کريدور ريلي اسلامآباد- تهران- استانبول (ITI) که از آن به عنوان يکي از مهمترين طرحهاي همکاري سهجانبه ميان ايران، پاکستان و ترکيه ياد ميشود، قرار است تا پايان سال 2025 دوباره فعال شود.
اين مسير که بيش از 6500 کيلومتر طول دارد، پايتخت پاکستان را از طريق خاک ايران به بزرگترين شهر ترکيه متصل ميکند و نقشي اساسي در پيوند اقتصادي و ترانزيتي ميان شرق و غرب آسيا دارد.
بر اساس گزارش رسانههاي منطقهاي از جمله The Diplomatic Insight، دولتهاي ترکيه و پاکستان مذاکرات نهايي خود را براي ازسرگيري اين مسير ريلي آغاز کردهاند.
آخرين بار قطار ITI در اوت 2022 فعاليت داشت، اما بهدليل مجموعهاي از مشکلات از جمله ناهماهنگيهاي اداري، تعرفههاي بالا، تاخير در گمرکات، و تخريب خطوط در اثر سيلابهاي سال 2022 متوقف شد.
به گفته محمد حنيف عباسي، وزير راهآهن پاکستان، هدف دو کشور اين است که تا 31 دسامبر 2025 اين سرويس بار ديگر بهصورت منظم فعال شود.
او تصريح کرد که در ابتدا اميدوار بوديم زودتر مسير را راهاندازي کنيم، اما بيثباتيهاي منطقهاي بهويژه جنگهاي اخير در غرب آسيا باعث تأخير شد.
در اين ميان، نقش ايران در احياي کريدور ITI حياتي توصيف ميشود. مسير مياني قطار از شرق ايران وارد زاهدان، سپس به تهران و از آنجا به مرز رازي در استان آذربايجان غربي متصل ميشود؛ نقطهاي که خط آهن ايران را به شبکه ترکيه پيوند ميدهد.
راهاندازي مجدد قطار ITI ميتواند ظرفيت حملونقل باري ميان سه کشور را تا دهها هزار تُن در سال افزايش دهد و مسير جايگزيني براي حمل کالا ميان جنوب آسيا و اروپا ايجاد کند.
اين خط ريلي همچنين با اتصال به کريدورهاي بينالمللي نظير کريدور شمال-جنوب (INSTC) و کريدور 60 ميليارد دلاري چين-پاکستان (CPEC)، ايران را به گرهاي کليدي در زنجيره ترانزيت اوراسيا تبديل ميکند.
ايران پيشتر در هماهنگي با سازمان همکاري اقتصادي (ECO) از آمادگي کامل زيرساختي براي ميزباني دوباره اين قطار خبر داده بود. مقامات وزارت راه و شرکت راهآهن ايران نيز اعلام کردهاند که ايستگاههاي بينالمللي در مسير زاهدان- تهران- تبريز براي عبور محمولههاي ترانزيتي بازسازي و تجهيز شدهاند.
کريم نائيني، کارشناس حملونقل و ترانزيت، معتقد است که احياي کريدور ITI تنها يک پروژه ريلي نيست، بلکه گامي ژئواقتصادي براي بازتعريف نقش ايران در نقشه تجارت منطقهاي است.
به گفته وي، با فعال شدن اين خط ريلي، مسير 10 تا 12 روزه ميان اسلامآباد و استانبول، جايگزيني سريعتر و ارزانتر براي مسيرهاي دريايي سنتي خواهد بود؛ مسيري که ايران، قلب تپنده آن است.
منبع: خبرگزاري فارس
اظهار نظر 0
روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.