اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

سود هنگفت شرکت‌هاي آمريکايي و اروپايي از جنگ‌هاي اوکراين و غزه

مطالعه جديدي نشان مي‌دهد ارزش بازار توليدکنندگان اصلي تجهيزات نظامي در ايالات متحده و اروپا طي 2 سال و نيم گذشته به دليل جنگ اوکراين و غزه، به شدت افزايش يافته است.

سود هنگفت شرکت‌هاي آمريکايي و اروپايي از جنگ‌هاي اوکراين و غزه

طبق بررسيهايي که توسط «موسسه مشاوره مالي و راهبردي اکيورسي» انجام شده، عملکرد هفت شرکت اصلي آمريکا در اين صنعت و همچنين همتايان اروپايي آنها از زمان آغاز جنگ اوکراين يعني 24 فوريه 2022 حدود 59.7 درصد افزايش داشته است.

روزنامه «ال پائيس» با اشاره به اين مطالعه مينويسد شرکتهاي آمريکايي هانيول اينترنشنال، آرتياکس کورپوريشن، لاکهيد مارتين، نورثروپ گرامن، جنرال دايناميکس، ال3 هريس و هانتينگتون اينگالس در اين بررسيها پيشتاز هستند.

همچنين در قاره اروپا شرکتهاي فرانسوي سافران، داسو اوياسيون، گروه تالس، به همراه BAE بريتانيا، راينمتال آلمان، لئوناردو ايتاليا و کنگسبرگ گروپن نروژ در اين مطالعه مورد بررسي قرار گرفته و نشان داده شده که همه اين شرکتهاي مذکور رشد و ارقام قابلتوجهي را در بازار سرمايه کسب کردهاند.

اگرچه اين مطالعه بازه زماني ژانويه 2021 تا مارس 2024 را شامل ميشود، اما بيشترين افزايش در ارزش سهام بين سه ماهه سوم سال 2023 - يعني دوران جنگ غزه - و سه ماهه اول 2024 رخ داده است. لازم به ذکر است که در اين شش ماه، سرمايه جهاني 14 غول صنعت نظامي 20 درصد رشد کرده است.

در سه ماهه اول سال 2022، همزمان با جنگ اوکراين، سرمايهگذاران، سهام شرکتهاي اروپايي را به ارزش 1.4 ميليارد يورو معامله کردند که بالاترين رقم در هشت فصل مالي گذشته بوده است. در حاليکه سهام معامله شده در شرکتهاي آمريکايي در سه ماهه چهارم سال 2023 به رکورد 1.03 ميليارد يورو رسيد که همزمان با تشديد خشونت ها در غرب آسيا بوده است.

حتي زماني که جنگها در اوکراين و غزه به پايان برسد، بازارها روي يک دوره طولاني رشد هزينههاي نظامي شرطبندي ميکنند؛ به طوري که اکثر کشورهاي ناتو در حال حاضر بيش از 2 درصد از توليد ناخالص داخلي را براي دفاع هزينه ميکنند و بقيه جهان دست به تسليحات جديدي ميزنند.

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.