اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

دسترسي بدون مانع بانک مرکزي به 1،700،000،000 دلار

اموال و دارايي ارزي بانک مرکزي کشورمان نزد موسسه کليراستريم لوکزامبورگ در سال 2020 با شکايت برخي اتباع آمريکايي توقيف شده بود که با اعتراض و پيگيري‎هاي حقوقي کشورمان در نهايت، طي چند روز گذشته (6 مهر 1402) ديوان عالي کشور لوکزامبورگ اعتراض و دلايل بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران را مورد پذيرش قرار داد و راي قبلي دادگاه اين کشور را نقض کرد.

دسترسي بدون مانع بانک مرکزي به 1،700،000،000 دلار

گفتني است، با اقدامات و پيگيريهاي حقوقي بانک مرکزي، در مقطع کنوني موانع قضايي جهت دسترسي به داراييهاي ارزي اين بانک در کشور اروپايي لوکزامبورگ به ارزش 1.7 ميليارد دلار برطرف شده و اين منابع هم اکنون در دسترس بانک مرکزي ايران قرار گرفته است.

خبر خوش دسترسي بانک مرکزي کشورمان به منابع ارزي در لوکزامبورگ در حالي است که چند هفته قبل نيز در پي ديپلماسي اقتصادي دولت و بانک مرکزي، کليه منابع غيرقابل دسترس ايران در کره جنوبي ـ که در حسابهاي دو بانک کرهاي و شعبه سئول بانک ملت در کره جنوبي نگهداري ميشد ـ به حساب بانک مرکزي سوئيس براي تبديل به يورو منتقل شد.

رئيس کل بانک مرکزي نيز اواخر شهريورماه اعلام کرد: نامه رسمي از مقامات قطري دريافت کرديم که حساب شش بانک ايراني نامبرده فعال و امروز نيز معادل 5 ميليارد و 573 ميليون و 492 هزار يورو به حساب 6 بانک ايراني در دو بانک الاهلي و الدوخان  قطر واريز شد. فرزين تاکيد داشت: همه منابع حاصله ذخاير ارزي بانک مرکزي و پشتوانه ريال هستند و بنا به مصالح ملي و در راستاي تقويت ريال استفاده ميشود. رئيس کل بانک مرکزي در مورد آزادسازي منابع ارزي مسدود شده ايران در کره جنوبي، تصريح کرد: شکايت ايران از کره جنوبي به دليل عدم دسترسي به وجوه مزبور و کاهش ارزش وون به منظور دريافت خسارت در حال پيگيري است و ادامه مييابد. فرزين همچنين گفت: دسترسي به منابع ارزي در چند کشور در حال انجام است و در صورت تحقق قطعي نتايج آن اعلام ميشود.

پيش از اين نيز در خردادماه با سفر رئيسکل بانک مرکزي به مقر صندوق بينالمللي پول در واشنگتن و رايزني با رئيس اين صندوق، امکان استفاده از معادل 6.7 ميليارد دلار حق برداشت ويژه (SDR) کشورمان نزد صندوق فراهم شده بود.

حالا با اعلام رسمي خبر دسترسي بانک مرکزي به 1.7 ميليارد دلار از منابع ارزي ايران در لوکزامبورگ از سوي بانک مرکزي کشورمان، گام مهم ديگري در راستاي آزادسازي منابع ارزي ايران برداشته شد و پس از کره جنوبي، گشايش ارزي به ايستگاه لوکزامبورگ رسيد. اين در شرايطي است که پيشتر اعلام شده بود، مذاکرات براي آزادسازي ساير منابع کشور هم از جمله منابعي است که در بانک TBI عراق در حال پيگيري است.

رئيس اتاق بازرگاني ايران و چين نيز در اين زمينه گفته بود، از 23 ميليارد دلار ذخيره شده در خارج از کشور، حدود 6 ميليارد دلار آن از کره جنوبي وصول شده و همچنين از فراهم شدن مقدمات انتقال 10 ميليارد دلار ديگر هم خبر داده بود؛ بنابراين، گمانه زنيها نشان ميدهد که پس از آزادسازي منابع ارزي ايران در کره جنوبي (حدود 6 ميليارد دلار) و حالا لوکزامبورگ (1.7 ميليارد دلار)، گام بعدي مذاکرات فني و سياسي براي آزادسازي منابع ارزي ايران در بانک TBI عراق است.

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.