اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

سازمان ملل:

بازسازي غزه 80 سال زمان مي‌برد

کارشناس مسکن سازمان ملل اظهار کرد، غزه از زماني که رژيم صهيونيستي حمله نظامي خود را در هفتم اکتبر گذشته آغاز کرد، در معرض ويراني‌هاي بي‌سابقه‌اي قرار گرفته است و بازسازي آن ساليان سال زمان مي‌برد.

بازسازي غزه 80 سال زمان مي‌برد

به گزارش خبرگزاري رسمي فلسطين (وفا)، «بالاکريشنان راجاگوپال» گزارشگر مستقل سازمان ملل درباره حق برخورداري از مسکن مناسب در جمع خبرنگاران گفت: «غزه از زماني که تلآويو حمله نظامي خود را در پي عمليات حماس در هفتم اکتبر سال گذشته آغاز کرد، در معرض ويرانيهاي بيسابقهاي قرار گرفته است. تخريب وحشيانه در غزه، در درگيريها در سوريه و اوکراين ديده نشدند.»

اين مسوول سازمان ملل در ادامه اظهار کرد: «تا ژانويه 2024 حدود 60 تا 70 درصد از تمامي خانهها در غزه ويران شدند و در شمال غزه نيز 82 درصد از خانهها تخريب شدند. در حال حاضر شرايط در شمال بسيار وخيم است و ميزان تخريبها در آستانه رسيدن به 100 درصد است.»

به گفته راجاگوپال، در گزارشي که به تازگي از سوي برنامه توسعهاي سازمان ملل منتشر شده، تخمين زده شده که در ماه مه بيش از 39 ميليون تُن آوار در غزه وجود دارد و اين آوارها با مهمات منفجر نشده، زبالههاي سمي، اسکلت ساختمانهاي فروريخته و ديگر موارد مخلوط شده است.

او در ادامه گفت: «آلودگي آبهاي زيرزميني و خاک، به شرايط بسيار فاجعهباري رسيده است، تا حدي که نميدانيم آيا ميتوانيم آن را در مدت زمان مناسبي اصلاح کنيم تا دستکم مردم اين نسل قادر به بازگشت باشند، يا خير.»

اين مسوول سازمان ملل در پاسخ به اين سوال که عمليات بازسازي غزه چقدر زمان خواهد برد، گفت: «ابتدا بايد آوارها برداشته شوند و در مرحله بعد بايد بودجهاي وجود داشته باشد، پس از آن مشکل بزرگ ديگري وجود دارد و آن اينکه تا زماني که اشغالگري پايان نيافته، امکان بازسازي وجود ندارد. علت اين شرايط اين است که تلآويو محدوديتهايي را بر ورود مصالح و تجهيزات ساختمانسازي اعمال ميکند و مدعي است که اين اقلام کاربرد دوگانهاي دارند.»

راجاگوپال ادامه داد: «پس از جنگ سال 2014 در غزه، سالانه کمتر از 1000 خانه ساخته شد.»

اين مسوول سازمان ملل در پايان گفت: «برنامه توسعهاي سازمان ملل تخمين ميزند که 80 هزار خانه در جنگ کنوني تخريب شده است، به همين دليل اگر اشغالگري ادامه يابد، عمليات بازسازي 80 سال زمان ميبرد.»

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.