چندي پيش مرکز پژوهشهاي مجلس در گزارشي به موضوع ماليات بر دارايي و ماليات سالانه خودروهاي گرانقيمت پرداخته و آورده که طي سالهاي اخير يکي از بزرگترين آسيبهاي کشورمان وابستگي شديد بودجه به درآمدهاي نفتي بوده است.
به گزارش جام جم، با اين حال، اما باتوجه به تحريمها و کسري بودجه، مسئولان کشورمان همواره به سمت اتخاذ راهکارهايي همچون استقراض از بانک مرکزي، انتشار اواراق و فروش اموال دولتي رفتهاند که اين امور خسارات جبرانناپذيري بر پيکره اقتصاد کشورمان وارد کرده است.
از طرف ديگر باتوجه به تورم افسارگسيخته در ايران طي ساليان اخير، طبيعتا اين امر در افزايش شکاف طبقاتي و ضريب جيني نمايان است و اين امر، تنها با مالياتستاني محقق ميشود تا بتوان توزيع عادلانه ثروت در جامعه را فراهم آورد.
بيشتر کشورهاي جهان سهم زيادي از مالياتشان را از طريق ماليات بر عايدي سرمايه، همچون مالياتستاني از لوکسسواران به دست ميآورند. کارشناسان معتقدند با وضع اين پايه مالياتي و افزايش نرخ مؤثر آن براي خودروهاي گرانقيمت، بهدليل ايجاد هزينه و استهلاک جهت نگهداري خودروهاي با قيمت بالا و همچنين مصارف سوداگري و انبارداري، تقاضاي سرمايهاي خودرو در کشور کم شده و ميزان عرضه در بازار مقداري با افزايش روبهرو ميشود که درنهايت اين اتفاقات منجر به کاهش قيمت در بازار خودرو کشور خواهد شد.
به همين دليل در بودجه چند سال اخير کشورمان نيز مالياتستاني از لوکس سواران گنجانده شده است و اندکي توانسته علاوهبر درآمدزايي براي کشور، آثار تنظيمگري و بازتوزيع مناسبي به همراه داشته باشد.
در ايران چقدر از لوکسسواران ماليات اخذ ميشود؟
براساس قانون، طي سالهاي1401، 1402و1403به ترتيب خودروهايي که ارزش آنها بالاتر از يک ميليارد تومان، سه ميليارد تومان و 3.5ميليارد تومان بود، مشمول پرداخت ماليات شد. طبق آخرين آمار و اطلاعات سازمان امور مالياتي کشور، درآمد وصولي حاصل از ماليات بر خودروهاي شخصي گرانقيمت درسال1400 حدود21ميليارد تومان بوده است.
اين در حالي است که در قانون بودجه براي همان سال درآمد 6600 ميلياردي مصوب شده، به همين دليل ميتوان گفت ميزان ماليات خودروهاي لوکس در سال 1400 رقم بسيار پاييني را نشان ميدهد.
درسال1401 درآمد وصولي حاصل از ماليات بر انواع خودروهاي سواري و وانت دو کابين داراي شماره انتظامي شخصي حدود 519 ميليارد تومان بوده است که با رقم مصوب بودجه يعني 5000 ميليارد تومان فاصله مشهودي دارد.
امانگاهي بهآخرينوضعيت وصول اين ماليات درسال1402 نشان ميدهد درآمدوصولي حاصل ازماليات بر خودروهاي شخصي گرانقيمت حدود 1743ميليارد تومان بوده که با ميزان مصوب بودجه يعني 7000ميليارد تومان فاصله زيادي دارد.
ايراد کار کجاست؟
دستيابي به اين هدف مالياتي و بودجه مصوب ساليانه از طريق مالياتستاني از لوکسسوران، بلاشک نيازمند زيرساختهايي مانند اشباع بازار داخل از خودروهاي توليدي است، اين در حالي است که هماکنون خودروسازان به وعده توليد سالانه خود نيز عمل نميکنند و توليد خودرو در کشورمان روند کاهشي به خود ديده است.
از طرف ديگر ذکر اين نکته نيز خالي از لطف نيست که ماهيت طرح ماليات از خودروهاي لوکس، اقدام موثري است، اما مشکلاتي دارد که به آن توجه نميشود.
يکي از مشکلات آن صرف قيمتگذاري خودرو است، در حالي که تورم در کشور وجود دارد و ممکن است اعداد و ارقام هر ماه نوسان داشته باشد.
همچنين طبق قانون، مبناي پرداخت ماليات خودروها، قيمت فروش کارخانه براي خودروهاي داخلي و مجموع ارزش گمرکي و حقوق ورودي براي خودروهاي خارجي براساس ليست تهيهشده، توسط معاونت حقوقي و فني سازمان امور مالياتي است که در ديماه هرسال جهت اجراي قوانين در سال بعد منتشر ميشود.
با نگاهي به اين ليست، مشخص ميشود که قيمتهاي ذکرشده با قيمتهاي واقعي خودروها در بازار اختلاف چشمگيري دارد. از ديگر نکاتي که در رابطه با اين ليست قابل توجه است، مبناي قيمتگذاري خودروهاي وارداتي است که بر پايه سال ورود خودرو به ايران است؛ به اين معنا که براي مثال يک خودروي آئودي که 10سال پيش وارد کشور شده، ماليات کمتري نسبت به يک خودروي پژو پارس يا سمند توليد امسال در داخل ميپردازد که به دليل قيمتگذاري براساس سال توليد خودروهاي خارجي و ورود آن به ايران است.
اين ايراد بر بندهاي مذکور در قوانين بودجه سنواتي نيز وارد است که به ويرايش و بهروزرساني دقيقتر ليست نياز دارد. از طرف ديگر بد نيست بدانيم که اکثر خريداران خودروهاي داخلي از کيفيت محصولات ايرانخودرووسايپا ناراضي هستندبه طوري که حتي34درصدمرگوميرهاي جادهاي کشورنيزبه کيفيت پايين اين خودروها برميگردد. قيمت خودروها همواره و در هر صورتي افزايشي بوده است از اين رو طبيعي است در اين وضعيت، خريداران از پرداخت ماليات اين خودروها نيز به ستوه بيايند و نخواهند مالياتي بپردازند.
اظهار نظر 0
روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.