اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

اعتراضات در فرانسه به سوئيس هم کشيده شد

اعتراضات و ناآرامي ها در اعتراض به کشته شدن يک جوان 17 ساله در فرانسه توسط نيروهاي پليس به کشور سوئيس هم رسيده است.

اعتراضات در فرانسه به سوئيس هم کشيده شد

در لوزان، پليس هفت مرد جوان را پس از شورش شامگاه شنبه دستگير کرد.

بيش از صد جوان در مرکز شهر لوزان به عنوان پژواک ناآرامي در فرانسه تجمع کردند. بر اساس گزارش پليس، خسارت هاي مالي به مغازه ها وارد شده است. طبق اعلام پليس شهر لوزان در اوايل صبح يکشنبه چندين ويترين مغازه شکسته شد. درب يک فروشگاه بزرگ خرده فروشي هم شکسته شد.

در بيانيه پليس آمده است که هفت نفر دستگير شده به پاسگاه پليس منتقل شدند. شش خردسال بين 15 تا 17 سال در بين آن ها وجود دارد. اين جوانان سوئيسي، پرتغالي، سوماليايي، بوسنيايي، گرجي و صربي الاصل هستند. پليس همچنين يک مرد 24 ساله سوئيسي را دستگير کرد.

به گزارش رسانه ها حدود 50 افسر از پليس شهر لوزان، پليس کانتون در وو و جوامع اطراف آن در حال انجام وظيفه بودند. نيروها مجبور شدند چندين بار جوانان کلاهدار را که به سمت آنها سنگ پرتاب مي کردند طرد کنند. يک کوکتل مولوتف نيز به سمت ماموران پليس پرتاب شد.

در فرانسه هم براي پنجمين شب متوالي اعتراضات و ناآرامي هايي رخ داد. سطل هاي زباله به آتش کشيده شد و مغازه ها غارت شد، اما رسانه هاي فرانسوي همچنان از شبي آرام تر در مقايسه با چهار شب اعتراضات گذشته صحبت مي کنند. باز هم مردم زيادي در شهرهاي بزرگ فرانسه مانند مارسي، نيس، ليون و پاريس به خيابان ها آمدند.

در ساعت 3 بامداد، ژرالد دارونين، وزير کشور فرانسه از دستگيري 427 نفر از ابتداي عصر خبر داد. وي از شب نسبتا آرام به دليل دخالت مداوم نيروهاي پليس خبر داد.

45000 افسر پليس براي شب شنبه تا يکشنبه فراخوانده شدند. اليزابت بورن، نخست وزير فرانسه در توييتر از خدمات اضطراري تمجيد کرده و گفت: آنها در برابر خشونت شجاعت مثال زدني از خود نشان دادند.

با اين حال، شورش، غارت و خسارت مالي دوباره به ويژه در پاريس، مارسي و ليون رخ داد.

به گزارش خبرگزاري فرانسه، حدود ساعت 1:30 بامداد، نيروهاي امنيتي شروع به متلاشي کردن آخرين گروه هاي باقي مانده از معترضان کردند. لو فيگارو» گزارش مي دهد که شانزليزه توسط يک نيروي پليس بزرگ با استفاده از گاز اشک آور پاکسازي شده است.

در مارسي، پليس گاز اشک آور شليک کرد و تا اواخر شب با جوانان در مرکز شهر درگير شد. حضور پليس در آنجا و همچنين در ليون و گرنوبل به شدت افزايش يافته بود.

شب شنبه نيز بيش از 1300 نفر در سراسر اين کشور دستگير شدند. اين ناآرامي ها با کشته شدن ناهل م. 17 ساله آغاز شد که روز سه شنبه در حومه پاريس در نانتر توسط يک افسر پليس هدف گلوله قرار گرفت. وي روز شنبه به خاک سپرده شد.

امانوئل ماکرون، رئيسجمهور فرانسه هم سفر رسمي خود به آلمان را که براي روز يکشنبه برنامه ريزي شده بود، به دليل ناآراميها لغو کرد. دفتر رئيس جمهور فدرال اعلام کرد که سفر برنامه ريزي شده از يکشنبه تا سه شنبه بايد در اسرع وقت جبران شود.

مايکل راث، رئيس کميته روابط خارجي پارلمان آلمان ناآراميهاي فرانسه را تهديدي براي ثبات اين کشور ميداند. اين سياستمدار حزب سوسيال دموکرات در گفتگويي با نشريه بيلد گفت:: «اين خشم ويرانگر بيرحمانه جوانان، که بهنظر ميرسد بيهدف عليه همه و همه چيز است، شرايط وحشتناکي جديد است. به گفته وي در حال حاضر هيچ پاياني براي اين وضعيت پيش بيني نمي شود. در اينجا دولت بايد با هماهنگي کامل پيش برود، امنيت بسياري از مردم و ثبات کشور در خطر است. وي افزود: متأسفانه، فرانسه يک مورد منحصر به فرد نيست. در بسياري از کشورهاي اروپايي، تفرقه و بيگانگي و همچنين خشونت عليه اشيا و مردم در حال افزايش است.

آندرياس يونگ، معاون رئيس حزب دموکرات مسيحي آلمان و عضو مجمع پارلماني آلمان و فرانسه نيز دليل بروز خشونت را در يک تقسيم بندي اجتماعي مي بيند. او در اين باره گفت: عليرغم توسعه اقتصادي خوب، فرانسه يک کشور عميقاً تقسيم شده است. بسياري از جوانان فرانسوي احساس مي کنند عقب مانده اند و از آينده مي ترسند. فقدان چشم انداز و مشکلات ادغام منجر به مخلوطي انفجاري در حومه شهر مي شود و افراط گرايان از هر طرف نفت را روي آتش مي ريزند و آن را گرم مي کنند.

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.