اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

جنگنده‌هاي نسل پنجم نيروي هوايي روسيه

در بحبوحه پيشروي‌هاي فزاينده روسيه در جبهه شرقي اوکراين، شرکت «صنايع هوافضايي و صنايع دفاعي» روسيه (UAC) در بيانيه‌اي اعلام کرد: «يک دسته تازه از جنگنده‌هاي جديد سوخو-57 و سوخو-35-اس به نيروي هوايي روسيه تحويل داده شده است.»

جنگنده‌هاي نسل پنجم نيروي هوايي روسيه

سرويس مطبوعاتي UAC در بخش ديگر بيانيه خود اعلام کرد: «جنگندههاي نسل پنجم توسط کادر فني پذيرفته شدند، يک چرخه کامل از آزمايشهاي کارگاهي را را پشت سر گذاشتند و در حالتهاي عملياتي مختلف توسط خلبانان وزارت دفاع روسيه آزمايش شدند. جنگندهها به فرودگاه اصلي خود پرواز کردند.»

به گفته «ولاديمير آرتياکوف» معاون اول شرکت «روستک»، جنگندههاي منتقل شده به ارتش روسيه، از توانايي پرواز بالا و ويژگيهاي فني متمايز ميشوند و خلبانان نيروي هوايي روسيه، قدردان اين تغييرات صورت گرفته هستند.

آرتياکوف همچنين گفت که محمولههاي بعدي جنگندههاي سوخو-57 در حال آماده شدن هستند.

از طرفي، «يوري اسليوسار»، مدير عامل UAC در اظهاراتي بيان کرد: «تعداد جنگندههاي نسل پنجمي که وارد نيروهاي هوافضاي روسيه ميشوند، هر سال در حال افزايش است. امروز، مجموعه هواپيماهاي نسل پنجم سوخو-57 مدرنترين هواپيماي هوانوردي خط مقدم در روسيه است.»

معاون اول روستک همچنين خاطرنشان کرد که آنها قصد دارند توليد سوخو-57 را گسترش دهند، در همين راستا، اين شرکت ساخت يک کارگاه اضافي را آغاز کرده است که در آن سيستمهاي اين جنگندهها آزمايش خواهد شد.

سوخو-57 يک جنگنده چند منظوره نسل پنجم روسي است که توسط شرکت سوخو ساخته شده است. اين جنگنده براي انهدام انواع اهداف هوايي، زميني و سطحي، از کار انداختن مقرها، پست هاي فرماندهي و سيستم هاي فرماندهي و کنترل دشمن طراحي شده است. اين هواپيما داراي سرعت مافوق صوت، تسليحات داخلي، پوشش جذبکننده رادار و جديدترين تجهيزات داخلي بوده و از سال 2019 در کارخانه هوانوردي «کمسومولسک» به توليد انبوه رسيده است.

اين جنگنده نسل پنجم چندمنظوره و پنهانکار، براي داشتن عملکرد برتر در نقشهاي برتري هوايي و حمله طراحي شده است. اين هواپيما داراي ترکيبي منحصر به فرد از قابليت پنهانکاري، سوپر کروز (توانايي پرواز مافوق صوت بدون پس سوز) و آويونيک پيشرفته است.

سوخو-57 با قابليت شليک و حمل موشکهاي هوا به هوا با برد کوتاه، متوسط و بلند، موشکهاي هوا به سطح هدايت شونده خانوادههاي مختلف از جمله Kh-59، kh-38، kh-35، بمبهاي هوايي قابل تنظيم کاليبر 250، 500 و 1500 کيلوگرمياز برد عملي 5 هزار و 500 کيلومتري با سرعت مادون صوت برخوردار است.

تحويل اين جنگندهها به نيروي هوايي روسيه درحالي است که به اذعان منابع غربي، برتري هوايي روسيه در ميدان نبرد، اوکراينيها را با وجود در اختيار داشتن تسليحات مدرن غربي، در دفاع از تأسيسات حياتي يا نيروهاي خود ناکام گذاشته است.

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.