اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

تماس‌ها بين اسرائيل و عربستان براي راه اندازي پروازهاي مستقيم

روزنامه يديعوت آحارونوت نوشت، يک مقام ارشد اسرائيلي گزارش داد که تماس‌هاي پيشرفته‌اي با ميانجيگري ايالات متحده بين رژيم صهيونيستي و عربستان سعودي با هدف اجازه انجام پرواز مستقيم براي مسلمانان عرب از اراضي اشغالي به استان جده در عربستان سعودي وجود دارد.

تماس‌ها بين اسرائيل و عربستان براي راه اندازي پروازهاي مستقيم

اين مسؤول ارزيابي کرد که 60 درصد احتمال دارد اين اقدام تا اوايل ماه آينده ميلادي نهايي شود.

يديعوت آحارونوت نوشت، تا به امروز مسلمانان عرب در اراضي اشغالي براي انجام فريضه حج و مناسک عمره ابتدا به صورت هوايي وارد امان شده و از آنجا راهي عربستان ميشدند.

شبکه 12 تلويزيون رژيم صهيونيستي نيز شب گذشته تاييد کرد که در حال حاضر «تماسهاي پيشرفته» بين اسرائيل و عربستان سعودي در مورد توافق براي انجام پروازهاي مستقيم بين دو طرف در حال انجام است.

اين کانال اضافه کرد که بحث بين رياض و تلآويو حول محور راه اندازي خط هوايي مستقيم بين فرودگاه بن گوريون و فرودگاههاي عربستان براي انتقال فلسطينيان از داخل اراضي اشغالي براي انجام مناسک حج است.

اين کانال افزود: سعوديها تمايل دارند با درخواست اسرائيل توافق کنند. اين کانال به نقل از دو مقام اسرائيلي گزارش داد که اين تماسها با «حمايت و تشويق عربستانيها» انجام ميشود.

به گزارش اين کانال، اسرائيل پيش از اين با هدف انجام پروازهاي مستقيم و براي انتقال زائران از فرودگاه بن گوريون به عربستان به خطوط هوايي اردن و بحرين توجه داشت.

به گزارش اين شبکه، سعوديها ميخواهند فلسطينيهاي کرانه باختري بتوانند از پروازهاي مستقيم بين فرودگاه بن گوريون و جده استفاده کنند و موافقت با اين تمايل اسرائيل به برآوردهاي سرويس اطلاعات داخلي «شاباک» بستگي خواهد داشت.

اين کانال اضافه کرد که سعوديها تنها به مسلمانان اجازه ميدهند از پروازهاي مستقيم استفاده کنند تا آنها را قادر به انجام مناسک حج کنند.

به گزارش اين شبکه، پيشبيني ميشود 4500 فلسطيني از داخل اسرائيل بتوانند از پروازهاي مستقيم استفاده کرده و در ماه آينده به حج بروند.

اين کانال توضيح داد که اين گام ميتواند اولين گام در مسير عادي سازي بين عربستان سعودي و اسرائيل و يک «نقطه عطف» در روابط بين دو طرف باشد.

اين کانال به نقل از الي کوهن، وزير امور خارجه اسرائيل گزارش داد، انتظار دارد توافق عادي سازي روابط بين عربستان سعودي و اسرائيل در اواسط امسال يا سال آينده ميلادي امضا شود. وي اشاره کرد که تاييد پروازهاي مستقيم «شرط لازم براي اين گام» است.

روز جمعه روزنامه معاريو نوشت، مذاکرات در اين باره از يک سال پيش آغاز شد و اين مذاکرات اخيرا شاهد نوعي «گشايش» بوده است. اين پروازها فقط براي مسلمانان مقيم اراضي اشغالي با هدف زيارت حج در نظر گرفته شده است.

اخيرا بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي و ديگر مسؤولان صهيونيستي از جمله الي کوهن، وزير خارجه رژيم صهيونيستي بارها از نزديکي دستيابي به توافق عادي سازي روابط با عربستان صحبت کردهاند؛ اما رياض اعلام کرده صلح با رژيم صهيونيستي مشروط به اجراي ابتکارعمل صلح عربي است که بر تشکيل کشور مستقل فلسطين در مرزهاي چهارم ژوئن 1967 به پايتختي قدس شرقي، بازگشت آوارگان و خروج رژيم صهيونيستي از بلنديهاي جولان در ازاي به رسميت شناختن و عادي سازي روابط با رژيم صهيونيستي تاکيد داشته باشد.

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.