اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

بيگانگان در اعماق تاريک زمين چه مي‌کنند؟

در منطقه Clarion-Clipperton در اقيانوس آرام بين مکزيک و هاوايي، محققان جانوراني دريايي را کشف کردند که بشر قبلاً هرگز آنها را نديده است؛ موجوداتي که زندگي بسيار متفاوتي را در تاريکي دائمي پرتگاه سپري مي‌کنند.

بيگانگان در اعماق تاريک زمين چه مي‌کنند؟

به گزارش خبرآنلاين ، توماس دالگرن، بومشناس دريايي از دانشگاه گوتنبرگ در سوئد ميگويد:« تا به امروز کمترين اکتشافات در اين منطقه صورت گرفته است؛ تخمين زده ميشود که از هر ده گونه جانوري که در اينجا زندگي ميکنند، تنها يک مورد توسط علم توصيف شده است. اين مکان يکي از معدود نقاطي است که محققان ميتوانند مانند قرن هجدهم در کشف گونهها و اکوسيستمهاي جديد مشارکت داشته باشند.»

در عمق معيني از آب، اقيانوس به شدت با بشريت دشمن است. وزن آب فشارهاي خردکنندهاي ايجاد ميکند. نور خورشيد نميتواند تا اين حد به داخل آب نفوذ کند، که منجر به تاريکي دائمي ميشود؛ دماي آب بسيار پايين و تنها چند درجه بالاتر از انجماد است. اما جايي که انسانها نميتوانند قدم بگذارند، فناوري ميتواند.

يک تيم بينالمللي از محققان شناوري را با قابليت هدايت از دور (ROV) به اعماق بين 3500 تا 5500 متري فرستادند.

آن پايين زندگي آسان نيست. بيشتر جانداراني که در کف دريا زندگي ميکنند، براي غذا به مواد آلي که از لايههاي بالاتر اقيانوس تهنشين ميشوند، متکياند. اين پديده با عنوان «برف دريايي» نيز شناخته ميشود. در تصوير بالا شقايق دريايي پالايهخوار براي دريافت برف دريايي آماده شده است.

بنابراين، به نظر ميرسد بيشتر حيات در آن ژرفا به پالايش آب و خوراکدهندههاي رسوبي واگذار ميشود و جانداران ميبايست از اين ذخيره غذايي کم بيشترين استفاده را ببرند.

يکي از ديدنيترين اکتشافات اين سفر، مشاهده خيار دريايي شفافي به نام unicumber است که متعلق به خانواده Elpidiidae است.

در يکي از تصاوير که با استفاده از شناور رباتيک گرفته شده، دستگاه گوارش حيوان به وضوح قابل مشاهده است. اين حيوان همچنين داراي دم بلند و غير معمولي است که احتمالاً براي شنا استفاده ميشود. دالگرن توضيح ميدهد: «اين خيارهاي دريايي از بزرگترين حيواناتي بودند که در اين سفر کشف شدند.»

از ديگر جانوران دريايي که در اين اکتشاف صورت گرفته پيدا شدند، ميتوان به پالايهخوار فنجاني، انواع اسفنجهاي شيشهاي، ستارگان دريايي، مرجانها و شقايقهاي دريايي اشاره کرد. گفتني است که پالايهخوار فنجاني (cup-shaped filter feeder) بيشترين طول عمر را در بين جانوراني که تا به امروز روي زمين زندگي کردهاند داشته است و سن آن بيش از 15 هزار سال تخمين زده شده است.

خوکهاي دريايي، نوع ديگر از جانوران دريايي هستند که در اين اکتشاف يافت شدهاند؛ آنها از خانواده Elpidiidae هستند؛ چاق و پفکرده و صورتيرنگ هستند و روي پاهاي کوچولو و دوست داشتني حرکت ميکنند.

دانشمندان درتلاشند تا در مورد همه اين موجودات شگفتانگيز بيشتر بياموزند، اما ما يک چيز را ميدانيم؛ تنوع حيات در اعماق اقيانوس به توجه بيشتر و محافظت بيشتري نياز دارد. منطقه Clarion-Clipperton که توسط محققان کاوش شده، براي استخراج معادن در اعماق دريا استفاده ميشود که ميتواند تأثير مخربي بر زيستگاههاي دريايي داشته باشد.

کمبود غذا باعث ميشود جانداران دور از هم زندگي کنند، اما غناي زيستي جانداران در اين منطقه به طرز شگفتانگيزي زياد است. دالگرن ميگويد:« ما شاهد سازگاريهاي فراواني ميان حيوانات اين مناطق هستيم. ما بايد درباره اين محيط زيست بيشتر بدانيم تا بتوانيم از گونههاي ساکن در اينجا محافظت کنيم. امروز 30 درصد از اين مناطق دريايي، حفاظتشده اعلام شدهاند و ما بايد بدانيم که آيا اين معيار براي حفظ اين گونهها کافي است يا خير.»

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.