اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

حذف يارانه اين گروه قطعي شد

دولت در راستاي سياست‌هاي جديد يارانه‌اي خود به‌دنبال حذف يارانه خانوارهاي پردرآمد و به‌روزرساني ترکيب يارانه‌بگيران است تا توزيع يارانه‌ها به‌صورت عادلانه‌تري انجام شود.

حذف يارانه اين گروه قطعي شد

به دنبال سياستهاي جديد دولت در حوزه يارانهها و بهروزرساني دادههاي اقتصادي خانوارها، احتمال حذف يارانه برخي دهکها بهويژه دهکهاي بالاي درآمدي مطرح است.

بهگفته عليرضا محمدي، رئيس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ايرانيان، جديدترين بهروزرساني اطلاعات خانوارها در مهرماه امسال عملياتي خواهد شد.

اين بهروزرساني ميتواند منجر به تغيير در ترکيب يارانهبگيران و حذف يارانه خانوارهايي شود که شرايط لازم براي دريافت يارانه را ندارند.

بر اساس بند «د» تبصره 17 قانون بودجه سال 1402، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي موظف است که هر شش ماه، با اتکا به دادههاي متقن و ثبتي از پايگاه اطلاعات رفاه ايرانيان، درآمد سرانه خانوارها و قدرت خريد مردم را مورد ارزيابي قرار دهد.

در اين راستا، دولت بهدنبال شناسايي گروههاي مشمول حمايت و حذف يارانههاي پردرآمدها است. با اين حال، بهجز سال 1393 که در آن برخي از يارانهبگيران از دريافت يارانه انصراف دادند، هيچ اقدام گستردهاي براي حذف يارانهبگيران فاقد شرايط صورت نگرفته است.

در سال جاري، با توجه به برگزاري آزمون وسع، امکان حذف يارانه خانوارهاي پردرآمد وجود دارد. در اين آزمون، علاوه بر معيارهاي اقتصادي مانند درآمد و دارايي، شاخصهاي غيراقتصادي نظير جنسيت سرپرست خانوار، تعداد افراد معلول و بيمار خاص در خانوار و تعداد اعضاي فعال در سن کار نيز لحاظ خواهد شد.

در حال حاضر، از مجموع جمعيت کشور، حدود 79 ميليون و 600 هزار نفر مشمول دريافت يارانه نقدي هستند. اين در حالي است که در سال گذشته، تعداد يارانهبگيران حدود 81 ميليون نفر اعلام شده بود. با توجه به کسري منابع در نيمه اول سال جاري و عدم امکان افزايش مبلغ يارانه، دولت در تلاش است تا با ساماندهي و بهروزرساني اطلاعات، يارانههاي افراد واجد شرايط را تقويت و يارانههاي بينيازان را حذف کند.

با عملياتي شدن آزمون وسع، انتظار ميرود که يارانه خانوارهايي که در دهکهاي بالاي درآمدي قرار دارند، بهتدريج حذف شود. اين اقدام نهتنها ميتواند به بهبود وضعيت معيشتي خانوارهاي کمدرآمد کمک کند، بلکه به توزيع عادلانهتر يارانهها نيز منجر خواهد شد.

بنابراين، خانوارهايي که به دليل وضعيت اقتصادي خود بايد از يارانه برخوردار شوند، ميتوانند از اين تغييرات بهرهمند شوند.

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.