اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

روز هويت‌ساز تبريز، کدام روز است؟

کارگروه فرهنگي دربارة تعيين «روز تبريز» در جلسه 25 مرداد1403 به اين نتيجه رسيد که؛ 14 مرداد هيچ ربطي به تبريز ندارد. اين نتيجه منطبق با حقايق تاريخي و قابل تقدير است.

16:19
روز هويت‌ساز تبريز، کدام روز است؟

عبرتآموز اين که افرادي، سالها دربارة تعيين 14 مرداد روز صدور فرمان مشروطه! توسط مظفرالدين شاه، وقت و هزينهها تلف کرده و مراسمات کذايي برپا ساخته و بر قبري گريستهاند که جنازهاي در آن نبوده است!

در تاريخ تبريز، هيچ روزي مهمتر از 29 بهمن نيست. طبق بررسيها نميتوان روزي به اهميت 29 بهمن1356 در تاريخ تبريز يافت.

قيام 29 بهمن عميقا در پيوند با انقلاب اسلامي، امام خميني ره، تشيع (مذهب حقه و رسمي ايران) ، قم (پايگاه اصلي انقلاب) است.

رهبر معظم انقلاب در ديدار 1402 با مردم تبريز، 29 بهمن را «حادثهاي تاريخساز و زمينهساز 22 بهمن» توصيف فرمودند.

رهبري در بهمن 1401 فرمودند؛ «اگر کار تبريز نبود، نوزدهم دي قم هم به فراموشي سپرده ميشد...تبريزيها قيام قم را تبديل کردند به قيام ملّي»

قيام 29 بهمن، يک قيام ملي و در پيوند با تمام ايران است.

- خصوصيت مهم قيام 29 بهمن که آن را از تمام روزها ممتاز و برجسته ميکند: هويت سازي است

رهبر معظم انقلاب در 26 بهمن 1401 فرمودند:«قضيّهي بيستونهم بهمن يک حادثهي هويّتساز بود؛ ما چون بايد درس بگيريم ديگر؛ ما داستان که براي همديگر تعريف نميکنيم؛ بايد درس بگيريم. بايد از گذشتهي خودمان، براي ساختن آيندهي خودمان استفاده کنيم. ما امروز در حال حرکتيم؛ ملّت در حال حرکت است، ايران در حال حرکت است؛ احتياج داريم به درس، احتياج داريم به تجربه؛ اينها براي ما درس است. بيستونهم بهمن يک حادثهي هويّتساز بود»

-هر روزي که به عنوان روز تبريز تعيين شود، در آينده محور فعاليتهاي فرهنگي و سياسي سالانه بوده و در شکلگيري هويت آيندة تبريز مؤثر خواهدبود. محافل غربگرا و سکولار با درک اين موضوع، در 14 مرداد امسال و پيش از تعيين روز تبريز در شوراي فرهنگ عمومي استان، پيامکهاي انبوهي از طريق همراه اول و ايرانسل به مردم تبريز ارسال و روز فرمان مظفرالدين شاه قجر را به عنوان روز تبريز تبريک گفتند! تا انديشة مشروطيت را که مردم تبريز با انقلاب اسلامي از آن عبور کرده، دوباره احيا کنند!

اکنون که معلوم شده هيچ اتفاقي در پيوند با تبريز در 14 مرداد رخ نداده، برخي از باب خيرخواهي يا احتمال مخالفت برخي، ميگويند چون بين 14 مرداد و 29 بهمن دو قطبي ايجاد شده، پس روز ديگري تعيين شود!؟ در حالي که 14 مرداد ربطي به تبريز ندارد و نميتوان آن را در مقابل 29 بهمن قرار داد تا دوقطبي ايجاد شود!

 برخي گفتهاند که 29 بهمن در زمستان است و نميتوان مراسم در فضاي باز برگزار کرد! (نمونة اين مراسمها؛ در ماه مبارک سال گذشته حضور گروههاي مغني در نقاط مختلف از طرف شهرداري و برپايي حلقههاي ساز و آواز که در حکومت طاغوت هم مرسوم نبود!)

 عزيزاني نيز روزهايي مثل 20 شهريور (شهادت آيتالله مدني) تا 27 شهريور(وفات استاد شهريار)، يا ايام درگذشت سه علامه (جعفري، طباطبايي و اميني) در آبان ماه را پيشنهاد کردهاند تا روز تبريز در زمستان نباشد! اين يعني به حاشيه راندن يک روز تاريخساز و هويتساز   از تاريخ تبريز به بهانة غيرعقلي آب و هوا که هيچ خردمندي آن را نميپذيرد.

اگر قرار داشتن 29 بهمن در زمستان مانع تصويب آن به عنوان روز تبريز شود، بايستي دهه فجر و 22 بهمن را که روز ملي ماست و نه تنها در ايران، بلکه در تمام سفارتخانههاي ايران در جهان در اين روز مراسم برپا ميشود، تعطيل کنيم!؟

چرا در عيد ملي نوروز که در هواي سرد پايان زمستان در سراسر کشور مراسم برپا ميشود، کسي نميگويد که به خاطر سردي هوا مراسم برگزار نشود؟

چگونه با همين سردي هوا، هرسال هزاران تن از شهرها و روستاهاي آذربايجانشرقي به مناسبت 29 بهمن به تهران و زيارت رهبري ميروند؟..

- با توصيفات حکيمانة رهبر معظم انقلاب از قيام 29 بهمن که آن را «تاريخ ساز و هويتساز» و «تبديل کننده حادثة قم به قيام ملي و زمينهساز 22 بهمن» معرفي کردهاند، و اينکه هر سال به مناسبت 29 بهمن هزاران تن از اهالي استان به ديدار رهبري ميروند و اغلب رهبر معظم انقلاب در اين ديدار بيانات مهمي دربارة کشور و آذربايجان و تبريز دارند و اين يک اتفاق و سنت فرهنگي سياسي در تاريخ تبريز و استان است، و اينکه هر سال به مناسبت 29 بهمن در تبريز مراسمات مختلفي برپا ميشود،

روز 29 بهمن به عنوان روز تبريز تعين يافته است، تصويب 29 بهمن در شوراي فرهنگ عمومي يک اتفاق ارزشمند، معنادار، منطبق با سير الهي تاريخ و در راستاي شکوفايي هويت شيعي و انقلابي تبريز و آذربايجان در آينده است. گرايش به تعيين روزي غير از 29 بهمن در واقع گرايش از اشرف به اخسّ است.

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.