اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

باورهاي غلط درباره سرماخوردگي

يک متخصص بيماري هاي عفوني، درباره سرماخوردگي و باورهاي غلط پيرامون اين بيماري رايج، توضيحاتي داد.

باورهاي غلط درباره سرماخوردگي

به گزارش تابناک به نقل از مهر، افشين منيري، با اشاره به اينکه تشخيص تفاوت بين آنفلوانزا و سرماخوردگي ميتواند دشوار باشد، اظهار کرد: سرماخوردگي تقريباً هميشه بدون ايجاد هيچ گونه مشکل جدي برطرف ميشود، درحاليکه آنفلوانزا ميتواند عارضههاي جديتري مثل عفونت ريه ايجاد کند.

متخصص بيماريهاي عفوني افزود: تشخيص آنفلوانزا در اوايل بيماري ميتواند به شما کمک کند تا به طور متناسبي آن را درمان کنيد و احتمالاً از عارضههاي ثانويه آن جلوگيري کنيد.

وي هشدار داد: اگر فرزند شما به علت يک بيماري زمينهاي، ريسک بالايي براي ابتلاء به عارضههاي ثانويه دارد، تشخيص سريع آنفلوانزا ممکن است فرصتي براي درمان بهتر را فراهم کند.

 

آنتيبيوتيک سرماخوردگي و آنفلوانزا را درمان ميکند؛ باور اشتباه

منيري با تاکيد بر اينکه استفاده خودسرانه از آنتيبيوتيک براي درمان سرماخوردگي يا آنفلوانزا اقدامي کاملاً بيربط خواهد بود، توضيح داد: آنتيبيوتيکها باکتريها را ميکشند و سرماخوردگي و آنفلوانزا توسط ويروسها ايجاد ميشوند و ويروسها دستهاي از ميکروبها هستند که هيچ مشابهتي به باکتريها ندارند.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، با اشاره به اينکه والدين نگران به پزشکان فشار ميآورند که براي کمک به بهتر شدن حال فرزندشان آنتيبيوتيک تجويز کنند، خاطرنشان کرد: واقعيت اين است هيچ آنتيبيوتيکي از آموکسييسيلينها گرفته تا آزيترومايسين به بهبود سرماخوردگي يا آنفلوانزا کمکي نخواهد کرد، نکته اينجاست که اثربخش نبودن تنها دليل عدم استفاده از آنتيبيوتيکهاي غيرضروري نيست چرا که داروها ميتوانند عوارض جانبي ناخوشايندي مانند اسهال و دلپيچه هم داشته باشند و باکتريهاي عامل بيماري، به تدريج ميتوانند نسبت به داروها مقاوم شوند و اين درمان عفونتهاي باکتريايي واقعي را دشوارتر ميکند.

منيري ادامه داد: از سوي ديگر، اگر کودک شما به علت سرماخوردگي يا آنفلوانزا دچار عارضه ثانويهاي شود که شامل عفونت ريوي و باکتريها باشد، آنوقت ممکن است آنتيبيوتيک مفيد واقع شود، براي مثال، اگر او دچار عفونت گوش، برونشيت يا سينهپهلو شود آنتيبيوتيک (با نظر پزشک) ميتواند اثربخش باشد.

 

سرما باعث سرماخوردگي ميشود؛ باور اشتباه

وي در توضيح اينکه فقط ويروس سرماخوردگي ميتواند شما را به سرماخوردگي مبتلا کند اضافه کرد: سرد بودن بدن به خوديخود نميتواند شما را بيمار کند، اما سرد و خيس شدن بدن ميتواند موجب فعال شدن يک ويروس خفته يعني ويروسي که در حال حاضر در سيستم بدن شما وجود دارد بشود و باعث شروع علامتهاي بيماري شود.

به گفته منيري، محققان معتقدند که سرد شدن بدن باعث ميشود که رگهاي خوني موجود در بيني منقبض شوند و اين اتفاق، رسيدن خون گرم تأمينکننده گلبولهاي سفيد را که با عفونت مبارزه ميکنند قطع ميکند.

وي افزود: بسياري از مردم حامل ميکروبهاي سرماخوردگي هستند، اما سرد شدن بدن ميتواند دفاع در مقابل اثرات قرارگيري در معرض ميکروب را دشوارتر کند، بنابراين به مقدار معمول لباس بپوشيد، خود را خشک نگه داريد و ساير توصيههاي افراطي را کنار بگذاريد.

 

سرماخوردگي يعني سيستم ايمني بدنتان ضعيف است؛ باور اشتباه

متخصص بيماريهاي عفوني با اشاره به اينکه افراد صد درصد سالم هم تسليم ويروسهاي سرماخوردگي ميشوند خاطرنشان کرد: در يک پژوهش انجامشده، حدود 95 درصد از داوطلباني که ويروس سرماخوردگي در بينيشان وارد شد، به ويروس آلوده شدند، با اين حال، تمام کساني که به يک ويروس سرماخوردگي آلوده ميشوند، در عمل سرما نميخورند و فقط حدود 75 درصد از داوطلباني که آلوده شدند، علامتهاي سرماخوردگي را نشان دادند.

به گفته عضو هيئت علمي دانشگاه برخي پژوهشها نشان ميدهد که ايمني کمتر بدن، براي مثال به علت داشتن يک بيماري مزمن يا استرس ميتواند علامتهاي سرماخوردگي را بدتر کند، اما يک کودک سالم هم به راحتي ميتواند به يکي از حداقل 200 ويروس مختلفي که باعث سرماخوردگي ميشود آلوده شود.

 

با تزريق واکسن آنفلوانزا حتماً آنفلوانزا ميگيريد؛ باور اشتباه

وي با اشاره به اينکه واکسن آنفلوانزا و آنفلوانزاي خوکي از ويروسهاي غيرفعال يعني کشتهشده ساخته شدهاند و غيرممکن است که کسي از يک ويروس مرده بيمار شود اضافه کرد: اما اگر هر کدام از عوارض جانبي ابتلاء به آنفلوانزا مثل تب، درد، سوزش، ورم يا قرمزي در محل تزريق واکسن را داشتيد، بدانيد اين علامتها در واقع واکنشهايي به تزريق واکسن هستند.

 

دريافت واکسن آنفلوانزا براي بزرگسالان مهمتر از کودک است؛ باور اشتباه

منيري ادامه داد: واکسينه شدن در برابر آنفلوانزا، به همان اندازه که براي بزرگسالان مهم است، براي کودکان نيز اهميت دارد، بيشتر پزشکان، تزريق سالانه واکسن آنفلوانزا از سن شش ماهگي براي تقريباً همه افراد، از پير و جوان و کودک را توصيه ميکنند، که ترجيحاً در اواخر شهريور و اوايل مهر ماه ميتواند تزريق شود تا زمان کافي براي ايمنسازي بدن پيش از شروع کامل فصل آنفلوانزا وجود داشته باشد.

وي با بيان اينکه کودکان زير پنج سال به طور ويژه نسبت به آنفلوانزا آسيبپذير هستند ادامه داد: آنها ريسک بالايي براي ابتلاء به عارضههاي ثانويه جدي ناشي از آنفلوانزا مانند عفونتهاي شديد ريه را دارند.

 

مکملها علامتهاي سرماخوردگي را کم ميکنند؛ باور اشتباه

عضو هيئت علمي دانشگاه با بيان اينکه بسياري از افراد بر اين باورند که خوردن مکمل ويتامين C با ديدن اولين نشانه سرماخوردگي، مکيدن قرصهاي مکيدني «روي» يا زينک همزمان با شروع گلودرد يا تقويت سيستم ايمني بدنشان با مکملهاي گياهي، هميشه جواب ميدهد توضيح داد: يافتههاي اندکي براي پشتيباني از هر کدام از اين درمانها وجود دارد و مشکل اينجاست که پژوهشهاي زيادي نيز وجود دارند که اثربخشي آنها را رد ميکنند، در داروخانهها داروهاي بدون نسخه زيادي را پيدا ميکنيد که بر اين مکملها متکي هستند، اما اين واقعيت معروف و محبوب بودن آنها به معناي اثربخشي آنها يا ايمن بودن آنها نيست بنابراين قبل از دادن هر نوع مکمل غذايي در هر شکلي به فرزندتان، با پزشک او صحبت کنيد، ابتلاء به سرماخوردگي را تا حدي کاهش ميدهد و در صورت مصرف شدن بلافاصله پس از بروز علائم، باعث ميشود که سرماخوردگي زودتر برطرف شود، اما تمام اين يافتهها باز هم نياز به بررسي بيشتر دارد.

 

بچههايي که به مهد ميروند بيشتر سرما ميخورند؛ باور اشتباه

وي خاطرنشان کرد: در اولين سال رفتن به مهدکودک، بچهها واقعاً بيشتر از بچههايي که در خانه نگه داشته ميشوند، احتمال ابتلاء به سرماخوردگي دارند، اما طبق پژوهشي که روي تعداد زيادي کودک انجام شد، خطر ابتلاء به اين عارضه وقتي کودک همچنان رفتن به مهدکودک را ادامه ميدهد، کاهش مييابد و پس از يک سال حضور در مهد، اين کودکان ديگر نسبت به کودکاني که در خانه ميمانند احتمال و ريسک بيشتري براي ابتلاء به سرماخوردگي ندارند.

منيري با اشاره به اينکه قرارگيري زودهنگام در معرض ميکروبها ممکن است در بلندمدت منافعي نيز داشته باشد اضافه کرد: پژوهشها بيانگر اين موضوع است که بچههايي که در سن پيشدبستاني در مهدکودکهاي بزرگتري حضور داشتند، در سالهاي بعد يعني تا سن 13 سالگي، سرماخوردگيهاي کمتري داشتند که از قرار معلوم به اين دليل است که بدن آنها نسبت به شايعترين ويروسهاي سرماخوردگي ايمن شده بود.

 

تنفس تنها راه سرما خوردن است؛ باور اشتباه

وي توضيح داد: اين درست است که ويروسهاي سرماخوردگي از طريق هوا پخش ميشوند، به ويژه هنگامي که شخصي بيمار سرفه يا عطسه ميکند، اما اين تنها يکي از راههايي است که ويروس مربوطه، قرباني بعدي خود را از طريق آن پيدا ميکند.

منيري ادامه داد: ويروسها همچنين ميتوانند در دستان شما باشند، اگر شما چيزي را که ويروس روي آن است، مانند تلفن، اسباببازي يا دست دوستتان لمس کنيد، ويروسهايي که به دست شما ميچسبند به راحتي ميتواند از راههايي وارد بدنتان شوند، به عنوان مثال، اگر چشمها يا بيني خود را يا راههاي ورودي ديگر بدنتان را لمس کنيد، ويروسهاي سرماخوردگي معمولي ميتوانند تا مدتي روي پوست يا سطوح ديگر زنده بمانند.

 

داروهاي بدون نسخه براي کودکان خوب است؛ باور اشتباه

وي به باور غلطي که براي کاهش علامتهاي سرماخوردگي بين بسياري از بزرگسالان است اشاره کرد و افزود: بسياري بر اين باورند که داروهاي بدون نسخه براي کاهش احتقان بيني، آبريزش بيني و سرفه خصوصاً براي کودکان زير شش 6 سال مؤثر است و عوارض جانبي هم ندارد، اگر فرزند شما زير شش سال است، ميتوانيد علامتهاي بيماري مثل تب را با استامينوفن اطفال و درمانهاي خانگي ايمن تسکين دهيد ولي تجويز دارهاي ضد احتقان فقط بر عهده پزشک کودک شماست.

متخصص بيماريهاي عفوني هشدار داد: داروهاي بدون نسخه ميتواند براي کودک شما خطرناک باشند، به ويژه هنگامي که به اشتباه، مقداري بيش از دوز توصيهشده به کودک خورانده شود که در اين مورد نيز لازم است با پزشک کودک مشورت کنيد. علاوه بر اثرات جانبي مانند خوابآلودگي يا بيخوابي، ناراحتي معده و خارش يا کهير، بچهها ميتوانند دچار اثرات جانبي جدي مانند ضربان قلب سريع، تشنج و حتي مرگ شوند.

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.