اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

رييس کانون سردفتران ازدواج و طلاق خبر داد:

از هر 5 ازدواج 2 مورد منجر به طلاق مي‌شود

حجت الاسلام و المسلمين سيدابوالقاسم حسيني ابهري ، رييس کانون سردفتران ازدواج و طلاق گفت: درباره ساز و کارهاي دفاتر ازدواج و طلاق گفت: در گذشته دفاتر ازدواج و طلاق از هم جدا بودند يعني يک دفترخانه ازدواج و يک دفترخانه طلاق داشتيم ولي پس از تصويب نظامنامه دفاتر ازدواج و طلاق، هر کسي که به عنوان سردفتر انتخاب شود، مي تواند دفاتر ازدواج و طلاق را با هم داشته باشد.

از هر 5 ازدواج 2 مورد منجر به طلاق مي‌شود

وي گفت: اکنون ديگر دفاتر سنتي ازدواج و طلاق جمع شده است و ثبت وقايع ازدواج و طلاق الکترونيکي شده است. ما اسامي هر کسي که براي ازدواج و طلاق به دفاتر مراجعه مي کند، را وارد سامانه مي کنيم و در نهايت سند تک برگ براي او صادر مي شود.

حسيني ابهري درباره مشکلات ثبت الکترونيکي ازدواج و طلاق گفت: ثبت الکترونيکي ازدواج و طلاق بسيار خوب است و از بروز بسياري از تخلفات جلوگيري مي کند. دفاتر سنتي ازدواج و طلاق تخلفات زيادي داشت ولي اکنون ديگر ثبت وقايع ازدواج و طلاق الکترونيکي شده و اثر انگشت افراد ثبت مي شود و مشخص مي شود که خود شخص آمده و سند تنظيم و نهايي مي شود و بعد پرينت را مي گيريم ودر نهايت سند صادر مي شود.

وي درباره مهريههاي غيرمتعارف گفت: مهريهها معياري ندارد؛ يعني اکنون طرفين هر چه توافق کنند، به عنوان مهريه نوشته مي شود. از يک سکه تا هزار سکه يا به تعداد تاريخ تولد يا شماره شناسنامه اشخاص نوشته مي شود؛ ولي الان با توجه به اينکه سکه گران تر شده و قيمتش بالا رفته است، مهريه ها حدود 14 يا 110 يا 125 سکه است.

رييس کانون سردفتران ازدواج و طلاق درباره ويدئوهايي درفضاي مجازي درباره مهريه هايي مانند هزاران شاخه گل يا اعضاي بدن داماد گفت: مهريه بايد ماليت داشته باشد؛ يعني قابل وصول باشد. اينکه اعضاي بدن داماد به عنوان مهريه لحاظ شود قابل وصول و شدني نيست. مهريه حقوق ممتاز زن است و هر زمان که زوجه مطالبه کند زوج بايد آنرا پرداخت کند.

حسيني ابهري درباره اينکه در برخي از استانها براي کاهش طلاق، طلاق را ثبت نمي کنند و به شهرهاي ديگر واگذار مي کنند؟ گفت: ثبت وقايع طلاق و ازدواج براي دفاتر سهميهاي شده است و تعداد خاص و سهميه اي براي دفاتر در نظر گرفته مي شود و اگر سهميه دفترخانه اي پر شود، اشخاصي که به آن دفتر مراجعه مي کنند بايد به دفاتر ديگر هدايت شوند يعني دفاتري که مراجعاتشان کم بوده و آمارشان به حد نصاب نرسيده است.

وي با بيان اينکه اکنون طلاق فراوان و ازدواج کم است، گفت: متاسفانه از هر 5 ازدواج 2 مورد منجر به طلاق مي شود البته اخيرا طلاق هم کم شده است.

حسيني ابهري با اشاره به ثبت سه نوع طلاق، گفت: يک نوع طلاق، طلاقهايي هستند که زوج ترک زندگي کرده و به نقطه نامعلوم رفته و زوجه براي اينکه تکليفش روشن شود، به دادگاه مراجعه مي کند و درخواست طلاق مي کند و به دفترخانه مراجعه کرده و بعد از انجام تشريفات، طلاق صادر مي شود. طلاق ديگر، طلاق توافقي است و زن و شوهر حضور دارند و توافق مي کنند و در قبال بخشيدن مهريه از سوي زوجه، زوج هم از او جدا مي شود. نوع سوم طلاق ، صوري است و به خاطر اينکه فرزند از سربازي معاف شود زن و شوهر به صورت سوري از همديگر طلاق مي گيرند. در گذشته هر کس که به اين صورت طلاق مي گرفت اگر طلاق نامه اش را به نظام وظيفه مي برد سريعا برگه معافيت را مي گرفت ولي اکنون بايد سه سال از صدور طلاق بگذرد و با توجه به الکترونيکي شدن ثبت وقايع ازدواج و طلاق، از اين به بعد کساني که طلاق نامه اي را به اداره نظام وظيفه ببرند، بايد رونوشت مکانيزه هم بگيرند و اداره نظام وظيفه، اگر سندي شناسه يکتا نداشته باشد معافيت را صادر نمي کند.

وي درباره شاهدين تقلبي ازدواج و طلاق گفت: در حال حاضر به دليل اينکه ثبت وقايع ازدواج و طلاق الکترونيکي شده و شهود از اشخاص و بستگان زوجين هستند و اثر انگشت آنها اخذ مي شود و سيستمي شده است، شاهدين تقلبي نداريم. قبلا که دفاتر ازدواج و طلاق سنتي بود، شهود تقلبي داشتيم ولي اکنون با سيستمي شدن ديگر نداريم.

حسيني ابهري با بيان اينکه تهران و خراسان داراي بيشترين طلاق و يزد کمترين طلاق را دارد، گفت: آمار دقيق درباره ثبت وقايع ازدواج و طلاق را بايد از ثبت احوال بگيريد و ما آماري در اين زمينه نداريم.

وي درباره نحوه انتخاب رييس کانون ازدواج و طلاق گفت: طبق نظام نامه اي که تصويب شده و به امضاي رياست قوه قضاييه رسيده و ابلاغ شده است، انتخابات را برگزار مي کنيم. ما هنوز منتظريم که سازمان ثبت در دفاتر ازدواج و طلاق انتخابات برگزار کند و اعضايي که مايل هستند در انتخابات شرکت و ثبت نام کنند تا مدارک آنها بررسي و مراحل قانوني نهايي شود.

حسيني ابهري با گلايه از درآمد کم دفاتر ازدواج و طلاق گفت: دفاتر اسناد، حقوق بازنشستگي و بيمه و مزاياي ديگر دارند و حق خريد و فروش دفاتر را دارند ولي دفاتر ازدواج وطلاق تا زماني که مي توانند کار مي کنند و زماني که سردفتري فوت کرد يا از کار افتاده شد، سازمان ثبت دفاتر را مي گيرد. من 35 سال است که سردفتر هستم ولي هنوز بيمه ندارم و تعرفه هايمان بسيار اندک است. دفاتر ازدواج و طلاق مثل دفاتر اسناد نيست و هيچ گونه درآمدي ندارند. ما اکنون تعرفه هايمان کم است و هنوز سازمان ثبت براي ما هيچ کاري انجام نداده وناچارا متوسل به قوه قضاييه شديم و از آقاي اژه اي خواستيم که دستورات لازم را براي افزايش تعرفه ها بدهند.

وي در پايان گفت: فرضا تعرفه ثبت ازدواج 850 هزار تومان است و ثبت واقعه طلاق يک ميليون و صدور اجراييه 300 هزار تومان که بسيار کم است و امور دفترخانه ها با اين هزينهها به سختي مي گذرد و اکثر سردفتران به دليل نداشتن درآمد استعفا دادند و يا در حال استعفا هستند. فکر مي کنم که در آينده نه چندان دور، دفاتر ازدواج جمع شود و تحويل سازمان ثبت احوال شود و دفاتر ازدواج و طلاق در آينده نخواهيم داشت چرا که اکثر دفاتر ازدواج و طلاق از عدم ثبت ازدواج نالان هستند. طلاق وجود دارد ولي طلاق صرفا کفايت نمي کند و امور دفترخانه به سختي مي چرخد. من شخصا کارمندي ندارم و اگر کارمند هم داشته باشم بايد ماهانه 10 ميليون به او حقوق بدهم و او را بيمه کنم؛ در صورتي که خودم امورم را به سختي انجام مي دهم.

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.