اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

رشد 27درصدي ورودي آب به سدهاي کشور

در 324 روز گذشته از سال آبي جاري (از ابتداي مهرماه 1401 تا 21 مرداد 1402) در مجموع 37 ميليارد و 850 ميليون مترمکعب آب وارد سدهاي ايران شده که نسبت به ورودي 29 ميليارد و 700 ميليون مترمکعبي آب به سدها در مدت مشابه سال آبي گذشته، رشدي 27 درصدي داشته است.

رشد 27درصدي ورودي آب به سدهاي کشور

همچنين در اين مدت، به منظور تأمين آب شرب، کشاورزي، صنعت و مباحث زيست محيطي، 31 ميليارد و 420 ميليون مترمکعب آب از سدهاي کشور رهاسازي شده که نسبت به خروجي 27 ميليارد و 60 ميليون مترمکعبي آب در مدت مشابه سال آبي قبل از سدها، 16 درصد افزايش را نشان ميدهد.

درحال حاضر با وجود 25 ميليارد و 460 ميليون مترمکعب آب ذخيره شده در سدهاي کشور، 52 درصد ظرفيت مخازن سدها پُر و 48 درصد اين ظرفيت خالي است.

ميزان ذخاير آبي سدها در روز بيست و يکم مردادماه 1401 بالغ بر 21 ميليارد و 810 ميليون مترمکعب بود، که مقايسه اين رقم با حجم فعلي ذخاير آبي سدها، نشاندهنده رشد 17 درصدي در اين بخش است.

فيروز قاسمزاده، مديرکل دفتر اطلاعات و دادههاي آب و سخنگوي صنعت آب کشور در خصوص منابع آبي ذخيره شده در سدهاي کشور گفت: امسال در مناطق مختلف کشور شاهد نامتوازني بارش بوديم که به طبع آن منجر به نامتوازني آب توليدي و در نهايت کاهش ورودي آب به مخازن سطحي و سدها شد.

وي افزود: اين در حالي است که بارندگي خوبي در غرب کشور داشتيم و رودخانههاي کارون، کرخه و زايندهرود حجم دريافتي خوبي داشتند و اکنون سدهاي آنها نيز در وضعيت مطلوبي قرار دارد.

قاسمزاده با بيان اينکه ورودي سدهاي کشور نسبت به سال گذشته 27 درصد افزايش داشته است، گفت: با اين حال اگر بخواهيم با متوسط 5 سال گذشته مقايسه کنيم، در ورودي مخازن 14 درصد کاهش داشتهايم که اين ميزان در برخي مناطق به 40درصد نيز رسيده است، چرا که ورودي برخي سدها مانند سد دوستي يا سد نهند يا سدهاي استان گلستان صفر بوده و برخي رودخانههاي دائمي، يا به رودخانه فصلي تبديل شده يا خشک شدهاند.

سخنگوي صنعت آب کشور بيان داشت: در برخي حوزهها 30 تا 40 درصد کاهش ورودي به مخازن سدها و در برخي ديگر از حوزهها نيز به همين ميزان افزايش داشتهايم.

قاسمزاده با بيان اينکه «اکنون معادل 25.3 ميليارد مترمکعب و تقريباً معادل متوسط 5 ساله در مخازن کشور آب موجود است»، گفت: انتظار هست که با همين حجم مخازن، بتوانيم تأمين خوبي در سطح کشور انجام دهيم.

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.