اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

جنگنده J-10 ؛ نماد اقتدار هوايي پکن و گزينه‌اي استراتژيک براي ايران

در حالي که تنش‌هاي ژئوپليتيکي در غرب آسيا رو به افزايش است، جنگنده چندمنظوره Chengdu J-10 چين به عنوان يکي از دستاوردهاي برجسته صنعت نظامي پکن، توجه بسياري از کشورها را به خود جلب کرده است.

جنگنده J-10 ؛ نماد اقتدار هوايي پکن و گزينه‌اي استراتژيک براي ايران

اين جنگنده که با نام «اژدهاي نيرومند» (Vigorous Dragon) شناخته ميشود، نه تنها نمادي از پيشرفتهاي فني چين در حوزه هوانوردي است، بلکه با عملکرد موفق در درگيريهاي واقعي، جايگاه خود را در بازار جهاني تسليحات تثبيت کرده است. در اين گزارش خبري-تحليلي، به بررسي ويژگيها، قابليتها، موفقيتهاي جنگي، حواشي صادرات و تلاشهاي ايران براي دستيابي به اين جنگنده ميپردازيم. اين تحليل بر اساس گزارشهاي معتبر بينالمللي و منابع نظامي تهيه شده و نشاندهنده پتانسيل J-10 براي تقويت نيروي هوايي کشورهاي در حال توسعه است.

 

ويژگيها و قابليتهاي فني

 

جنگنده J-10، که توسط شرکت Chengdu Aircraft Industry توسعه يافته، يک هواپيماي تکموتوره سبکوزن است که از دهه 1990 وارد خدمت نيروي هوايي ارتش چين شده و نسخههاي پيشرفته آن مانند J-10C با فناوريهاي مدرن بهروزرساني شدهاند. اين جنگنده با طراحي دلتا-کانارد (بالهاي دلتا شکل با کاناردهاي جلويي) از مانورپذيري بالايي برخوردار است و ميتواند تا 9 جي مثبت و 3 جي منفي را تحمل کند، که آن را به گزينهاي ايدهآل براي نبردهاي هوايي نزديک تبديل ميکند. سرعت حداکثري آن به 2.2 ماخ (حدود 2700 کيلومتر در ساعت) در ارتفاع بالا ميرسد و برد عملياتي آن با سوختگيري خارجي تا 3000 کيلومتر است.

از نظر تسليحات، J-10 ظرفيت حمل تا 6000 کيلوگرم سلاح را دارد، شامل موشکهاي هوا به هوا مانند PL-15 (با برد بيش از 200 کيلومتر)، موشکهاي هوا به زمين، بمبهاي هدايتشونده و مخازن سوخت خارجي. رادار AESA (آرايه اسکن الکترونيکي فعال) در نسخه J-10C امکان شناسايي اهداف در فاصله بيش از 200 کيلومتر را فراهم ميکند و سيستمهاي الکترونيکي پيشرفته آن، مانند اختلالگرهاي راداري و سيستمهاي جنگ الکترونيک، آن را در برابر تهديدات مدرن مقاوم ميسازد. موتور روسي AL-31F (و نسخه چيني WS-10) قدرت پيشرانهاي معادل 125 کيلونيوتن فراهم ميکند، که اين جنگنده را با هواپيماهاي غربي مانند F-16 يا Mirage-2000 قابل رقابت ميسازد. تحليلگران نظامي معتقدند که J-10 با تمرکز بر قابليتهاي چندمنظوره (هوا به هوا، هوا به زمين و شناسايي)، يک پلتفرم اقتصادي و کارآمد براي نيروي هوايي کشورهايي است که بودجه محدودي دارند.

 

موفقيتها در درگيريهاي واقعي: اثبات کارايي در ميدان نبرد

 

تا پيش از سال 2025، J-10 عمدتاً در مانورهاي آموزشي و رزمايشها شرکت داشت و فاقد سابقه جنگي واقعي بود. اما درگيريهاي مرزي پاکستان و هند در سال جاري، نقطه عطفي براي اين جنگنده ايجاد کرد. نيروي هوايي پاکستان، که نسخه صادراتي J-10CE را در اختيار دارد، مدعي شد که با استفاده از اين هواپيما، چندين فروند جنگنده هندي از جمله Rafale و Su-30MKI را ساقط کرده است. گزارشها حاکي از آن است که J-10C با رادار پيشرفته و موشکهاي PL-15، برتري هوايي را در برابر هواپيماهاي غربي و روسي به دست آورد و حتي در يک مورد، يک Rafale فرانسوي را در نبرد نزديک شکست داد. اين موفقيتها، که توسط رسانههاي چيني و پاکستاني تأييد شده، منجر به افزايش سهام شرکت Chengdu و تبليغات گسترده پکن براي صادرات J-10 شد.

تحليلگران بر اين باورند که اين عملکرد، ناشي از استراتژي «زنجيره کشتار» چين است، که ترکيبي از شناسايي زودرس، اختلال الکترونيکي و موشکهاي دقيق را فراهم ميکند. با اين حال، برخي کارشناسان غربي اين ادعاها را اغراقآميز ميدانند و تأکيد ميکنند که J-10 هنوز در برابر جنگندههاي نسل پنجم مانند F-35 چالشهايي دارد. موفقيت پاکستان، J-10 را از يک هواپيماي آزمايشي به يک پلتفرم «جنگديده» تبديل کرد و اعتماد جهاني به محصولات نظامي چين را افزايش داد.

 

حواشي صادرات: رقابت ژئوپليتيکي و ريسکهاي فني

 

صادرات J-10 با حواشي متعددي همراه بوده است. پاکستان اولين مشتري خارجي اين جنگنده است و حدود 81 درصد تجهيزات نظامياش از چين تأمين ميشود. اندونزي نيز در حال بررسي خريد 42 فروند J-10C است، اما اين تصميم با انتقادات داخلي روبرو شده، زيرا کارشناسان معتقدند که ادغام آن با ناوگان متنوع (شامل Rafale فرانسوي) ريسکهاي لجستيکي ايجاد ميکند. چين J-10 را به کشورهاي آمريکاي لاتين، غرب آسيا و آفريقا پيشنهاد داده، اما از فروش به کشورهايي مانند ويتنام خودداري ميکند تا از تشديد تنشهاي منطقهاي جلوگيري کند.

حواشي اصلي شامل رقابت با غرب است: قيمت پايين J-10 (حدود 40 ميليون دلار در مقايسه با 80 ميليون دلار Rafale) آن را جذاب ميکند، اما منتقدان ميگويند که وابستگي به چين ريسکهاي ژئوپليتيکي مانند تحريمها يا قطع پشتيباني فني را به همراه دارد. علاوه بر اين، برخي گزارشها از خريد J-10 توسط آذربايجان، ميانمار و نيجريه خبر ميدهند، که اين امر نگرانيهايي در مورد گسترش نفوذ چين در مناطق حساس ايجاد کرده است. موفقيتهاي اخير J-10 در پاکستان، تقاضا را افزايش داده، اما کشورها بايد تعادل بين هزينه و قابليت را در نظر بگيرند.

 

J-10 گزينهاي جايگزين در سايه تحريمها

 

ايران، که نيروي هوايياش عمدتاً متکي به هواپيماهاي مانند F-14 و MiG-29 است، از سالهاي اخير علاقهمند به نوسازي ناوگان خود بوده است. گزارشها و اخبار در سالهاي اخير نشان ميدهد که تهران علاقه مند به خريد 40 تا 100 فروند J-10C است، به ويژه پس نهايي نشدن در دريافت Su-35 روسي به دليل تحريمها. وزير دفاع ايران، سرتيپ عزيز نصيرزاده، در سفر اخير به چين، در کابين يک J-10 نشست و اين اقدام به عنوان نشانهاي از علاقه جدي تفسير شد.

حواشي اين معامله شامل مخالفت غرب و اسرائيل است که J-10 را تهديدي براي تعادل قدرت در غرب آسيا ميدانند. تحليلگران ايراني معتقدند که J-10 ميتواند خلأ هوايي ايران را پر کند و با سيستمهاي دفاع هوايي ادغام شود، اما چالشهايي مانند آموزش خلبانان و تأمين قطعات يدکي وجود دارد. در صورت موفقيت، اين خريد ميتواند همکاريهاي نظامي ايران و چين را گسترش ببخشد و تهران را در برابر تهديدات خارجي مقاومتر کند.

در پايان، J-10 نه تنها يک دستاورد فني براي چين است، بلکه نمادي از تغيير موازنه قدرت در عرصه جهاني. براي ايران، دستيابي به اين جنگنده ميتواند گامي بزرگ به سوي خودکفايي نظامي باشد، اما نيازمند ديپلماسي هوشمندانه در برابر فشارهاي بينالمللي است.

 

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.