اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

عربستان سعودي سه جوان شيعه را اعدام کرد

وزارت کشور عربستان سعودي امروز (دوشنبه) از اجراي حکم اعدام سه جوان از اهالي شهر «قطيف» در شرق اين کشور خبر داد.

عربستان سعودي سه جوان شيعه را اعدام کرد

شرق عربستان سعودي شيعه نشين است و اهالي آن عموماً به دلايل سياسي بازداشت و محاکمه ميشوند.

به نوشته خبرگزاري رسمي عربستان سعودي (واس)، طبق بيانيه وزارت کشور عربستان سعودي، اين سه جوان «حيدر بن حسن بن عبدالله مويس»، «حسن بن عيسي بن احمد آل مهنا» و «محمد بن ابراهيم بن جعفر امويس» نام دارند.

اتهام اين سه جوان اهل قطيف طبق ادعاي وزارت کشور عربستان سعودي، آموزش کار با سلاح و ساخت بمب در يک پادگان خارج از اين کشور و متعلق به يکي از گروههاي ضد عربستان سعودي عنوان شده اما منابع مخالف عربستان علت را صرفاً سياسي دانستهاند.

شبکه خبري نبأ از مخالفان عربستان سعودي با پوشش اين خبر از اين رويداد به نام «ادامه جنايت نظام سعودي» ياد کرد و نوشت: «اعدام سه نفر ديگر به دليل ابراز عقيده و بيان».

وزارت کشور سعودي همچنين مدعي شد که حيدر و حسن چگونگي کار با مواد منفجره را ياد گرفته بودند.

«سازمان حقوق بشري اروپايي سعودي» نيز با انتشار بيانيهاي ضمن ابراز نگراني از تکرار اعدامها براي افرادي که به دليل امور آزادي بيان بازداشت هستند، گفت، «اين اعدامها نشان دهنده دروغ بودن ادعاي مقامات رسمي سعودي درباره محدود شدن مجازات اعدام به جرايم بسيار خطرناک است. اعدام سه نفر از متهمان آزادي بيان، نگراني را دوچندان ميکند».

همچنين «فؤاد ابراهيم» فعال سياسي سرشناس مخالف نظام آل سعود در واکنش به اين خبر گفت، «بازي کشتار بيهوده تمامي ندارد. روايت رسمي از قبل آماده است. جايي هم براي ذکر اعترافات قربانيان يا حتي دفاع از خود هم وجود ندارد... پايان اين سريال خونين، پايان اين نظام سعودي است که با قتل درآميخته شده و مشروعيت اخلاقي و مردمي ندارد».

وزارت کشور سعودي در ادامه ادعاهاي خود اين سه جوان شيعه را به جمعآوري سلاح و مهمات و همچنين تلاش براي خارج کردن افراد تحت تعقيب در عربستان به خارج از اين کشور متهم کرد.

حکم اعدام اين سه نفر پس از تأييد در دادگاه تجديدنظر و دادگاه عالي و امضاي پادشاهي سعودي صبح امروز در منطقه الشرقيه به اجرا در آمده است.

طبق اعلام گروههاي مخالف دولت سعودي، اين سه فرد در سال 2013 بازداشت شده و در 10 سال گذشته پشت ميلههاي زندان بودند و هر سه آنها به شدت در طول اين سالها تحت شکنجههاي جسمي و روحي قرار داشتند.

از سال 2011 که همزمان با اعتراضات در کشورهاي عربي، شرق عربستان و مناطق شيعه نشين نيز به پا خواستند، تاکنون دهها نفر از فعالان و معترضان به بهانههاي امنيتي و ادعاي مبارزه با تروريسم به دست دولت سعودي اعدام شدهاند.

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.