اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

شيوع هاري در ايران

حيوان گزيدگي و در صدر آن، سگ گزيدگي در کشور به شکل فزاينده‌اي رو به افزايش است و ايران در بين کشورهاي صدرنشين در ابتلا و مرگ‌ومير ناشي از بيماري هاري قرار دارد.

13:17
شيوع هاري در ايران

سالانه ميلياردها ريال صرف پيشگيري از بيماري هاري در ايران ميشود و کمتر بيماري واگيرداري در ايران وجود دارد که به اندازه اين بيماري براي آن هزينه شود. 1.5 ميليون دوز واکسن هاري هم هر سال با هزينه 750 ميليارد تومان از دو کشور هندوستان و فرانسه وارد ميشود، اما هنوز اين بيماري در ايران قرباني ميگيرد و نيمي از قربانيان هاري کودکان هستند.

هنوز 24 ساعت از مرگ شهروند 41 ساله مشهدي بر اثر ابتلا به بيماري هاري نگذشته بود که خبر دردناک فوت عسل 4 ساله در شهرستان نکا همه را شوکه کرد.مراجعه دير هنگام يک شهروند مشهدي که دچار سگ گزيدگي شده بود، موجب ابتلا به هاري و مرگ او شد. اين مرد با گذشت 2 ماه از سگ گزيدگي به هيچ يک از مراکز درمان هاري مراجعه نکرده بود. يک روز بعد از اين اتفاق، عسل عابلي دختر بچه 4 ساله دو هفته پيش بر اثر حمله سگ نگهبان باغي در روستاي از بخش شهرستان نکا به بيمارستان منتقل و با تشخيص درست پزشکان تحت مراقبت ويژه قرار گرفت، اما تلاشهاي پزشکي اثر بخش نبود و در مرحله دوم بستري در بيمارستان جان باخت.

در حالي که اتحاديه جهاني عليه هاري، آمار کشتههاي ناشي از ابتلا به هاري را در ايران 20 تا 90 نفر اعلام ميکند اما رئيس گروه مديريت بيماريهاي قابل انتقال بين حيوان و انسان وزارت بهداشت مرگ و ميرهاي ابتلا به هاري را بين 10 تا 20 مورد در سال ميداند و ميگويد: «سگها مهمترين عامل انتقال بيماري مرگبار هاري به انسان هستند.»

براساس مستندات اداره بيماريهاي مشترک انسان و حيوانوزارت بهداشت ايران آمار سگ گزيدگي از حدود 15 هزار نفر مورد در سال 1366 به بيش از 248 هزار مورد در سال 1401 رسيده است که از افزايش 16 برابري سگ گزيدگي در در 35 سال اخير حکايت دارد.

حسين آخاني، استاد دانشگاه تهران و فعال محيط زيست با اشاره به مرگ دردناک بيماران مبتلا به هاري گفت:« در راستاي ريشه کني هاري ايران چند دهه صدها ميليون دلار هزينه شده است، ولي جنبش سگ ولگرد پروري در ايران که دو دهه است با منافع کلان براي سگ معاشان راه افتاده ايران را به صدر جدول کشورهايي چون هند و چين برده و آمار مرگ و مير هاري را افزايش داده است.»

اين استاد دانشگاه تهران افزود:« جنبش سگ پروري نه تنها سگ ها را به جان کودکان و مردم، به خصوص در مناطق کم برخوردار انداخته بلکه فحاشي و هوچيگري آن ها در برخي رسانه ها سبب شده است که بدون هيچ ملاحظه اي با سوء استفاده از فضاي مجازي دست به هر کار غير قانوني بزنند و اين روش پيشا قانوني باعثشده بسياري از مسئولان نتوانند با آن ها برخورد قانوني کنند.»

آخاني گفت:« اگر چه خيلي دير، ولي کمتر کسي است که نداند افزايش جمعيت سگ و گربه هاي ولگرد در ايران، کشور را با بحران جدي سلامت و امنيت خانواده ها مواجه کرده است. چاره آن هم مشخص است. ابتدا بايد قانون نگهداري حيوان صاحبدار گله و خانگي (با به رسميت شناختن آن و اخذ ماليات و بيمه و عقيم کردن) تصويب کرد. بي درنگ بايد با مافياي غير قانوني سگ و گربه معاشي که علني در فضاي مجازي به کاسبي مشغول است برخورد کرد. غذا رساني به هر بهانه اي را طبق ماده 688 قانون مجازات اسلامي ممنوع و جرم انگاري کرد.»

اين فعال محيط زيست در ادامه به ديگر راهکارهاي مقابله با بحران سگ هاي ولگرد در شهرها و روستاها اشاره کرد و گفت: «با شناسايي حاميان سگ و گربه با همکاري آنها هر تعداد سگ و گربه اي را که مي توانند با هزينه و ملک شخصي با رعايت حقوق حيوان، عقيم سازي و عدم رهايي نگهداري کنند، به آنها داد. همچنين طبق پروتکلهاي اخلاقي، بهداشتي، قوانين مصوب و رعايت سلامت عمومي اگر جانور ولگرد و مهاجم اضافه بود از محيط زندگي انسان و طبيعت حذف کرد.»

سه استان خراسان رضوي با 102 مصدوم، تهران با 98 مصدوم و اصفهان با 83 مصدوم سه استان صدرنشين آمار سگ گزيدگي در کشور هستند. همچنين 50 درصد کشته شدگان بيماري هاري در جهان کودکان هستند و هر 15 دقيقه يک نفر در جهان براثر بيماري هر هاري جان خود را از دست مي دهد.

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.