در حالي که گمانه زني هايي مبني بر احتمال منافع موازي دو خط ريلي رشت-آستارا و پارس آباد-بندرعباس به دنبال اعلام آمادگي روس ها براي سرمايه گذاري، ايجاد شده است، برخي کارشناسان صحبت هايي از مسيرهاي ديگر براي اتصال ايران و روسيه به ميان آورده اند.
شعيب بهمن، کارشناس ارشد حوزه قفقاز در گفتگو با خبرنگار تابناک، با بيان اينکه در دنياي امروز، کريدورها به طور صرف براي حمل کالا مورد استفاده قرار نمي گيرند بلکه در کنار نقش مواصلاتي، جنبه توسعه اي هم پيدا کرده اند، گفت: در حقيقت کشورها از کريدورها استفاده ميکنند تا به بخشي از زنجيره تامين مواصلاتي جهاني تبديل شوند. پس نبايد به کريدورهاي ترانزيتي، فقط به عنوان يک مسير حمل و نقلي که محلي براي کسب درآمد است، نگاه کرد، بلکه اين يک فرصت براي توسعه اقتصادي کشور است.
وي افزود: ايران مي تواند با احداث کارخانهها و استقرار صنايع جديد در کنار کريدور، بخشهاي مختلف کشور را از حيث جغرافيايي توسعه بخشد و فرصتهاي شغلي قابل توجهي را ايجاد کند. براي تحقق اين مهم بايد مطالعات نيازسنجي و آمايش در داخل کشور انجام شود و نوع و حجم کالاهاي عبوري از اين کريدور، مورد شناسايي قرار گرفته، سپس مسيرهاي خط ريلي جانمايي و ترسيم شود. ما بايد هم ظرفيت هاي کشورهاي ديگر را برآورد کنيم و هم ظرفيتهايي که خود مي توانيم به عنوان ارزش افزوده در اين ترانزيت کالا بيفزاييم را تشيخص دهيم.
به گفته بهمن، فرض کنيد که روسيه صادر کننده الوار است، در نگاه صرفا حمل و نقلي به کريدورها، اين الوار خام داخل ايران مي شود و از کريدورهاي ترانزيتي کشور عبور کرده و سپس به يک کشور سوم صادر مي شود، اما در نگاه امروزي، ايران صرفا يک گذرگاه نيست بلکه مي تواند با ايجاد کارخانههايي در کنار اين کريدور، الوار خام را به يک کالاي جديد تبديل کرده و صادر کننده کالاي جديد باشد، به اين ترتيب ايران هم از منافع حاصل از ترانزيت کالا بهره مند مي شود و هم در زنجيره جهاني در حوزه هاي مختلف کالا، مواد غذايي و ... مشارکت دارد.
ساير مسيرهاي مواصلاتي بين ايران و روسيه کدام اند؟
اين کارشناس ارشد حوزه قفقاز در رابطه با ساير مسيرهاي ارتباطي ايران و روسيه اظهار داشت: مي توان به مسير موجود در شرق درياي کاسپين اشاره کرد که اين خط ريلي، ايران را به قزاقستان و ترکمنستان و سپس روسيه متصل مي کند و در آن تجارت کالا مي تواند وجود داشته باشد. البته از آنجايي که اين خط، به خط آهن تهران - شمال که در دوره پهلوي اول احداث شده و سالها از ساخت آن مي گذرد، متصل مي شود، امکان جابجايي و حمل بار در تناژ بالا در آن ميسر نيست ولي به هر حال بهبود زيرساخت ها در اين حوزه کمک کننده است.
وي افزود: مسير پيشنهادي ديگر، حمل و نقل ترکيبي ريلي- دريايي بين ايران و روسيه است که قسمت دريايي آن در پهنه درياي کاسپين و قسمت ريلي آن در ايران با خط آهن رشت- بندر کاسپين است که در حال حاضر تقريبا تکميل شده است. توجه و اهتمام بر اين کريدور ترکيبي آبي- ريلي از اهميت بيشتري نسبت به ديگر مسيرها برخوردار است؛ زيرا ضمن هزينه کمتر به نسبت ساير مسيرها، نقش ساير بازيگران نظير جمهوري آذربايجان در کريدور شمال-جنوب که در سالهاي گذشته در اين مناسبات کارشکني کرده و مي تواند دوباره نيز آن را تکرار کند، را کمرنگ کرده و امکان اخلال گري هايشان را به حداقل مي رساند.
اظهار نظر 0
روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.