وزير پيشين آموزش و پرورش و دبير علمي همايش ملي حکمراني در نظام تعليم و تربيت، با اشاره به اهميت اين رويداد گفت: پيش از آغاز سخن، لازم ميدانم از وزراي محترم آموزشوپرورش پيشين که هر يک در دوران خود نقشي مهم در بهبود نظام آموزشي و تربيتي کشور داشتهاند، قدرداني کنم.
به گزارش همشهري، رضامراد صحرايي افزود: موضوع اصلي اين همايش حکمراني در تعليم و تربيت است. در هفتههاي منتهي به برگزاري اين همايش، برخي از عزيزان پرسيدند چرا مفهوم حکمراني را به عرصه تعليم و تربيت وارد کردهايم. پاسخ روشن است؛ اين ابتکار ما نيست، بلکه تمايز ميان حکمراني و مديريت، مفهومي علمي و پذيرفتهشده است. در حوزه تعليم و تربيت نيز اين تفاوت بهوضوح قابل مشاهده است.
استاد دانشگاه علامه طباطبايي توضيح داد: حکمراني به چارچوبها، سياستها و فرآيندهايي اشاره دارد کهن يک نظام را هدايت ميکند و به اين پرسش پاسخ ميدهد که چه کاري بايد انجام شود؟ در حالي که مديريت بيشتر به چگونه انجام شدن امور مربوط است.
صحرايي ادامه داد: يکي از وظايف حکمرانان در اين حوزه، اولويتبندي مسائل مختلف کشور و تفکيک موضوعات کليدي از مسائل کماهميت است. ما با چالشهاي متعددي روبهرو هستيم که بايد با شناسايي دقيق آنها، راهکارهاي منطقي و اجرايي براي حلشان ارائه دهيم.
وي همچنين به يک خلأ شناختي و ادراکي ميان ذينفعان نظام تعليم و تربيت اشاره کرد و گفت: طبق پژوهشي که اخيراً انجام شد، ديدگاه معلمان، مديران و اوليا تقريباً همسو بود، اما ديدگاه دانشآموزان بهطور قابلتوجهي متفاوت بود. اين شکاف نشاندهنده يک خلأ جدي است که اگر به آن توجه نشود، ميتواند براي آينده نظام تعليم و تربيت کشور خطرآفرين باشد.
رئيس سابق دانشگاه فرهنگيان بر ضرورت مشخص بودن اصول استراتژيک در فرآيند تحول نظام آموزشي تأکيد کرد و اظهار داشت: تغييرات بايد بر اساس اصول استراتژيک انجام شود و از ترديد يا تأخير در تصميمگيري پرهيز کنيم؛ چرا که اين موارد ميتوانند مانع پيشرفت و دستيابي به نتايج مطلوب شوند.
وي در پايان به اهميت انسجام و هماهنگي در نظام حکمراني آموزشوپرورش اشاره کرد و گفت: انسجام ميان ارکان مختلف نظام آموزشوپرورش از اهميت ويژهاي برخوردار است. بايد تمام منابع و امکانات موجود را براي تقويت آموزشوپرورش کشور به کار گرفت و هيچ عاملي نبايد در مقابل اين مسير مانع ايجاد کند.
صحرايي با اشاره به چالشهاي جهاني نظامهاي تعليم و تربيت افزود: امروزه جهان با سه چالش اصلي در اين حوزه روبهرو است: شمول و دسترسي برابر به آموزش، ديجيتالي شدن و عدالت آموزشي. دولت و مجلس بايد عدالت آموزشي را در اولويت قرار داده و براي حل اين چالشها تدابير مناسبي اتخاذ کنند.
وي همچنين به جايگاه ويژه تربيت در سياستگذاريهاي کلان کشور اشاره کرد و گفت: تربيت بهعنوان يکي از اصليترين مسائل تمدني و محور تحولات فرهنگي، اجتماعي و سياسي کشور، از مهمترين ارکان ساختن آيندهاي بهتر براي نسلهاي آينده است.
دبير علمي اين همايش ادامه داد: در اين همايش، بيش از 260 مقاله به دبيرخانه ارسال شد که نشاندهنده علاقهمندي جامعه علمي کشور به موضوع تربيت است. از اين تعداد، 188 مقاله پذيرفته و 21 مقاله ارائه خواهد شد که در قالب پنج نشست تخصصي بررسي ميشوند.
اظهار نظر 0
روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.