اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

امام جمعه تبريز:

جمهوري آذربايجان جلوي سخنان تفرقه‌افکن را بگيرد

امام جمعه تبريز گفت: بايد مواظبت کنيم برخي سخنان و حرف‌ها که به وحدت امت اسلامي خدشه وارد کرده و مي‌کند حتي خود قوميت‌ها را تضعيف مي کند، گفته نشود.

جمهوري آذربايجان جلوي سخنان تفرقه‌افکن را بگيرد

حجتالاسلام و المسلمين احمد مطهرياصل در خطبههاي نماز جمعه اين هفته تبريز، از رجال سياسي و مسوولان جمهوري آذربايجان به عنوان کشور دوست و همسايه ايران اسلامي  خواست جلوي سخنان تفرقهافکن که از سوي برخي افراد نادان و منافق در رسانههاي اين کشور مطرح ميشود، گرفته شود.

وي ادامه داد: اين قصهها که آنها مطرح ميکنند با شعار «آذربايجان واحد»، سر دراز دارد که اگر سر قصه باز شود به ضرر خودشان تمام خواهد شد نه به زيان ما.

امام جمعه تبريز تاکيد کرد: اگر قرار شود سخناني مطرح شود که فلان جا مال ماست، اين بحث ها به ضرر شما خواهد بود و ما ضرر نمي کنيم به همين خاطر جلوي اين حرفها در رسانههاي جمهوري آذربايجان بايد گرفته شود.

خطيب جمعه تبريز تاکيد کرد: همه ما به ايران واحد علاقمند هستيم و ايران واحد ايران امير المومنين(ع) و امام حسين(ع) است.

حجتالاسلام و المسلمين احمد مطهرياصل در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به نامگذاري 27 شهريور به نام روز ملي شعر و ادب فارسي، اظهار کرد: استاد شهريار شاعر پرآوازه اين مرز و بوم، شايسته عنوانداري روز شعر و ادب فارسي است.

وي يادآور شد: شهريار با سرودن آثاري بيبديل و شاهکاري بديع به دو زبان فارسي و ترکي نشان داد آذربايجان همواره جزء جدانشدني و سرحلقه فرهنگ و هنر ايران است.

امام جمعه تبريز خاطرنشان کرد: سيدمحمدحسين بهجت تبريزي متخلص به «شهريار» نابغه معاصر شعر و ادب ايران اسلامي و آئينه تمام نماي فرهنگ و هويت اصيل ايراني و شخصيتي منحصر بفرد است.

وي ادامه داد: استاد شهريار هيچ گاه نسبت به اتفاقات در ايران و آذربايجان بي توجه نبود و بارها با سرودن اشعاري نسبت به انقلاب، دين، ملت، هويت و ارزش هاي ملي و ديني ابراز محبت داشت.

مطهري اصل گفت: استاد شهريار آئينه تمام نماي عشق مردم ايران در آذربايجان را به نمايش گذاشت و اميد است هنرمندان و شعرا، شهريار زمان خويش باشند.

وي با بيان اينکه شعر و ادب فارسي يکي از ارکان اربعه ادبيات جهان است، بيان داشت: گوته دانشمند، فيلسوف و شاعر بزرگ آلماني معتقد است چهار ادبيات در جهان تکاندهنده بوده که يکي از آنها ادبيات فارسي است.

خطيب جمعه تبريز به زبان فارسي قبل و بعد از اسلام اشاره کرد و افزود: فارسي بعد از اسلام به دليل الهام از ادبيات عرب مخصوصا در شعر، گيراتر و جذابتر شده است.

مطهرياصل ادامه داد: انسانها و شعراي بزرگي چون سعدي، حافظ، خاقاني و در اين اواخر، استاد محمدحسين شهريار به زبان فارسي عظمت و شکوه دادند.

وي  تصريح کرد: استاد شهريار ترک زبان است اما شعرهاي معروف و زيبايي به فارسي گفته است و اين نشان ميدهد که در آثار خود تعصبات بيجا و بي جهت را لحاظ نکرده  اما گاها برخي با ابراز تاسف، شعار ترک و فارس سرميدهند که از جهل ناشيميشود.

مطهرياصل اذعان داشت: با بررسي در آثار ادبي ميبينيم که يکي از بهترين شعرهاي فارسي را ترکزبانها سرودهاند و با اين کار اعلام کردند کشور به وحدت نياز دارد.

وي با بيان اينکه ترک، کرد، لر، فارس و ... زير پرچم ايران قدرتمند معنا پيدا ميکند، اظهار کرد: بدون ايران قدرتمند هيچ يک از اقوام نميتواند دوام و بقا پيدا کند.

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.