اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

عوامل افزايش سکته‌هاي مغزي در جهان

مقاله‌اي که در مجله «لنست نورولوژي» منتشر شده است، نشان مي‌دهد تعداد افراد مبتلا به سکته مغزي در جهان طي سه دهه گذشته به‌شدت افزايش يافته است و آلودگي هوا، افزايش دما و عوامل (factors) سبک زندگي به اين افزايش کمک کرده‌اند.

عوامل افزايش سکته‌هاي مغزي در جهان

در حال حاضر، سکته مغزي سالانه نزديک به 12 ميليون نفر را درگير ميکند و موجب هفت ميليون مرگ ميشود.

موارد جديد سکته مغزي از سال 1990 تا 2021، در حالي که مرگوميرها 44 درصد رشد داشت به ميزان 70 درصد افزايش يافت. ناتواني ناشي از سکته مغزي نيز 32 درصد افزايش يافت.

پروفسور «والري فيگين»، نويسنده اصلي اين مقاله که بهمنزله بخشي از پروژه «بار جهاني بيماريها» (GBD, Global Burden of Disease) منتشر شد، گفت: با اينکه سکته مغزي تا حد زيادي قابل پيشگيري است، همچنان يک مسئله رو به رشد در بهداشت جهاني است.

تعداد افرادي که بر اثر سکته مغزي ميميرند يا با پيامدهاي آن زندگي ميکنند بهسرعت در حال افزايش است و اين نشان ميدهد که استراتژيهاي فعلي پيشگيري کافي نيستند.

اين مطالعه 23 عامل خطر را شناسايي کرده است که عامل 84 درصد بار سکته مغزي در جهان به شمار ميروند. آلودگي هوا، سيگار کشيدن، وزن زياد و فشار خون بالا از اصليترين اين عوامل هستند.

يکي از يافتههاي بهويژه نگرانکننده، نقش فزاينده عوامل محيطي مانند آلودگي هوا و دماي بالا در بروز سکته مغزي است. در حال حاضر، آلودگي هواي ذرات معلق با خونريزيهاي مغزي کشنده مرتبط است و آن را در سطح [خطر] سيگار کشيدن قرار ميدهد.

دکتر «کاترين اُ جانسون»، يکي از نويسندگان اين مقاله، گفت: آلودگي هوا و افزايش دما در مقايسه با گذشته، نقش وسيعتري در سکتههاي مغزي ايفا ميکنند.

او افزود: ما بايد اين خطرات محيطي را در کنار عوامل متابوليک و سبک زندگي مديريت کنيم تا بار سکته مغزي کاهش يابد.

به گزارش اينديپندنت، کشورهاي با درآمد پايين و متوسط مانند هند، نيجريه و بنگلادش بيشتر آسيب ميبينند و بيش از سهچهارم مرگهاي ناشي از سکته مغزي را به خود اختصاص ميدهند. نرخ سکته مغزي در بخشهايي از آسياي شرقي، جنوب صحراي آفريقا و آسياي مرکزي تا 10 برابر بيشتر از مناطق با درآمد بالا مانند آمريکاي شمالي و استراليا است.

دکتر جانسون، دانشمند ارشد اين پژوهش در موسسه سنجش و ارزيابي سلامت در ايالات متحده، گفت: از دست دادن سلامت ناشي از سکته مغزي بهشکل نامتوازني بر بسياري از کشورهاي محروم در آسيا و جنوب صحراي آفريقا تاثير ميگذارد و عمدتا ناشي از بار رو به رشد عوامل کنترلنشده خطر بهويژه فشار خون بالا و افزايش سطح چاقي و ديابت نوع 2 در بزرگسالان جوان و همچنين فقدان خدمات پيشگيري و مراقبت از سکته مغزي در اين مناطق است.

او هشدار داد که اگر اقدامات پيشگيرانه صورت نگيرد بار رو به افزايش سکته مغزي در جمعيتهاي جوانتر همچنان ادامه خواهد داشت.

عوامل متابوليکي مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و چاقي همچنان از مهمترين عوامل موثر در سکتههاي مغزي در سراسر جهان به شمار ميروند.

در اين بررسي، بين سالهاي 1990 تا 2021، بار سکته مغزي مرتبط با شاخص توده بدني بالا 88 درصد و آنچه به قند خون بالا مرتبط است 32 درصد افزايش يافت.

عوامل سبک زندگي مانند فعاليت بدني کم و رژيمهاي غذايي سرشار از نوشيدنيهاي شيرين نيز به افزايش سکتههاي مغزي بهويژه در جمعيتهاي جوانتر، کمک کردهاند.

دکتر جانسون گفت: با توجه به اينکه 84 درصد سکتههاي مغزي به عوامل خطر قابل پيشگيري مرتبط است، آشکارا فرصتي براي وارونه کردن اين روند وجود دارد.

وي اظهار کرد: اقدام فوري در مورد آلودگي هوا، تغييرات اقليمي و مديريت چاقي و فشار خون ضروري است.

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.