اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

بازارهاي سنتي صادرات ايران در آستانه تصرف

بررسي ها نشان مي دهد بازار سنتي صادرات محصولاتي مانند پسته، زعفران، خاويار و فرش که در تمام ادوار تاريخ در انحصار ايران بوده، آسيب جدي ديده است. دليل اين آسيب ها با هدف برطرف کردن، نيازمند واکاوي است.

بازارهاي سنتي صادرات ايران در آستانه تصرف

محمد طبيبان، معاون سابق امور اقتصادي و هماهنگي برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور در گفتگو با خبرنگار تابناک در خصوص کاهش آمار صادرات غيرنفتي ايران در سالهاي اخير، گفت: سهم صادرات درسالهاي اخير بسيار کمرنگ شده دليل آن هم اين است که اقدامي در زمينه برطرف شدن تحريمها نشده است و متاسفانه به جاي اينکه اقتصاد بر مبناي روش هاي و اصول امروزي اداره شود بر اساس روشهاي غيرقانوني مانند قاچاق و دورزدن تحريمها تکيه داشته است بنابراين اداره کردن مملکت با اين روش بسيار سخت است.

 وي با بيان اينکه رشد صادرات غيرنفتي خصوصا زعفران، پسته، خاويار و فرش که از مهمترين کالاهاي سنتي صادراتي کشور محسوب ميشود درسالهاي اخير کاهش محسوسي داشته است، ادامه داد: متاسفانه اين روزها در حال  از دست دادن بازارهاي سنتي خود هستيم. بنابراين براي برون رفت از اين وضعيت بايد روابط ديپلماتيک کشور با دنيا برقرار شود و تاجر ايراني بايد به بازارهاي بين المللي و شبکه بانکي دسترسي داشته باشد و اين را بايد دانست که با قاچاق، کالاي چمداني، کولبري، موتورسوار مرزي و زيرلنجي نميتوان تجارت کرد.

 غربيها تمام روزنههاي قاچاق را پيدا کرده اند

 طبيبان درخصوص نوع همکاري تجاري ايران با سايرکشورها توضيح داد: صادرات به کشورهاي ديگر بايد مانند شيوه صادراتي ساير کشورهاي ديگر شود و اگر محدوديتهاي تجاري و بازرگاني برطرف شود، روش هاي تجاري و صادرات کالا به حالت قبل باز مي گردد و رشد اقتصادي را شاهد هستيم. بنابراين روشهاي قبلي راه به جايي نميبرد.

 به گفته استاد سابق دانشگاه صنعتي اصفهان، علت اينکه در چندسال اخير بازارهاي سنتي صادرات کشور آسيب جدي ديده و در حال از دست
رفتن است، اين است که غربي
ها تمام روزنههاي قاچاق را پيدا کرده و آن را مسدود کرده اند و راه براي نفس کشيدن تجار ايراني سختتر از قبل شده است.

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.