اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

وزير بهداشت:

افزايش تعداد پزشکان به‌تنهايي مشکلات مناطق محروم را حل نمي‌کند

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با بيان اينکه افزايش تعداد پزشکان به‌تنهايي مشکلات مناطق محروم را حل نمي‌کند، بر لزوم توجه به کيفيت آموزش، توزيع عادلانه نيروهاي تخصصي و تدوين برنامه‌هاي اجرايي زمان‌بندي‌شده در اين حوزه تأکيد کرد.

افزايش تعداد پزشکان به‌تنهايي مشکلات مناطق محروم را حل نمي‌کند

دکتر محمدرضا ظفرقندي در ارتباط وبيناري با اجلاس معاونين آموزشي دانشگاههاي علوم پزشکي کشور که به ميزباني دانشگاه علوم پزشکي تبريز برگزار شد، گفت: آموزش پزشکي، پايهگذار آينده سلامت مردم است و بايد هم از نظر کميت و هم کيفيت مورد توجه قرار
گيرد.

وزير بهداشت با بيان اينکه افزايش ظرفيت دانشجوي پزشکي لزوماً به بهبود توزيع خدمات در مناطق کمتر برخوردار منجر نميشود، افزود: اگر برنامهريزيها بدون توجه به شرايط و نيازهاي منطقهاي انجام شود، مشکلات پابرجا ميماند. امروز در برخي استانها ورودي دستياري در رشتههايي مانند بيهوشي، طب اورژانس، اطفال و حتي داخلي و زنان به حد نياز نرسيده است.

وي با تأکيد بر ضرورت تدوين برنامههاي اجرايي مشخص و زمانبنديشده براي سياستهاي آموزشي گفت: هر سياست و برنامه بايد پيوست اجرايي دقيق داشته باشد تا بدانيم چه اقداماتي، در چه زماني و توسط چه نهادي بايد انجام شود. حرکت آموزش پزشکي بايد، به سمت عمل و حل مسائل واقعي حوزه سلامت پيش برود.

دکتر ظفرقندي با اشاره به تجربه سالها فعاليت آموزشي در رشته جراحي، تاکيد کرد: ارزيابي کيفي دستياران پزشکي نبايد فقط به آزمونهاي چهارگزينهاي محدود شود. اين آزمونها نميتوانند مهارت حرفهاي پزشک را بهدرستي بسنجند. آزمونهاي باليني ساختارمند مانند OSCE، PMP و ارزيابيهاي مبتني بر کيس، شاخص عادلانهتر و علميتري براي سنجش توانمندي دستياران هستند.

وي با اشاره به رشد قابلتوجه ظرفيت رشتههاي پزشکي و دندانپزشکي در سالهاي اخير اظهار داشت: در چهار سال گذشته حدود 100 درصد به ظرفيت اين رشتهها افزوده شده است. اکنون بايد با نگاهي آيندهنگر و منطقهاي، براي هماهنگي ميان ظرفيتها، زيرساختها و نيازهاي واقعي کشور برنامهريزي کنيم. حل اين چالشها تنها از مسير گفتوگوي دوطرفه دانشگاهها با وزارت بهداشت و مشارکت فعال استانها و نهادهاي تصميم ساز ممکن است.

وزير بهداشت همچنين بر اهميت توجه به اخلاق حرفهاي و تعهد اجتماعي در آموزش پزشکي تأکيد کرد و گفت: پزشک آينده بايد نهتنها دانش و مهارت، بلکه روحيه مردمدوستي و تعلقخاطر به ميهن را در مسير تحصيل خود بياموزد. اگر در طول دوره آموزش، اين ارزشها در ذهن و رفتار دانشجو نهادينه نشود، هدف اصلي آموزش پزشکي محقق نخواهد شد.

دکتر ظفرقندي همچنين با اشاره به وضعيت فعلي نظام دستياري پزشکي خاطرنشان کرد: چالشهاي مربوط به دستياران با بخشنامه حل نميشود. اين موضوع نيازمند گفتوگوي مستقيم، بررسي دقيق در سطح بيمارستانها و همکاري نزديک گروههاي آموزشي است. هر دانشگاه بايد با شناخت دقيق شرايط خود، براي بهبود محيط آموزشي و حمايت از دستياران برنامهريزي کند.

وي در پايان تأکيد کرد: انتظار داريم هر دانشگاه علوم پزشکي مهمترين مسائل آموزشي خود را به همراه پيشنهادهاي اجرايي مشخص به وزارت بهداشت ارائه کند تا با مشارکت متقابل، برنامهاي عملياتي و زمانبنديشده براي ارتقاي آموزش پزشکي کشور تدوين شود. حرکت آموزش پزشکي بايد بر پايه همافزايي، گفتوگو و نگاه مسئلهمحور استوار باشد.

 

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.