اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

رئيس فدراسيون بين‌المللي ورزش‌هاي زورخانه‌اي:

براي تشکيل فدراسيون جديد جهاني زورخانه‌اي اخطار داديم اما توجهي نشد

رئيس فدراسيون بين‌المللي ورزش‌هاي زورخانه‌اي با اشاره به ورود سازمان بازرسي به موضوع تشکيل فدراسيون جهاني ديگر گفت: آمدند بدون هيچ دليلي اساسنامه يک تشکيلاتي را در زمان وزير سابق ورزش نوشتند و افرادي را دعوت کردند. ما بارها اخطار داديم که توجهي نکردند و فدراسيون ملي به خطا اين کار را انجام داد.

براي تشکيل فدراسيون جديد جهاني زورخانه‌اي اخطار داديم اما توجهي نشد

محسن مهرعليزاده در نشست خبري با گراميداشت هفته تربيت بدني، اظهار داشت: در آستانه بيستمين سالگرد تاسيس فدراسيون بينالمللي ورزشهاي زورخانهاي هستيم. از سال 1380 به عنوان معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان تربيت بدني انتخاب شدم بلافاصله در نشستي با مقام معظم رهبري، 12 برنامه خود درباره توسعه اين ورزش به محضر ايشان اعلام کردم، يک مورد نيز مبني بر بينالمللي کردن ورزشهاي زورخانهاي و کشتي پهلواني بود. مقام معظم رهبري نزديک به 25 دقيقه گزارش بنده را شنيدند و پس از آن فرمودند اين موارد را تقريبا همه مسئولان ورزش اعلام کرده بودند اما تاکنون هيچکس در مورد بينالمللي کردن ورزش زورخانهاي و کشتي پهلواني برنامهاي ارائه نکرده بود. ايشان فرمودند در اين 4 سال که مسئوليت داريد همه برنامه هايتان يک طرف و بينالمللي کردن ورزش زورخانهاي نيز در طرف قرار گيرد.

وي افزود: ما نيز بلافاصله چند کارگروه تشکيل داديم تا ببينيم چگونه ميشود اين ورزش را جهاني کرد. به اين نتيجه رسيديم تنها راه اينکه اين ورزش توسعه يابد اين است که اين رشته در سطح جهان رقابتي شود. در نهايت بعد از يک سال و نيم در سال 82 اولين نشست بينالمللي ورزشهاي زورخانهاي تشکيل و اساسنامهاي طراحي شد و با حضور مقامات ورزشي 22 کشور، ورزش زورخانهاي را به عنوان يک رشته جديد پذيرفتند و ذيل اساسنامه را امضاء و انتخابات نيز برگزار شد.

مهرعليزاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر 85 کشور در اين رشته فعاليت دارند و تشکيلات اين رشته را ايجاد کردهاند. برخي کشورها نيز فدراسيون ورزشهاي زورخانهاي و کشتي پهلواني نيز دارند.

رئيس فدراسيون بينالمللي ورزشهاي زورخانهاي، خاطرنشان کرد: يک هفته کرهجنوبي بوديم. يکي از تلاشهاي ما اين است که موقعيت اين رشته و فدراسيون بينالمللي را توسعه دهيم که خوشبختانه موفق بوديم. ورزشهاي زورخانهاي در اتحاديه جهاني هنرهاي رزمي مورد استقبال قرار گرفت و بنده نيز به عنوان عضو هيات رئيسه در آنجا فعاليت دارم. 12 رشته در اين اتحاديه در يونسکو ثبت شده که يکي از اين رشتهها نيز ورزشهاي زورخانهاي است و بنده به عنوان رئيس کميته رشتههاي ثبت شده در يونسکو در اتحاديه جهاني هنرهاي رزمي منصوب
شدم.

وي با اشاره به برنامههاي IZSF در سال 2025 گفت: وزارت ورزش 2 سال است که از کمک مالي به ما دريغ ميکند. اين در حالي است که در برنامه ششم داراي بودجه هستيم. به همين دليل نيز اغلب دورههاي آموزشي يا مسابقات را به شکل آنلاين برگزار کرديم تا لطمهاي به اين رشته وارد نشود. در سال 2025 نيز 4 رويداد داريم. مسابقات قهرماني آسيا با حضور 24 کشور در هند برگزار ميشود. يک رويداد اروپايي داريم که قرار است در آلمان برگزار شود اما به دليل مشکلات صدور رواديد قرار است ميزبان تغيير کند. همچنين جام جهاني و قهرماني جهان نيز قرار است به صورت يک جا برگزار شود. همچنين دورههاي متعدد آموزشي در ترکيه، ايران و به احتمال زياد در عمان برگزار خواهد شد.

مهرعليزاده همچنين درباره ايجاد يک فدراسيون جهاني ديگر توسط فدراسيون ملي زورخانهاي، گفت: فدراسيون ملي وظيفه توسعه اين رشته در داخل کشور را دارد. به نظر من کار اشتباهي صورت دادند و آمدند بدون هيچ دليلي اساسنامه يک تشکيلاتي را در زمان وزير سابق ورزش نوشتند و افرادي را دعوت کردند. در 2 يا 3 نوبت نزديک به 40 نفر را دعوت کردند که پول بليت و هتل هر کدام را که ميلياردها تومان ميشود را پرداخت کردند. ما بارها اخطار داديم که توجهي نکردند و فدراسيون ملي به خطا اين کار را انجام داد.

وي افزود: ما به سازمان بازرسي اعلام کرديم که ورود کرد و حتي به امضاي شخص رئيس سازمان بازرسي نوشته شد که با توجه به اينکه IZSF در دنيا شناخته شده چرا اين کار انجام شده است. يکي دو مرتبه نيز رئيس فدراسيون را خواستند که توضيح دهد و حتي 3 هفته پيش سازمان بازرسي اعلام کرد که کار فدراسيون ملي اشتباه بوده و اين کار را به صورت جدي دنبال ميکند. حتي در نامه سازمان بازرسي نيز آمده اين کار باعث ميشود کشورهاي ديگر اقدام به کار موازي کنند.

رئيس فدراسيون بينالمللي ورزشهاي زورخانهاي ادامه داد: اگر برخي کشورهاي همسايه که مدعي هستند اين کار را نيز انجام دهند اساسنامه ما در سوئيس و نهادهاي بينالمللي ثبت شده است. اينکه 20 ميليارد تومان از طرف فدراسيون ملي براي 3 برنامه غير ضروري هزينه شده است جاي سوال دارد.

مهرعليزاده درباره اينکه آيا با دنيا مالي وزير ورزش درباره اختلافات پيش آمده صحبت کرده است يا خير، تصريح کرد: بله. گفتند بايد بر اساس تفاهم پيش برويد و هر کس کار خود را پيش ببرد. وي زماني خزانهدار اينجا بود و گفتند هر کس کار خود را بايد پيش ببرد.

وي در پاسخ سوالي که آيا در خصوص بودجه با وزير جديد ورزش و جوانان صحبت داشته يا خير، گفت: با وزير ورزش ديدار داشتم و وي نامه را به مالي ارجاع داد. قول داد هر طور شده تا پايان ماه مشکل ما را حل مي کند. برنا فيروزي معاون توسعه مديريت و منابع وزارت ورزش و جوانان گفت نگران نباشيد هر طور شده تا پايان ماه مبلغي را به شما اختصاص ميدهيم. از آن طرف سازمان بازرسي نيز از وزارت ورزش خواسته مطالبات ما را پرداخت کنند.

مهرعليزاده يادآور شد: ما براي 2 سال مبلغ يکصد ميليارد تومان از وزارت ورزش طلبکار هستيم. برنا فيروزي نيز گفت مبلغ 1300 ميليارد تومان به فدراسيونها بدهکاريم و قرار شد با سازمان برنامه بودجه براي تامين بودجه ما صحبت کنند تا از منابع وزارت ورزش غير از منبع کمک به فدراسيونها پرداخت شود. از وزير ورزش ميخواهم بيش از اين اجازه ندهند فدراسيون بينالمللي با مشکل مالي به کار ادامه دهد چرا که باعث خدشه بر موقعيت اين رشته در جهان خواهد شد.

به گزارش ايرنا، جهاني شدن ورزشهاي زورخانهاي با رهنمودهاي مقام معظم رهبري در سال 1380 با تاسيس کميتهي «فراملي کردن ورزشهاي باستاني و زورخانهاي» آغاز شد و با انجام پژوهشهاي ورزشي، فرهنگي و اجتماعي و مطالعات علمي و رايزنيهاي بين المللي، فدراسيون بينالمللي ورزشهاي زورخانهاي با مشارکت مقامات عالي رتبه ورزشي 22 کشور جهان در مهر ماه 1383 تاسيس شد.

طي 20 سال گذشته رياست فدراسيون بينالمللي برعهده محسن مهرعليزاده بود.

بعد از گذشت اين مدت از روند بينالمللي کردن اين ورزش سنتي و باستاني کشورمان که ريشه در فرهنگ و آداب و رسوم ايران اسلامي دارد، با انتقاد زيادي مواجه شد. رهبر معظم انقلاب در ديدارهاي مختلف خود با ورزشکاران ضمن تاکيد و توجه به ورزش زورخانهاي بر بينالمللي کردن آن نيز تاکيد داشتند.

اول آذر سال گذشته يک بار ديگر مدالآوران، مسئولان و قهرمانان بازيهاي آسيايي و پاراآسيايي هانگژو با حضور در حسينيه امام خميني (ره) با رهبر معظم انقلاب ديدار کردند. در ابتداي ديدار، تيم جوانان زورخانهاي کشورمان در حضور رهبر انقلاب برنامه زيبايي را اجرا کردند که مورد توجه ايشان نيز قرار گرفت. ايشان با تشکر از ورزش باستاني زيباي تعدادي از نوجوانان و جوانان در آغاز اين ديدار گفتند: همانگونه که سالهاي قبل به مسئولان ورزشي گفته شد، ورزش باستاني ظرفيت تبديل به يک ورزش بينالمللي را دارد و بايد در اين مسير تلاش شود. در حاشيه ديدار ورزشکاران با رهبر انقلاب، تعدادي از نوجوانان ورزشکار که دقايقي در حسينيه امام خميني (ره) به اجراي ورزش باستاني پرداختند، با معظمله تصوير يادگاري ثبت کردند.

در همين راستا فدراسيون ورزش زورخانهاي و کشتي پهلواني به رياست مهرعلي بارانچشمه براي پيگيري فرمايشات مقام معظم رهبري در رابطه با بينالمللي کردن اين رشته، اجلاسي را تحت عنوان بررسي فرصتها و چالشهاي توسعه ملي به ويژه بينالمللي ورزش زورخانهاي و کشتي پهلواني را به مدت 2 روز ( 22 و 23 دي ماه سال گذشته) در سالن زنده ياد فارسي در آکادمي ملي المپيک با حضور نمايندگان 43 کشور برگزار کرد.

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.