کمبود مدارس در کشور به يکي از معضلات اساسي نظام آموزشي تبديل شده است. اين بحران نه تنها منجر به افزايش جمعيت کلاسهاي درس و افت کيفيت يادگيري دانشآموزان ميشود، بلکه دانشآموزان را ناگزير به ادامه تحصيل در مدارس فرسوده و غيرمناسب ميکند.
به گزارش تسنيم، مدارس با شرايط نامطلوب و کلاسهاي دلگير به شدت بر انگيزه و علاقه دانشآموزان به يادگيري تأثير منفي ميگذارند و در بسياري از موارد، احساس زنداني بودن در مدرسه را در ذهن آنان ايجاد ميکنند.
در حال حاضر، هفت نقطه از کشور، از جمله استان تهران، با کمبود شديد مدرسه مواجه هستند. بهطور خاص، در اين استان 13 هزار کلاس درس کمبود وجود دارد و پنج منطقه از تهران، بهويژه مناطق 17، 15، 18، 19 و 9، بيشترين آسيب را از اين وضعيت ميبينند.
حميدرضا خانمحمدي؛ رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور، تأکيد کرده است که استانهاي خوزستان، سيستان و بلوچستان، خراسان رضوي، تهران، قم، البرز و آذربايجان غربي در صدر نيازهاي مالي و توجه براي ساخت مدرسه قرار دارند.
طبق آمارهاي رسمي، حدود 70 هزار کلاس درس در کشور نيازمند مقاومسازي و 30 هزار کلاس درس ديگر نيازمند تخريب و بازسازي هستند.
با وجود اينکه نسبت کلاسهاي مستحکم از 64 درصد در سال تحصيلي 1395-1396 به 82 درصد در سال تحصيلي 1402-1403 افزايش يافته است، هنوز بخش قابل توجهي از دانشآموزان در کلاسهاي فاقد استاندارد تحصيل ميکنند.
آمار منتشر شده از سوي مرکز آمار ايران نشان ميدهد که وضعيت دسترسي دانشآموزان به فضاهاي آموزشي در حدود هفت سال اخير رو به بهبود بوده و نسبت کلاسهاي مستحکم به کل کلاسهاي موجود از 64 درصد در سال تحصيلي 1395-1396 به 82 درصد در سال تحصيلي 1402-1403 رسيده است. همچنين نسبت کلاسهاي درس داراي سامانه گرمايش و سرمايش استاندارد از 48 درصد در سال تحصيلي 1395-1396 به 68 درصد افزايش يافته و سرانه فضاي آموزشي به ازاي هر دانشآموز از 5.17 متر مربع به 5.28 متر مربع رسيده است.
با اين حال، هنوز با استاندارد فضاي آموزشي به ازاي هر دانشآموز که 5.28 متر مربع است، فاصله وجود دارد.
طبق گزارش مرکز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي درباره ميزان تحقق اعتبارات سازمان نوسازي مدارس در سال 1402، وضعيت اعتبارات تملک دارايي سرمايهاي سازمان نوسازي مدارس نشان ميدهد که عملاً با تخصيص اندک به اين سازمان، حدود 25 درصد پروژههاي مهم مدرسهسازي يا بازسازي و مقاومسازي مدارس در وضعيت بحراني قرار دارد.
اين کمبود فضاهاي آموزشي نه تنها بر کيفيت يادگيري تأثير ميگذارد، بلکه ميتواند پيامدهاي رواني، مانند افت انگيزه و عدم علاقه به تحصيل را ايجاد کند. در واقع، کمبود مدارس و فضاهاي آموزشي استاندارد ميتواند به افزايش نرخ نابرابري آموزشي در جامعه منجر شود.
دولت چهاردهم در تلاش است تا با توجه به اين بحران، ساخت مدارس جديد و بهبود شرايط موجود را در اولويت قرار دهد. مسعود پزشکيان، رئيسجمهور، در جلسه شوراي عالي آموزش و پرورش بر ضرورت توجه به اين موضوع تأکيد کرده و عليرضا کاظمي، وزير آموزش و پرورش، از اقدامات جديد براي جمعآوري مدارس غيرمناسب و بهبود فضاهاي آموزشي خبر داده است.
در همين راستا، عليرضا کاظمي؛ وزير آموزش و پرورش گفت: پس از جلسه شوراي عالي آموزش و پرورش با حضور دکتر پزشکيان، اقدامات خوبي صورت گرفت و تصميم بر اين شد که مدارس کانکسي، سنگي، کلاسهاي با تراکم بيش از 35 نفر، مدارس با سرانه زير 3 متر و... جمعآوري و در موارد خاص بهبود يا اصلاح شوند. در اين راستا، طرحي ساختارمند با عنوان «نهضت محروميتزدايي از فضاهاي آموزشي» آماده و تدوين شده است و اکنون در دولت در حال بررسي است. بناست با تشکيل ستاد ملي و کشوري و ايجاد نقشه اجرايي و زمانبنديشده، دستاوردهاي مهمي در بهبود کاستيهاي فضاي آموزشي به دست آيد.
با توجه به حضور بيش از 700 هزار دانشآموز اتباع در کشور، نياز به ساخت مدارس جديد بيشتر احساس ميشود. کمبود مدرسه در برخي مناطق، بهويژه تهران، باعث دو شيفته شدن اکثر مدارس شده است که به اذعان بسياري از کارشناسان، ميزان يادگيري دانشآموزان در شيفت بعدازظهر کمتر است.
اظهار نظر 0
روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.