اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

کارشناس فوتبال :

دلال‌ها و مديران ناکارآمد فوتبال را به انحراف کشيده‌اند

وحيد اميري، کارشناس فوتبال و مدرس رسمي AFC در گفت‌وگويي درباره فضاي ناسالم حاکم بر فصل نقل و انتقالات گفت: ساليان سال است که اسير اين تراژدي و فرايندي هستيم که فوتبال ما را به انحراف برده است، دلال‌ها و مديران ناکارآمد دو ضلع مهم وضعيت ناهنجار مالي فعلي حاکم بر فوتبال است.

دلال‌ها و مديران ناکارآمد فوتبال را به انحراف کشيده‌اند

در اين باره يک مثال ميزنم، وقتي شما براي خريد وسيلهاي که از آن سررشتهاي نداريد، به بازار ميرويد، فروشندهها هر طور که بخواهند ميتوانند آن جنس را به شما ميفروشند.

بازيکن سابق تيمهاي وحدت، پاس، شاهين و استقلال، افزود: معتقدم که خيلي وقتها، مديران با توجه به اينکه نفس وظيفهشان را نميشناسند و کار در محيط فوتبال را بلد نيستند، با توجه به اينکه دلشان ميخواهد بمانند، حرف هر کسي را که با آنها نشست و برخاست کند را ميپذيرند و وضعيت فعلي به وجود ميآيد. نمونه آن يکي از مديران تيمهاي مشهور بود که چند سال پيش از يک فضاي غير ورزشي وارد ورزش شد و با بازيکني که 100 ميليون هم نميارزيد، قرارداد 700 ميليوني بست.

وي تاکيد کرد: پشت پرده چنين قراردادهايي مسائلي وجود دارد که سبب ميشود وضعيت دلالي در فوتبال هر روز پررنگتر شود. به عنوان نمونه به يک بازيکن 100 ميليوني گفته ميشود تو را به يک باشگاه ميبريم و يک قرارداد 500 ميليوني ميبنديم اما به تو که قميتت 100 ميليون است، 120 ميليون ميدهيم. بازيکن هم امضا ميکند و کاري ندارد که آن 380 ميليون کجا ميرود و اينها مواردي است که سالهاست فوتبال ايران با آن درگير است.

اميري در پاسخ به اين سوال که چرا ارادهاي براي برخورد با سيستم دلالي در فوتبال وجود ندارد، تصريح کرد: اين سوال را بايد مديران، فدراسيون و نمايندگان مجلس و کمسيون اصل نود مجلس که پرونده قطور فساد در فوتبال را بايگاني کرده است، پاسخ بدهد. چرا نبايد به پرونده فساد در فوتبال که مدارک آن خيلي از تخلفات رايج را در فوتبال را ثابت کرده است، رسيدگي شود.

مدرس AFC گفت: يکي از فاکتورهاي مربيگري هوشمند در فوتبال دنيا، ارتباط هوشمند است که بر پايه فرهنگهاي جامعه تعيين مي شود، مثلا ميگويند طرف خيلي باهوش است و سکوها را هم اداره مي کند، در فرهنگ ما اداره کردن سکو جزو هوش سرمربي لحاظ ميشود، آيا در فرهنگ فوتبال آلمان هم اداره سکوها بر عهده مربي است؟تا زماني که ما از استانداردها به دور هستيم، چه انتظاري از اين فوتبال ميتوانيم داشته باشيم. به همين خاطر معتقدم اين اتفاقاتي که در فوتبال ما ميافتد کاملا طبيعي است و نبايد از اتفاقاتي مانند درگيري در تمرين استقلال و جولان ارازل و اوباش تعجب کرد.

وي در ادامه با اشاره به نفوذ سيستم دلالي در جامعه مربيگري، خاطرنشان کرد:سه چهارم مربيان ليگ به صورت باندي و زير نظر يک گروه دلالي فعاليت ميکنند، يک دلال 400 مربي و بازيکن زير نظرش هست و جدول را تعيين ميکنند.

اميري در پايان درباره موفقيت شاگردان حسين عبدي و صعود اين تيم به جامجهاني، تصريح کرد: قرار گرفتن تيم نوجوانان در بين 4 تيم صعود کننده به جامجهاني جاي تبريکبه بازيکنان و مربيان و مردم دارد اما تبريک به فوتبال ندارد، فوتبال ما با اين صعود 5 سال عقب افتاد و انبوهي از مشکلات ردههاي پايه زير سايه اين موفقيت فراموش ميشود و کسي دنبال حل آن نميرود، ميگويند ما که موفق هستيم و راه را درست ميرويم.

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.