اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

کارشناس فوتبال:

داوري‌ها از فوتبال ما عقب‌تر است

کارشناس فوتبال کشورمان با بيان اينکه فوتبال ايران نصفه مدرن و سريع‌تر شده است، اعتقاد دارد که داوران در ايران با توجه به ماندن در هواي فوتبال سنتي و کند، اشتباهاتشان بالا رفته است.

داوري‌ها از فوتبال ما عقب‌تر است

به گزارش مشرق، جلال چراغپور در فاصله سه هفته تا شروع فصل جديد ليگ برتر با ارزيابي مسابقات فصل گذشته و سبک فوتبالي که تيمها ارائه دادند، گفت: فوتبال ما دو تکه شده است، يک قسمت از بازيکنان ما که سني حدود 23، 24 سال دارند و مدرن بازي ميکنند. آنها بيشتر از بقيه بازيهاي روز دنيا را ميبينند. نسلي هستند که پلياستيشن هم بازي ميکنند و با توجه به يارکشيهايي که در اين بازي ميکنند، مغزشان مدرنتر فکر ميکند.

چراغپور افزود: در طرف مقابل يک سري بازيکنان هم که در تيم ملي هم تعدادشان کم نيست، سنتي بازي ميکنند، تلفيق بازيکنان سنتي با بازيکنان جوان سرعت فوتبال ما را بالا برده است و بالا رفتن سرعت بازي باعث ميشود که به عنوان نمونه يحيي گلمحمدي در بازي برگشت دربي وقتي ميبيند که ميانه زمين تيم کند شده است، در اقدامي جسورانه سه هافبک تيمش را تعويض ميکند تا به بازي پرسپوليس سرعت بدهد.

کارشناس فوتبال ايران با برشمردن فاکتورهاي بازيکنان مدرن، تصريح کرد: شوت به موقع، پاس به موقع، فرار به موقع، عقب بازي نکردن و عدم کند کردن بازي سبب ميشود تا شاهد يک فوتبال مدرن باشيم.اين برخلاف بازيکنان سنتي است که وقتي توپ را ميگيرند اول به جاي اينکه به پاس جلو فکر کنند، به پاس عقب فکر ميکنند که چطور توپ را به دفاع وسطشان برسانند. با تمام اينها بايد نيمه مدرن شدن فوتبالمان را به فال نيک بگيريم.

چراغپور با اشاره به اينکه نيمه مدرن شدن فوتبال البته دو آفت را به جان فوتبال ما انداخته است،اظهار داشت: آفت اول داوري است، داوري سنتي و کند ما نميتواند فوتبال سريع نصفه مدرن شده را قضاوت کند. نسلي از داوران هستند که با سبک قضاوت فوتبال سنتي در فوتبال نصفه مدرن به صحنهها نمي رسند. وقتي يک داور ميگويد صحنه را نديدم، باور ميکنم. چون با تماشاي فيلم بازي ميبنيم که او در مکان اشتباه قرار گرفته و زاويه ديدن نداشته است. اشتباه او به اين دليل است که فوتبال مدرن را درک نميکند؛ چون نميداند الان توپ را ميشود پاس نفوذ داد تا از دفاع عبور کند و دفاع آخر با فوروارد تک به تک شود و در اين صحنه ميبينيم داور35 متر با صحنه فاصله دارد.

وي خاطرنشان کرد: چنين اتفاقاتي در ليگ ايران يکي، دو تا نيست و داوران در اکثر اوقات از پشت، صحنهها را ميبينند، سانتر فورواد و دفاع شانه به شانه هم رو به دروازه در کورس هستند و داور هم از پشت اين صحنه را ميبيند، اگر از بغل دست بکشند، توپ به دست بخورد و مسير عوض شود و ... داور نميبيند که تصميم بگيرد.

کارشناس فوتبال کشورمان تصريح کرد:اگر چه الان تير انتقادات بيرحمانه به سمت داوران است اما بخشي از اين انتقادات به دليل جا ماندن داوران از صحنههاي مدرن فوتبال است. وقتي سرعت بازي فوتبال بالاتر برود، داور که در تيم فوتبال بدنسازي نميکند، داوران خودشان بدنسازي ميکنند و آمادگي جسماني برنامهريزي شده ندارند و به همين خاطر وقتي در بازيهاي ليگ سرعت بازيها بالاتر ميرود، داور با توجه به اينکه از نظر جسماني آمادگي قضاوت يک فوتبال مدرن و سريع را ندارد، از صحنهها جا ميماند.

چراغپور با بيان اينکه دومين جماعتي که از فوتبال مدرن در ايران جا ماندهاند، دروازه بانها هستند، افزود: آنها با وجود بالا رفتن سرعت بازي، همچنان سنتي دروازهباني ميکنند. از سي متري شوت مي شود، دبل ري اکشن ندارند وهمان واکنش اولي را که ميروند روي پايه تکيه. در ادامه تماشاچي ميشوند و اگر توپ وارد گل شد يا به اوت رفت، اين دروازهبانان عکس العمل دوم ندارند.

 

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.