اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

وزير آموزش و پرورش:

برنامه درسي مدارس ناکارآمد و استعدادکش است

وزير آموزش و پرورش گفت: بخش مهمي از ناکارآمدي نظام تعليم و تربيت محصول بي‌توجهي به دانشگاه فرهنگيان است.

برنامه درسي مدارس ناکارآمد و استعدادکش است

عليرضا کاظمي در نشستي صميمانه با کارکنان دانشگاه فرهنگيان که در سالن جلسات سازمان مرکزي اين دانشگاه برگزار شد با اشاره به تاکيدات پي درپي رهبري به دليل اهميت دانشگاه فرهنگيان گفت: دانشگاه فرهنگيان، گلوگاه مهم و راهبردي نظام تعليم و تربيت است. 

وي ادامه داد: در واقع بخشي از ناکارامدي نظام تعليم به دليل بيتوجهي به اين دانشگاه به عنوان مرکز ثقل آموزش و پرورش بوده است.

کاظمي بيان کرد: بر اساس رهنمودها و تاکيدات رهبري در مورد دانشگاه فرهنگيان بايد بيش از پيش اين دانشگاه مورد توجه و ارتقاء واقع شود. 

وزير آموزش و پرورش با تاکيد بر اينکه دانشگاه فرهنگيان، مرکز راهبردي، ماموريتگرا و پشتوانه نظام تعليم و تربيت است بيان کرد: بنابراين دانشجويان و اساتيد اين دانشگاه به عنوان راهبران نظام تعليم و تربيت بايد از ويژگيها و صلاحيتهاي علمي و آموزشي و ...  برخودار باشند.

وي با طرح اين پرسش که علت ناکارآمدي نظام تعليم و تربيت چيست به راهکارهاي آن اشاره کرد و افزود: عدم رسيدن به نتايج مطلوب سند تحول بنيادين، انحراف از ماموريتهاي محوله بوده است و به نظر ميرسد که از خط مقدم نظام تعليم غافل بودهايم و به مدير، معلم و مدرسه کمتر توجه کردهايم.

وزير آموزش و پرورش با تاکيد بر اينکه بخش مهمي از حل مسله و مشکلات نظام تعليم و تربيت در دست دانشگاه فرهنگيان است، بيان کرد: معماري نظام تعليم وتربيت چه از نظر فيزيکي و از جنبههاي ديگر، فرسوده و قديمي است. 

وي ادامه داد: هيچ انطباقي بين آرمانها و انتطارات با وضعيت موجود وجود ندارد. 

کاظمي تاکيد کرد که براي بهبود وضعيت، بايد ريلگذاريها در  نظام تعليم و تربيت تغيير کند.

وزير آموزش و پرورش با اشاره به اينکه برنامه درسي مدرسه ناکارآمد است، بيان کرد: برنامه درسي، دانش محور، آموزشزده، غيرتربيتي، غير مهارتي و استعدادکش است بنابراين با اين روش نميتوان استعدادها را شناسايي و هدايت کرد.

وي ادامه داد: ضرورت دارد پيوندي ميان فعاليتهاي درسي و آموزشي برقرار شود تا از اين طريق بتوانيم شکاف ميان ذائقههاي دانش آموزان را با برنامه درسي پر کنيم.

وزير آموزش و پرورش ادامه داد: اعتقاد راسخ دارم که بايد دانشگاه فرهنگيان را اصلاح و تقويت کرد. 

وي به رويکردها و اقدامات مثبت دانشگاه فرهنگيان اشاره کرد و گفت: اتفاقات خوبي در دانشگاه فرهنگيان افتاده است. اما با دانشگاه مطلوب فرهنگيان مدنظر نظام جمهوري اسلامي و منويات رهبري فاصله زيادي داريم اين فاصله از امکانات و تجهيزات گرفته تا سرانههاي حداقلي محسوب ميشود.

وزير آموزش و پرورش به مشکلات و چالشهاي اين دانشگاه اشاره کرد و گفت: در نظام جذب، اساسيترين مشکل را داريم زيرا فرايند جذب با مدل و الگوي مدنظر همخوان نيست. بايد با نگاهي جامع و کامل به فرايند جذب نيروهاي انساني داشته باشيم.

وي به چالش برگزاري آزمونهاي تخصصي فرهنگيان نيز اشاره کرد و افزود: در اين حوزه ميتوانستيم بدون چالش و داراي فرصتهاي زيادي باشيم.

وزير آموزش و پرورش به عدم تناسب درسي دانشجويان و انطباق آن با برنامههاي درسي دانش آموزان اشاره کرد و افزود: بايد پژوهشهاي متقني در اين زمينه تهيه شود و بايد بررسي کرد که از گذشته تاکنون چه تغييرات کاربردي در محتواي درسي ايجاد شده است. 

وي به اهميت نقش اساتيد دانشگاه فرهنگيان اشاره کرد و گفت: همانطور که معلم در تربيت دانش آموزان، نقش اساسي دارد و مهمترين رکن تحول است، اساتيد دانشگاه فرهنگيان نيز جزو مهمتربن عنصر در تربيت نيروي انساني هستند.

وزير آموزش و پرورش تاکيد کرد که بنده با همه مشکلات پاي کار دانشگاه فرهنگيان هستم. 

کاظمي به ماموريت جديد دانشگاه فرهنگيان اشاره کرد و گفت: بايد نظام مسائل دانشگاه فرهنگيان در نظام جذب و تربيت، ارتقاي علمي و امکانات تهيه، تدوين و احصا شود.

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.