اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

رئيس مرکز جواني جمعيت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت خبر داد:

توقف کاهش نرخ باروري در کشور

رئيس مرکز جواني جمعيت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت آخرين وضعيت «نرخ باروري» در کشور را تشريح کرد.

توقف کاهش نرخ باروري در کشور

دکتر صابر جباري در آيين افتتاحيه «نشست کشوري سلامت مادران و جواني جمعيت» که صبح امروز سهشنبه، 20 شهريور ماه در مرکز قلب و عروق شهيد رجايي برگزار شد، اظهار کرد: بررسيها بيانگر اين است که نرخ باروري کشور به صورت آبشاري کاهش يافته است. پيش از انقلاب اسلامي، اجراي سياستهاي تنظيم خانواده آغاز شده و پس از انقلاب اسلامي نيز تا مقطعي ادامه داشته است.

وي ادامه داد: سياستهاي تنظيم خانواده و جمعيت در سال 68 جدي شد و قانون «تنظيم خانواده» در سال 72 به تصويب رسيد و براي 3 دهه اجرا شد.

رئيس مرکز جواني جمعيت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به وضعيت کنوني نرخ باروري در کشور گفت: بررسيها بيانگر اين است که کاهش نرخ باروري کشور متوقف شده است. بر اين باور هستيم اگر خواهان داشتن جمعيت و جامعه سالم هستيم، ميبايست از ظرفيت زنان متخصص استفاده کنيم. اگر از ظرفيت زنان متخصص براي اجراي سياستهاي افزايش جمعيت استفاده نکنيم بايد بگوييم که تحقق اهداف اين سياستها سخت است.

وي با بيان اينکه وزارت بهداشت به موضوع زايمان طبيعي توجه کرده است، افزود: وزارت بهداشت به موضوع زايمان طبيعي توجه کرده و تصميم بر اين است که زنان را از سزارين به سمت زايمان طبيعي سوقدهيم. با توجه به سياستهاي تنظيم خانواده طي 3 دهه گذشته نسبت به ترويج و اطلاعرساني زايمان طبيعي به خوبي عمل نکردهايم.

وي با بيان اينکه قانون «حمايت از خانواده و جواني جمعيت» را براي ترويج سياستهاي جمعيتي اجرا کردهايم، افزود: قانون جواني جمعيت داراي مادههاي مختلفي است که هر کدام از آن به يک موضوع پرداخته است.

جباري با بيان اينکه ماده 41 قانون حمايت از خانواده و جواني جمعيت در ارتباط با مراکز درمان ناباروري است، توضيح داد: در ماده 41 قانون جواني جمعيت آمده است که در راستاي بند «ح» ماده (102) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي مکلف است حداکثر ظرف دوسال پس از لازم­الاجرا شدن اين قانون، نسبت به تجهيز يا راهاندازي حداقل يک مرکز تخصصي درمان ناباروري سطح دو در سطح دانشگاههاي علوم پزشکي و حداقل يک مرکز درمان ناباروري سطح سه به ازاي هر استان اعم از دولتي و عمومي غير دولتي در قالب نظام سطح­بندي خدمات متناسب با الگوي جمعيتي اقدامکند.

وي با بيان اينکه نسبت به احداث مراکز درمان ناباوري و ارايه خدمات سطح دو اقدام کردهايم، افزود: 87 مرکز درمان ناباروري سطح دو در کشور ايجاد کردهايم. هيچ مرکز درمان ناباوري سطح 2 در کشور وجود نداشت اما شرايط حال حاضر به نحوي است که در تمام دانشگاههاي علومپزشکي کشور حداقل يک مرکز درمان ناباروري سطح 2 وجود دارد.

رئيس مرکز جواني جمعيت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت درباره مراجعه به مراکز درماني سطح 2 نيز گفت: 37هزار و 492 نفر براي درمان ناباروري به مراکز سطح 2 مراجعه کردهاند که موفقيت 30 درصدي حاصل شده است.

وي درباره مراکز درماني سطح 3 ناباروري نيز گفت: 126 مرکز درمان ناباروري سطح 3 در تمام استانهاي کشور وجود دارد که از اين تعداد 50 مرکز دولتي و مابقي خصوصي هستند.

جباري با بيان اينکه ماده 42 قانون جواني جمعيت در ارتباط با تشخيص به موقع ناباروري براي درمان آن است،توضيح داد: بررسيها بيانگر اين است که پيش از تصويب قانون حمايت از خانواده و جواني جمعيت در زمينه تشخيص ناباروري عملکرد مناسبي نداشتيم، اما اکنون شرايط تغيير کرده و توانايي تشخيص به موقع ناباروري را داريم.

وي ادامه داد: بر اساس ماده 42 قانون جواني جمعيت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي مکلف است دستورالعمل و راهنماي باليني هماهنگ کشوري مربوط به پيشگيري، تشخيص به­ هنگام و درمان افراد نابارور و در معرض ناباروري را با رعايت شاخص­ها و مفاد نقشه مهندسي فرهنگي کشور با بهرهگيري از تخصصهاي مرتبط در قالب نظام سطح بندي خدمات ضمن ادغام در شبکه بهداشت با رويکرد بروزرساني، حداکثر تا شش­ماه پس از لازم الاجرا شدن اين قانون تدوين و پس از تصويب وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي ابلاغ کند.

جباري با بيان اينکه به منظور تقويت ماده 42 و تشخيص به موقع ناباروري اقداماتي انجام دادهايم، افزود: به طور مثال، پزشکان عمومي در سطح يک ارائه خدمات درماني ميتوانند نسبت به تشخيص ناباروري اقدامکنند. همچنين اجراي کامل نظام ارجاع ميتواند سبب ساماندهي تشخيص زود هنگام ناباروري شود.

رئيس مرکز جواني جمعيت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت در بخش ديگري از صحبتهايش با بيان اينکه ماماها با بيمه سلامت ايرانيان قرارداد منعقد کردهاند، اظهار کرد: حدود 4000 ماما با بيمه سلامت ايرانيان قرارداد منعقد کردهاند.

وي با بيان اينکه ارائه خدمات طب ايراني در سطح سوم خدمات در دانشگاههاي علوم پزشکي کشور اجرا شده، تصريح کرد: طب ايراني را در نظام سلامت ادغام کردهايم. 48 دانشگاه علوم پزشکي کشور نسبت به ادغام طب ايراني در نظام سلامت اقدام کردهاند و اين خدمات در سطوح مختلف از جنين تا سالمندي ارائه ميشود.

وي با بيان اينکه افزايش ظرفيت رشته زنان اجرا شده، گفت: افزايش ظرفيت دوره دستياري تخصصي و افزايش ظرفيت دوره پذيرش دستيار تخصصي (فلوشيپ) نيز اجرا شده به نحوي که افزايش ظرفيت دوره دستياري تخصصي از 292 نفر به 344 نفر رسيده است.

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.