اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

افزايش 65 درصدي ورودي آب به مخازن سدهاي آذربايجان‌شرقي

ميزان ورودي آب به سدهاي بزرگ آذربايجان‌شرقي در سال آبي 1403-1402، نسبت به مدت مشابه سال قبل 65 درصد افزايش يافته و نشان دهنده بهبود قابل توجه ذخاير آبي مخازن استان است.

افزايش 65 درصدي ورودي آب به مخازن سدهاي آذربايجان‌شرقي

با پايان سال آبي 1403-1402، شرايط بهرهبرداري از منابع آبي و ذخاير سدهاي استان نسبت به سال گذشته بهبود چشمگيري داشته است. بطوريکه از ابتداي مهرماه 1402 تاکنون، حدود 463.7 ميليون مترمکعب آب وارد سدهاي بزرگ استان شده و اين رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 281.5 ميليون مترمکعب بود، افزايش 65 درصدي را نشان ميدهد.

بر اساس برنامهريزيهاي انجام شده و مصرف بهينه منابع آبي، ميزان ذخاير فعلي در مخازن سدهاي بزرگ استان 50 درصد بيشتر از سال گذشته است. با اين حال، در حال حاضر تنها 34 درصد از ظرفيت مخازن پر شده و 66 درصد از ظرفيت سدها هنوز خالي است.

در سطح استان، 58 سد کوتاه پراکنده وجود دارد که عمدتاً به منظور بهبود معيشت روستاييان احداث شدهاند و در حال حاضر، با اتمام فصل آبياري، آب مورد نياز کشاورزان تأمين شده و حجم مخازن اين سدها به حداقل رسيده است. در سال آبي جديد نيز طبق برنامههاي زمانبندي و رعايت حقآبه مصرفکنندگان، آبگيري سدهاي کوتاه انجام خواهد شد.

به گزارش ايسنا به نقل از روابط عمومي آب منطقهاي آذربايجانشرقي،وضعيت منابع آبي استان در سال آبي 1403-1402، به ويژه در سدهاي بزرگ، بهبود قابل توجهي را نسبت به سال گذشته نشان ميدهد. اين بهبود در ورودي روانآبها و ذخاير مخازن نتيجه برنامهريزيها و مصرف بهينه منابع بوده و پيشبيني ميشود با ادامه اين روند، سدهاي کوتاه نيز در سال جديد آبي با مديريت مناسب به آبگيري و تأمين نيازهاي کشاورزي بپردازند.

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.