اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

سردار بلالي، همرزم شهيد طهراني مقدم مطرح کرد

ناگفته‌هاي خواندني از مسير دستيابي ايران به توانمندي موشکي

(بخش اول)

مشاور فرمانده نيروي هوافضاي سپاه پاسداران و همرزم شهيد حسن طهراني‌مقدم ناگفته‌هايي از مسير دستيابي جمهوري اسلامي به توانمندي موشکي را بيان کرد.

13:12
ناگفته‌هاي خواندني از مسير دستيابي ايران به توانمندي موشکي

13 فروردين امسال بود که رژيم صهيونيستي در يک عمل جنايتکارانه به کنسولگري ايران در دمشق حمله و تعدادي از مستشاران نظامي کشورمان از جمله «سردار محمدرضا زاهدي»، «سردار محمدهادي حاجرحيمي» و جمعي ديگر را به شهادت رساند. پس از اين اتفاق، مطالبه مردمي در جهت انتقام خون شهداي کنسولگري ايران در دمشق از سوي مردم مطرح شد.

رهبر معظم انقلاب و فرمانده معظم کل قوا نيز، در پيامي عنوان کردند؛ «آنها را از اين جنايت و امثال آن پشيمان خواهيم کرد، به حول و قوهي الهي.» ايشان همچنين در خطبههاي نماز عيد فطر نيز بيان کردند؛ «رژيم خبيث اشتباه کرد و بايد تنبيه شود و تنبيه هم خواهد شد.»

25 فروردين اما نيروي هوافضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با پشتيباني وزارت دفاع و ارتش جمهوري اسلامي ايران عمليات ترکيبي با نام وعده صادق را اجرا کردند. يک طي اين عمليات، حدود 120 موشک بالستيک، 30 موشک کروز و 170 پهپاد به سوي فلسطين اشغالي پرتاب شد و به اذعان رسانههاي صهيونيستي، حداقل هفت موشک بالستيک به اهداف نظامي از جمله پايگاه هوايي نواتيم اصابت کرد.

 قدرت موشکي مديون شهيد حاج حسن طهراني مقدم پدر موشکي ايران است که بخشي از پازل اقتدار امروز جمهوري اسلامي ايران ناشي از فعاليتهاي اين نخبه علمي ـ نظامي است. خبرنگار فارس براي بازخواني نحوه دستيابي ايران به قدرت موشکي با سردار علي بلالي دوست و همرزم شهيد حاج حسن طهراني مقدم گفتوگويي داشته که متن آن را در ادامه مطالعه ميکنيد.

 

 سردار عرض ادب و احترام خدمت شما، متشکريم از  فرصتي که در اختيارمان قرار داديد تا بتوانيم به همراه شما مروري داشته باشيم بر چگونگي شکلگيري قدرت موشکي و پدافندي ايران. در ابتدا اگر مطلبي داريد، بفرمائيد.

سردار بلالي: من هم از شما ممنونم. اميدوارم بتوانيم در اين فرصت نگاهي به زحمات عزيزاني همچون شهيد تهراني مقدم داشته باشيم.

 

چرا ايران به سوي ايجاد توانمندي موشکي رفت؟

جمهوري اسلامي ايران امروز در بخش موشکي همچون بسياري از بخشها به يک قدرت تبديل شده است. چرا ما به سوي استفاده از قدرت موشکي رفتيم؟

سردار بلالي: ضرورتهاي دفاع مقدس و نيازهايي که در جبهه احساس ميشد و روند جنگ که متاسفانه صدام از جبههها آن را به شهرها منتقل کرده بود و شهرهاي بيدفاع ما را مورد هجوم و حمله قرار داد، ما مجبور شديم به سمت سلاحي حرکت کنيم که بتوانيم بازدارندگي را در مقابل آنها ايجاد کنيم.

حمله به شهرها يک حرکت ناجوانمردانه و خارج از تمام عرفهاي بينالمللي، سياسي - نظامي است ولي صدام از اين حربه استفاده کرد کما اينکه از عملياتهاي شيميايي عليه مردم و رزمندگان نيز استفاده کرد. صدام به هيچ قانون و قاعدهاي پايبند نبود و هيچ کدام از آنها را رعايت نکرد.

جنگ شهرها زماني اتفاق افتاد که صدام در جبههها شکست ميخورد و براي افزايش روحيه فرماندهانش با حمله به شهرهاي بي دفاع قدرتنمايي ميکرد. در مقابل، ما بايد در مقابل صدام اقدامي را انجام ميداديم تا مانع از حمله صدام به شهرهاي ما شود.

متأسفانه آن زمان ما سلاحي که بتوانداهداف در عمق عراق را تهديد کند به صورت موشک نداشتيم. ما با هواپيماي جنگنده وبمب افکن ميتوانستيم به مناطق حساس و راهبردي بعثيها حمله کنيم اما تعداد محدود هواپيماها و کمبود قطعات فني اين هواپيماها، و خصوصا پدافند هوايي بسيار قوي عراقي ها که با طراحي شوروي ايجاد شده بود باعث ميشد که خطرپذيري ما بسيار افزايش پيدا کند. لذا؛ به استفاده از موشکهاي زمين به زمين گرايش پيدا کرديم.

با سفر رهبر معظم انقلاب به ليبي و سوريه درسال 63 قرار شد تا تعدادي سامانههاي موشکي را در اختيار داشته باشيم. اين موشکها در پاييز همين سال به مرور وارد شد و ما نيز براي آموزش بکارگيري موشکهاي اسکاد به سوريه اعزام شديم.

تهديدات است که فرصت را براي ما ايجاد ميکند اگر اين اقدام صدام نبود و شهرهاي ما را مورد حمله قرار نميداد شايد ما به اين زوديها به فکر قدرت موشکي نميافتاديم و اين مقاومت ما و نهراسيدن از سختيها باعث شد تا به سوي کسب قدرت موشکي برويم.

ما آموزشهاي مرتبط با موشک اسکاد را در سوريه گذرانديم، موشکها و افسران موشکي از ليبي به ايران آمدند و عمليات پرتاب موشک بمدت 20 ماه توسط ليبياييها انجام ميشد. اما ليبياييها تحت تاثير فشار مستقيم صدام بر قذافي و هماهنگي ضمني امريکا و شوروي در همکاري خود با جمهوري اسلامي ايران تجديد نظر کردند و عمليات موشکي را در راستاي همکاري با ايران قطع کردند. با ديد و درايتي که شهيد بزرگوار حاج حسن تهراني مقدم داشت، سلاح موشکي را طوري ياد گرفته بوديم که خودمان بتوانيم عيبهايي که در سامانه پيش ميآيد را برطرف کنيم.

همچنين طرح مهندسي معکوس سامانه موشکي اسکاد که از ابتداي ورود اين سلاح به کشور رقم خورده بود باعث شد خرابکاريهايي که توسط ليبياييها در سيستم موشکي ايجاد شده بود را مرتفع کرده و اولين موشک را به صورت مستقل 22 ماه پس از حضور ليبياييها در 21 دي ماه سال 65 از کرمانشاه به سوي ستاد نيروي هوايي ارتش رژيم بعث شليک کنيم و ما در شليک موشک اسکاد به استقلال برسيم.

شهيد حاج حسن تهراني مقدم به همين مقدار راضي نبود. البته اين اتفاق بسيار بزرگي بود و ما از خوشحالي در پوست خود نميگنجيديم که توانستيم چنين اتفاقي را به صورت مستقل رقم بزنيم. تصور من اينست شهيد تهراني مقدم همان وقت که اولين پرتاب مستقل را انجام داديم، او در مورد ساخت موشکهاي برد بلند فکر ميکرد آن هم نه همين موشک اسکاد که 300 کيلومتر برد داشت بلکه موشکهايي که بردش به سرزمينهاي اشغالي برسد. روحش شاد! و درود بر آن امام امت عظيم الشاني که مارا با مکتب ضد استکباري اسلام ناب محمدي آشنا کرد، و اين عزيزان را تربيت کرد که توانستند اين اهداف والا و عالي را در ذهن خود بپرورانند و بر روي آن کار کنند. الحمدلله اين کار توليد قدرت دفاعي از همان روزهاي اول آغاز شد و امروز به قدرتي رسيدهايم که قدرت برتر و بازدارنده است.

ادامه دارد

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.