اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

علل و ريشه هاي انحرافات جنسي و اخلاقي چيست؟

علل و ريشه هاي انحرافات جنسي و اخلاقي

علل و ريشه هاي انحرافات جنسي و اخلاقي چيست؟

1- گسترش ماهواره ها و اينترنت و...

2- وجود محيط هاي آلوده و دوستان ناباب

3- پوشش زننده و تحريک آميز دختران

4- اختلاط دختر و پسر در دانشگاه ها ومجالس

5- مشکلات ازدواج 

6- گراني اجاره خانه ها و ازدواج ها

7- بيکاري جوانان و يا کارکردن زنان به جاي مردان

8- پرنبودن اوقات فراغت جوانان با برنامه هاي مفيد

9-عدم اطلاع بسياري جوانان ونوجوانان از عواقب سوء انحرافات  اخلاقي

10-اعتياد به مواد مخدر و قرص هاي روانگردان

11-سخت گيري هاي شديد وتربيت واخلاق غلط والدين نسبت به فرزندان

12-بي توجهي و آزاد گذاشتن کامل اولاد توسط  برخي  از والدين

13- ضعف ايمان مذهبي و عقايد ديني والدين و اولاد

و.....

 

راه کارهايي براي رهايي جوانان از تهديد هاي انحرافات جنسي:

بهترين راه کار ازدواج سالم و ساده باهمسر هم کفو و همتا است که جوان را از بسياري انحرافات بازمي دارد.

تقويت بنيه معنوي: از طريق انس دائمي با قرآن و معاني آن ،ارتباط با محافل ديني، تمرين مبارزه با نفس اماره هرروز و شب با، تفکر و مطالعه درباره عواقب گناهان.

ارتباط دوستانه باوالدين (البته والديني که مؤمن هستند)، يعني اگر والدين جوان اهل دين و تربيت وايمان الهي و معنويت باشند ارتباط و همراهي با آنها بسيارکارساز است، امّا اگر خدايي ناکرده والدين بي بندو بارو بدنبال ماهواره و هرگونه تفريح بدون خط قرمز باشند، اين گونه والدين يا دوستان مورد اعتماد نيستند وانسان را از انحراف آزاد نمي سازند.

تقويت اراده: انسان با مطالعه کتب مفيد وداشتن دوستان خوب ويا شرکت در فرهنگسرا هاومحافل مفيد، بتدريج وبا تمارين اراده اش را تقويت کند واز دوستان منحرف فاصله بگيرد وهرروز از خدا وقرآن ومعصومين بخواهد وتوسل کند تا با تلقينات مثبت وقوي اراده اش را قوي کند.

کاروتلاش: بيکاري فساد مي آورد با مشغوليت به کارهاي مثبت چه درس خواندن يا مطالعه کتب يا کارهاي دستي وفني وغيره انسان مجبور مي شود وقت خالي نداشته باشد،وسعي کند انديشه گناه را از ذهن بيرون  کند.

حرکت وتوکل به خدا ودعا وتوسل باشد وبا مردم ودوستان خوب مشورت کند تا کار خوب ومناسبي پيدا کند.

تغييرحالت وموقعيت :اگر جوان در شرايط زماني ومکاني نامناسبي قرار گرفته که امکان دارد به گناه آلوده شود بايد فوراً تغيير موقعيت دهد واز موقعيت گناه ويا انحراف يا دوستان  بد ومحيط بد و...هجرت نمايد تا سالم نمايد.

روزه گرفتن:يکي از راه هاي تعديل قواي جسمي وجنسي روزه گرفتن است که البته بايد به قصد قربت به خدا باشد تا خدا ياري کند وجوان سالم بماند.

کنترل نگاه:همانطور که قرآن در سوره نور فرموده بايد زن ومرد نگاه هاي خود را چه در کوچه وبازار ،چه تلويزيون واينترنت وفيلم ها وغيره کنند تا سالم بمانند.

پرهيز از دوستان منحرف ومشکوک:بسياري از انحرافات ناشي از دوست ناباب وفاسد است گرچه ظاهرش زيبا باشد.

پس بايد جوان با مطالعه از کتب ويا اينترنت شرايط دوستان خوب وبد را بشناسد ودوستانش را بيشتر از کساني انتخاب کند که اهل خدا وايمان باشند.و...

10-بستن مراکز فحشاي گروهي/جلوگيري از بي حجابي هاي زننده/امر به معروف ونهي از منکر با بهترين روش هاي جذاب ومؤثر وپيشگيرنده/تشويق وفراهم کردن ازدواج.و.......

يکي از راهکار هاي بسيار مناسب که اسلام براي پيشگيري از انحرافات جنسي وفحشا وبيماري هاي جسمي ورواني ودوران جواني پيشنهاد کرده ودر قرآن هم آمده است بحث ازدواج موقت وشرعي است.

از نظر احکام اسلامي شرايط ازدواج موقت قرار داده شده است که  با گناه وفحشا کاملاً متمايز است  گرچه هنوز برخي جاهلان هستند که احکام ازدواج موقت را نمي دانند و آن را همانند فحشا وزنا مي شناسند و آن را نهي مي کنند ومتأسفانه جوانان به وادي گناهان کبيره سقوط مي کنند.

علي عليه السلام فرموده اند: «اگر خليفه دوم متعه يا ازدواج موقت که حکم الهي است جلوگيري ونهي نمي کرد، جز افراد شقي و گناهکار پليد،کسي به فحشا و زنا آلوده نمي شد.»[1]

اينک برخي از احکام وشرايط مربوط به ازدواج شرعي وموقت را مرور کنيم :

زن ومرد مانع شرعي از نظر ازدواج موقت ونسبي نداشته باشند.

مهريه مورد رضايت طرفين در عقد ذکر شود(سبک وساده باشد)

مدت ازدواج موقت معين شود(وقابل تمديد است)

عقد شرعي اجرا گردد(بهتراست با عبارت عربي باشد وحتي فارسي هم مي توان ادا کرد..)

چنانچه فرزندي متولد شد مشروع است وشناسنامه تهيه مي شود ويکي از همسران موقت با توافق او را بزرگ مي کند.

نفقه فرزندان،برپدر واجب است واولاد از پدرمادرشان ارث مي برند.

نفقه زن در ازدواج موقت بر مرد واجب نيست.

هرزمان که مدت ازدواج موقت پايان رسيد،زن اگر يائسه نباشد بايد عدّه شرعي (به مقدار دو ماه ) را نگه دارد،اگر زن باردار باشد بايد تاوضع حمل از ازدواج با ديگري خودداري نمايد.

نتيجه اينکه جواني که نمي تواند براي مدت ها ازدواج دائم انجام دهديا بايد تنها ومجرد بماند ورنج ببرد، و يا در منجلاب فساد وفحشا وآلودگي ها سقوط کند، ويا در چارچوب شرايط قرآني واسلامي يادشده ازدواج موقت انجام دهد وسالم وبا آرامش کامل زندگي کند.

آياتي از قرآن دربارة ازدواج موقت يا متعه وصيغه:

« فما استمتعتم به منهنّ فاتوهنّ اجورهنّ فريضه»[2]

ترجمه: هرگاه از آن زنان بهره مند شديد(ازدواج موقت داشتيد) ،مزد و مهريه آنان را بپردازيد.مفسّران شيعه و اهل سنّت برآنند که آيه يادشده فوق در مورد نکاح متعه يا ازدواج موقت است.

 

دستور پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله درباره ازدواج موقت:

زماني که پيامبر اکرم براي حج عمره وارد مکه شدند،بعضي اصحاب پيامبر خدا نزد ايشان رفته وگفتند:ما تنها ومجرّديم وزمان سفر طولاني است( آن زمان با شتر وچهارپايان سفر مي کردند)، آيا مي توانيم واجازه داريم متعه نماييم؟

پيامبرخدا صلي الله عليه وآله فرمودند: « استمتعوا...» يعني زنان پاک را با شرايطي که خدا دستور داده به ازدواج موقت خود درآوريد»[3]

 

نظر برخي دانشمندان غربي درباره ازدواج موقت:

برتراند راسل دانشمند مشهور انگليسي در کتاب ( اميد هاي نو در دنياي متغيّر) مي نويسد: « در عصر حاضر که سن ازدواج بالا رفته ودانشجويان براي مثال تا حدود 30 سالگي بايد درس بخوانند وبعد به دنبال يافتن شغل مناسب باشند وتهيه مسکن نمايند ونمي توانند ازدواج دائم داشته باشند،وجوانان در سنين پس از بلوغ واوج غريزه جنسي هستند ونمي توانند  خود را حفظ کنندو عمدتاً به انحراف هايي مبتلا مي شوند ومي خواهند از بيماري هاي جنسي در امان بمانند،وپول زيادي هم ندارند،تنها راه حل سالم ومنطقي آن است که قوانين مدني براي اين بخش حساس از عمرجوانان يک نوع ازدواج موقت  وقانوني وضع کند،که مشکلات ازدواج دائم را نداشته باشد تادختران وپسران در پرتو اين سبک ازدواج سالم وقانوني وموقت، روابط نامشروع هر روز با کسي نداشته باشند وبا آرامش رواني وسلامتي جسمي وروحي  سالم به درس خود ادامه دهند...[4]

 

مخالفين ازدواج موقت چه مي گويند:

برخي از اهل سنت وحتي شيعيان که از عمق علت وفلسفه احکام شرعي و روايات پيامبر اسلام بي خبرند ايراد هايي بر ازدواج موقت مي گيرند ومي گويند:صيغه يا متعه همانند رابطه نامشروع وگناه است و فرقي نمي کند، وآنها که ازدواج موقت مي کنند زن را رها کرده ومهريه نمي دهند ويا حتي زن هاي صيغه شده هر روز با کسي هستندواز اين بحث ها در حالي که اگر مرد مسئول نباشد چه در ازدواج موقت وچه دائم مي تواند زن را آزار دهد، در ازدواج دائم هم بسيار ديده شده زنان دنيا پرست به دنبال به اجرا گذاشتن مهريه هستند ويا تمکين نمي کنند،آيا مي توان کل ازدواج را زير سؤال برد؟اما اينطور نيست،البته در ازدواج موقت نفقه شرط نيست ولي همانطور که در بالا يادشد اين نوع ازدواج هم زير نظر خداو شرع است وقرار داد نوشته مي شود و شرايطي اگرهست مکتوب مي شود و حتي مي توان شاهد گرفت ويا در محضر ثبت نمود تا محکم کاري شود والبته به ايمان شخص وطرفين هم بستگي دارد.براي مثال زناني که بيوه شده اند وامکان ازدواج دائم با جوانان ندارند براي اينکه به آرامش برسند بهترين راه تعدّد زوجات است ، به شرطي که زن دائمي او قبول کند واجازه دهد ويا ازدواج موقّت شرعي است که تحت نظر خداوند است،بسيار بهتر وسالم وپاک تراست از اينکه جوانان به دام هرزه ها وروسپي هاي آلوده گرفتار شوند ويک لحظه فکر کنند که لذت مي برند در حالي که هيچ آرامشي ندارند وآلوده به گناه وبيماري ها هم مي شوند.

آيا زني که عفت وحجاب وپاکي جسم وروحش را حفظ کرده براي يک جوان بهتر است يا زن هرجايي که  هرلحظه  دوست کسي است وکاسبي مي کند؟

متأسفانه مراکز دولتي وشرعي خاصي نيست يا به خوبي براي جوانان مشخص نيست که چگونه جوانان با زناني که آمادگي ازدواج موقت دارند  رابطه سالم زير نظر مسئولين وثبت شده برقرار کنند.

بيشتر سايت هاي اينترنتي هم قابل اعتماد نيستند،مگر اينکه شخص به خوبي تحقيق کند ويا مؤسسات مذهبي  وجوامع اسلامي مورد اعتماد باشند وکساني را دربرنامه خود داشته باشند که با جوانان آشنا کنند وحتي محل هاي مناسب ارزاني داشته باشند که جوانان هم به درس وبحث خود ادامه دهند وهم براي مدتي معين وزير نظر مراکز حکومتي  ويا حوزه اي ومطمئن با همتايان خود آشنا شوند وازدواج موقت ثبتي هم داشته باشند.

بهرحال راهکارهاي عملي مطمئن وجود دارد اما برخي خانواده ها گرچه ظاهرا مذهبي هم هستند نوجوانانشان را بي قيد و شرط آزاد ميگذارند و بچه ها چون مربي سالمي ندارند به دام رفيق بازي و دوست پسر و دختر گرفتار ميشوند و ناگهان متوجه ميشوند که مبتلا به انواع بيماريهاي جنسي و رواني شده اند و بخصوص دختراني که ايمان ندارند خودرا ارزان ميفروشند .

پي نوشت:

[1] تفسير درالمنثور،جلد 2 صفحه 140

[2] نساء 24

[3] تفسير کبير،فخر رازي،جلد 10،صفحه 50

[4] متعه وآثار حقوقي واجتماعي آن صفحه 331

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.