اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

بخش‌ خصوصي؛ حاشيه‌نشين اقتصاد‌ ايران!

تقويت بخش خصوصي و واگذاري سهم بيشتري از اقتصاد به مردم، مي‌تواند به رونق توليد، ايجاد اشتغال، افزايش صادرات و در نهايت رشد و توسعه اقتصادي کشور کمک کند.

بخش‌ خصوصي؛ حاشيه‌نشين اقتصاد‌ ايران!

به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز، يکي از اولويتهاي اصلي و دغدغههاي اساسي حکمراني در کشور ما، بهبود و اصلاح وضعيت اقتصادي و معيشت مردم است. نامگذاري سالها و انتخاب شعارهاي اقتصادي در 17 سال اخير از سوي رهبر انقلاب اسلامي، نشان از فوريت و ضرورت مسئله اقتصاد براي کشور دارد. مسائلي از قبيل ارزش پول ملي، رونق توليد، افزايش صادرات غير نفتي، پرهيز از واردات کالاهاي غيرضروري، افزايش حمايت از شرکتهاي دانشبنيان و دهها شاخص و موضوع  اقتصادي ديگر به علت تأثيرات مستقيمي که بر زندگي و معيشت اقشار مختلف جامعه دارند، بسيار حائز اهميت هستند.

دشمن نيز با درک اهميت مسئله اقتصاد، سالهاست توان خود را بر ضربه زدن به اين بخش مهم متمرکز کرده و از ابزارهاي مختلفي همچون تحريم و تلاش براي محدودسازي روابط اقتصادي ايران با کشورهاي همسايه، استفاده کرده است. در اين جنگ سنگين اقتصادي، وزارت خزانهداري آمريکا به مکاني براي رصد و اعمال اقدامات محدودکننده اقتصادي، کارشکنيهاي مالي و هجمههاي تحريمي عليه ملت ايران تبديل شده است و دشمنان کشور به خصوص آمريکاييها، در اين سالها تلاش کردهاند با تمرکز بيشتر بر حربههاي اقتصادي به کشور و انقلاب ضربه بزنند.

«جنگ واقعي جنگ اقتصادي است، جنگ واقعي تحريم است، جنگ واقعي گرفتن عرصههاي کار و فعّاليّت و فنّاوري در داخل کشور است؛ اين جنگ واقعي است.» 1395/11/27

 

چرا «رهبر انقلاب» اصرار بر «مردميسازي اقتصاد» دارند؟

 

حضرت آيتالله خامنهاي در نخستين دقايق سال جديد فرمودند: کليد اساسي براي حل مشکلات اقتصادي کشور، مسأله توليد داخلي و ملي است. براي همين است که در اين چند سال گذشته بر توليد تکيه کرديم. اگر رشد توليد و حرکت روبهجلو در توليد ملي به نحو مطلوب انجام گيرد، بسياري از مشکلات مهم اقتصادي همچون تورم، اشتغال و ارزش پول ملي به سمت حل شدن پيش خواهد رفت.

رهبر انقلاب در ادامه تأکيد داشتند: جهش در توليد بدون مشارکت مردم و بدون حضور مردم اتفاق نخواهد افتاد. اگر بخواهيم جهش توليد داشته باشيم، بايد اقتصاد را مردمي و پاي مردم را به عرصه توليد به نحو محسوسي باز کنيم، موانع حضور مردم را برطرف کنيم.

اشاره رهبر انقلاب بر مشارکت مردم در اقتصاد و توليد کشور بهگونهاي است که در اين سالها، همواره بر موضوعي مهم با نام ميدان دادن به بخش خصوصي و مردم در اقتصاد کشور تأکيد ويژهاي شده است، تا جايي که ايشان در هفتههاي نخستين از سال جديد در ديدارهاي مختلف با مردم و مسولان بر مسأله مهم مشارکت مردم و بخش خصوصي در توليد و اقتصاد اشاره داشتند.

خصوصيسازي و توجه به بخش خصوصي در دو دهه گذشته مورد تاکيد مقام معظم رهبري بودهاست. سال 84 بود که اصل 44 قانون اساسي از سوي آيتا...خامنهاي، رهبر معظم انقلاب اسلامي به دولت وقت ابلاغ شد. در آن زمان دولت بخشي از شرکتهاي دولتي را در قالب رد ديون به بخشهايي که از دولت طلبکار بودند واگذار کرد. بهطوريکه شرکت ملي نفتکش به سازمان تامين اجتماعي رسيد؛ اتفاقي که باعث شد دولت در همان ابعاد باقي بماند و تنها نام خصوصيسازي را يدک بکشد. از سوي ديگر بخشي به نام خصولتي که ترکيبي از نام خصوصي و دولتي است شکل گرفت. با اينکه بخشي از سهام شرکتها واگذار شد اما همچنان شاهد مديريت آن توسط شرکتهاي دولتي هستيم.

توجه به بخش خصوصي يکي از تاکيدات رهبر معظم انقلاب اسلامي است. حتي در ديدارها و بازديد از نمايشگاههاي مختلف نيز اين تاکيد مطرح ميشود. سال گذشته مقام معظم رهبري در نمايشگاه توانمنديهاي داخلي حضور يافتند و از غرفههاي نفت، گاز و پتروشيمي بازديد کردند. در اين بازديد که وزير نفت و معاونان وي مشغول توضيح درباره چگونگي واگذاري برخي ميادين به بخشهاي ديگر هستند، مقام معظم رهبري تاکيد ميکنند به بخش خصوصي واگذار کنيد که وزير نفت پاسخ ميدهد به ستاد اجرايي فرمان امام(ره) واگذار شده که رهبر انقلاب اسلامي نيز ميفرمايند ستاد اجرايي که بخش خصوصي نيست. همين جمله کوتاه نشان ميدهد که تاکيد رهبر معظم انقلاب اسلامي چرا در دو دهه گذشته بهطور کامل اجرا نشدهاست. به نظر ميرسد خصوصيسازي واقعي براساس اصل 44 قانون اساسي، يکي از اقدامات و فوريتهاي اقتصادي ايران است که بايد اجرا شود.

 

لزوم ورود بخش خصوصي به اقتصاد

 

در اين سالها موضوعي که بارها مورد تاکيد رهبر انقلاب بوده، لزوم ورود بخش خصوصي به اقتصاد است. بهعنوان مثال، رهبر معظم انقلاب در 28آبان 1398 در ديدار با توليدکنندگان فرمودند: توصيه موکد بنده اين است که نهادهاي عمومي غيردولتي در کارهاي اقتصادي، رقيب بخش خصوصي نشوند. در جاهايي که بخش خصوصي توان لازم را ندارد يا رغبتي ندارد، اين نهادها ورود کنند.ايشان همچنين در اولين روز امسال درحرم امام رضا(ع)، دوباره بر اين نکته تاکيد داشتند: بارها اين را تکرار کرديم که بنگاههاي دولتي، شرکتهاي دولتي، شرکتهاي شبهدولتي با بخش خصوصي رقابت نکنند؛ بگذارند توليد را مردم انجام دهند.

يکي از اشکالات اجراي خصوصيسازي، توجه نکردن به توانمندسازي بخش خصوصي است. سياستگذاري در بخش خصوصي درست انجام شده و بر اجراي آن تأکيد داريم اما در اجراي آن اشکالاتي وجود داشت. وي خاطرنشان کرد: سرمايه بانکهاي خصوصي و دولتي بايد در حوزه توليد قرار گيرد، نه در بخش رقابت. دولت و سازمانهاي دولتي نبايد رقيب بخشهاي خصوصي شوند تا بخش خصوصي در کشور رشد کند. نقش دولت در کشور، نقشي حمايتي، هدايتي و نظارتي است.

 

آذربايجانشرقي، پايتخت اقتصادي کشور

 

مراسم گراميداشت روز ملي صنعت و معدن، با حضور معاون پارلماني رئيس جمهور، وزير جهاد کشاورزي، قائم مقام وزير صمت در امور بازرگاني، رئيس اتاق بازرگاني ايران، رئيس خانه صمت ايران، رئيس خانه صمت استان، هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني تبريز، سرپرست اداره کل صمت استان آذربايجانشرقي و فعالان اقتصادي در مرکز همايش هاي بينالمللي خاوران تبريز برگزار شد.

محمدصادق مفتح، قائم مقام وزير صمت در امور بازرگاني در ابتداي اين مراسم گفت: آذربايجانشرقي به عنوان يکي از بزرگترين قطبهاي توليد کشور محسوب ميشود و به حق بايد از آن به عنوان پايتخت اقتصادي کشور نام برد.

وي ضمن قدرداني از تلاش صنعتگران و فعالان اقتصادي آذربايجانشرقي در توسعه اقتصادي کشور، خواستار تشکيل دبيرخانه مشترک با حضور نمايندگان بخش خصوصي و دولتي در تمامي استان ها شد تا از اين طريق مسائل حل شود.

مفتح با بيان اينکه سياست اصلي وزارت صمت، تفويض اختيار به خانه هاي صمت گفت: اين اقدام هم به نفع دولت است و هم بخش خصوصي.

وي تصريح کرد: فعالان اقتصادي، بهترين، صادقترين و موثرترين مشاوران، هستند که مي در کنار مديران ارشد استاني در راستاي توسعه کشور حرکت کنند.

 

سياست انقباضي دولت، باعث عدم تزريق نقدينگي به واحدهاي توليدي شده است

 

صمد حسنزاده، رئيس اتاق بازرگاني ايران متذکر شد: آذربايجان شرقي قطب بزرگ توليد کشور محسوب مي شود که در تمام دوران تاريخي توانسته است به شايستگي به ملت و کشور خود خدمت کند.

وي با بيان اين مطلب، خواستار توجه و حمايت هاي ويژه دولت از بخش خصوصي براي رسيدن به جايگاه واقعي خود شد، به خصوص در اين شرايط سخت که فعالان اقتصادي، با ايجاد اشتغال و ثروت و ايجاد امنيت، توانسته اند در اقتصاد کشور تاثيرگذار باشند.

عضو هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني تبريز با بيان اينکه رفع تعهدات ارزي، در حال حاضر فعالان اقتصادي و به خصوص صادرکنندگان را با مشکلات اساسي مواجه کرده است از دولت خواست تا با انجام تمهيدات لازم اين چالش بزرگ را رفع کند.

حسنزاده گفت: سياست انقباضي دولت، باعث عدم تزريق نقدينگي به واحدهاي توليدي شده است.

 

دولت به تشکلها اعتماد کند

 

عبدالوهاب سهلآبادي، رئيس خانه صمت ايران در اين مراسم گفت: بدنه بزرگ دولت باعث ميشود تا دسترنج بخش خصوصي از بين برود.

وي با انتقاد از عدم اعتماد دولت به تشکلها گفت: دولت بايد به بخش خصوصي اعتماد کرده و با تفويض اختيار، علاوه بر کوچک کردن بدنه خود، فرايند انجام امور را تسهيل و تسريع کند.

سهلآبادي با تاکيد بر اينکه خانه صمت، امروز يکي از تاثيرگذارترين تشکلهاي کشوري است، افزود: اولين خانه صمت کشور براي اولين بار در آذربايجان شرقي شروع به کار کرده است و اين افتخار بزرگي براي اين استان است.

وي در ادامه بيان داشت: کارگران ما با مشکلات متعددي مواجه هستند و ما اميدواريم دولت به صورت جدي به امورات اين قشر عظيم و زحمتکش رسيدگي کند.

مديران استاني پشت درهاي بسته ادارات پايتخت!

مهدي اميني؛ رئيس خانه صمت استان آذربايجانشرقي در اين مراسم با تاکيد بر اهميت نقش بخش خصوصي در توسعه استان گفت: براساس اصل 44 قانون اساسي، دولت بايد با تکيه بر اصل خصوصيسازي، بدنه خود را کوچک کند.

وي ضمن ابراز خرسندي از تفويض اختيار به خانه صمت آذربايجانشرقي، اين اقدام را گامي مثبت و موثري دانست.

عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تبريز، ابراز اميدواري کرد: تفويض اختيار در ساير خانههاي صمت نيز صورت بگيرد، چرا که بسياري از مسائل در خود استان ها قابل حل است و نيازي نيست مديران استاني براي انجام برخي امور،پشت درهاي بسته ادارات پايتخت بمانند.

اميني در پايان از عدم پرداخت تسهيلات توسط بانک ها به واحدهاي توليدي کوچک و متوسط استاني ابراز نارضايتي کرد و خواستار حل اين مشکل شد.

تبلور قدرت بخش خصوصي در توليد ناخالص داخلي استان

عبدالحميد سرتيپي، سرپرست اداره کل صمت استان آذربايجانشرقي در اين نشست گفت: آذربايجانشرقي قطب توليد کشور محسوب ميشود و خروجي مثبت اقدامات بخش خصوصي استان در توليد ناخالص داخلي استان تبلور بافته است.

وي ابراز اميدواري کرد: با فعاليت پرشور بخش خصوصي، همچنان شاهد توسعه استان در تمامي زمينه ها باشيم.

 

اميد به رفع مشکلات در سايه وفاق ملي

 

رضا عليزاده، رئيس کميسيون صنعت مجلس شوراي اسلامي، در اين مراسم گفت: ما سالها واژه «ناترازي» را در تمام بخش ها و حوزهها شنيده ايم، ناترازي انرژي، ناتراي اعتبارات، ناترازي تجاري، ناترازي تصميمات، با اين حال اميدواريم در سايه دولت وفاق ملي مشکلات يکي پس از ديگري حل شود. 

وي تصريح کرد: بسياري از صنعتگران ما به دليل ناترازي در حوزه انرژي، متضرر شده اند، همچنين سياستهاي غلط بانک مرکزي در خصوص ارز باعث بروز مشکلات متعددي براي فعالان اقتصادي شده است.

عليزاده با اشاره به ارتباط و تعامل خوب با اتاق بازرگاني تبريز و ساير تشکل هاي استان ابراز اميدواري کرد، با اعمال نظرات و پيشنهادات بخش خصوصي، توسط دولت پزشکيان، هر سال بتوانيم خبر خوشي در رابطه با حل يکي از مشکلات صنايع بدهيم.

 

اهتمام دولت بر استفاده حداکثري از ظرفيت بخش خصوصي

 

غلامرضا نوري قزلجه، وزير جهاد کشاورزي در اين مراسم با اشاره به توان بالاي بخش خصوصي استان آذربايجانشرقي گفت: دولت فعلي علاوه بر اينکه بنا را بر وفاق ملي در حوزه سياسي و اجرايي دارد، مصمم است از تمام ظرفيت هاي قانوني براي بهکارگيري حداکثري ظرفيت بخش خصوصي استفاده کند.

  وي تاکيد کرد: در تلاش هستيم تا آذربايجانشرقي را به عظمت، شکوه و جايگاه قبلي خود بازگردانيم و اين ممکن نيست، مگر با همراهي بخش خصوصي.

وي ادامه داد: من معتقدم اگر دولت بتواند موانع موجود را برطرف کند، بخش خصوصي مي تواند مسير توسعه را طي کند.

تراب محمدي، سرپرست استانداري آذربايجانشرقي در اين مراسم از فعالان اقتصادي به عنوان جهادگران عرصه اقتصاد ياد کرد.

وي از اهتمام استانداري آذربايجان شرقي در راستاي تسهيل امور واحدهاي توليدي خبر داد.

 

رفاه عمومي در سايه رشد توليد

 

بايد دانست که اگر موانع رشد توليد برطرف شود و ظرفيتهاي مردمي در اقتصاد به ميدان بيايند با رفع گراني، کام مردم شيرين شده و در اين شرايط «ثروت ملّي به وجود ميآيد، رفاه عمومي به وجود ميآيد؛ حتّي پيشرفت علمي به وجود ميآيد؛ وقتي توليد رونق پيدا بکند، کارخانجات، دستگاههاي صنعتي، دستگاههاي کشاورزي، احساس احتياج مي کنند به شيوهها و روشهاي علمي، دانشگاهها وارد ميدان ميشوند، رونق علمي هم به وجود ميآيد؛ يعني کليد حلّ مشکلات اقتصادي کشور، عبارت است از مسئلهي رونق توليد ... اين گراني، اين تورّم، اين کمارزش شدن پول ملّي، خب اينها به مردم فشار ميآورد؛ اگر بخواهيم اينها برطرف بشود، تنها راه همين است که بپردازيم به مسئلهي توليد ملّي.» 1398/8/12

  البته همه اين توفيقات به شرط برنامهريزي صحيح و کار شبانهروزي مسوولان محقق خواهد شد. روحيه جهادي کارگشاست و با کار مخلصانه و روحيه بسيجي است که دشمن به طور کامل عقب خواهد رفت. در دوران دفاع مقدس هم اگر همين روحيه جهادي نبود دشمن عقب نميرفت، امروز نيز در نبرد اقتصادي روحيه جهادي لازم است. «در همهي بخشها، کمربسته بودنِ مثل يک جهادگر لازم است؛ اين اگر بود، کارها راه ميافتد؛ اين اگر بود، بنبستها باز ميشود، شکافته ميشود.» 1396/2/10 و در اين صورت همانطور که «دشمن را در همه عرصه ها عقب زديم؛ در جنگ اقتصادي نيز عقب خواهيم زد.»  1398/8/28

 

مزاياي واگذاري مديريت به بخش خصوصي چيست؟

 

علم اقتصاد همواره بر اين مسأله تأکيد دارد که تمايل به کارايي و بهرهوري در بخش خصوصي همواره به دلايلي همچون انگيزههاي قويتر براي سودآوري، بيشتر از مديريت دولتي است و در اين مسير، جايگاه مديريتي دولت در صنايع مختلف و تصديگري مستقيم، بايد به بخش نظارت تغيير کند.

تجربه کشورهاي توسعه يافته نيز نشان ميدهد؛ واگذاري اقتصاد و بخشهاي دولتي به مردم و بخش خصوصي واقعي، زمينه را براي مشارکت گستردهتر آحاد جامعه در فعاليتهاي اقتصادي و افزايش سهم مردم از منافع اقتصادي فراهم ميکند و در نتيجه تقويت بخش خصوصي و واگذاري سهم بيشتري از اقتصاد به مردم، ميتواند به رونق توليد، ايجاد اشتغال، افزايش صادرات و در نهايت رشد و توسعه اقتصادي کشور کمک کند.

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.