اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

جدايي جمهوري آذربايجان- نخجوان و تکاپوي دولت باکو‌ براي جايگزيني ارمنستان به جاي ايران

به تازگي اغلب خبرگزاريها و سايتهاي خبري کشورمان، خبري را به نقل از جيحون بايرام اف، از گفتگوي وي با خبرگزاري آناتولي در سفرش به ترکيه منتشر کرده اند. تيتر خبر به نقل از بايرام اف، اتصال خاک اصلي جمهوري آذربايجان به نخجوان ( منطقه بيروني جمهوري آذربايجان) از طريق «جاده جايگزين!» از ايران است!

11:20
جدايي جمهوري آذربايجان- نخجوان و تکاپوي دولت باکو‌ براي جايگزيني ارمنستان به جاي ايران

به عنوان نمونه، خبرگزاري تسنيم در خبري با تينر «وزير خارجه جمهوري آذربايجان: مسير جايگزين اتصال به نخجوان از ايران خواهد بود» نوشته است: «بايرام اف در خصوص راه ارتباطي نخجوان و به خاک جمهوري آذربايجان نيز گفت: در توافق سه جانبه [مسکو، ايروان، باکو]، بازگشايي راه بين نخجوان و خاک آذربايجان ذکر شده و ارمنستان بايد بدون هيچ مانعي، اجازه اين مسير را بدهد. کميسيون سه جانبه معاونان نخست وزيران سه کشور روسيه، آذربايجان و ارمنستان نيز به همين منظور شکل گرفته اما با گذشت يکسال و نيم هنوز نتيجه اي در اين خصوص حاصل نشده است. ارمنستان با بهانه هاي مختلف اين موضوع را با تاخير روبرو کرده است...

وي با اشاره به اقدامات موازي آذربايجان براي اتصال دو خاک به يکديگر افزود: همزمان با مذاکرات، اقدامات آذربايجان در حوزه راه و راه آهن پيش مي رود که بيش از 50 درصد پيشرفت فيزيکي داشته ايم و در سال 2023 در خاک آذربايجان کليه اقدامات تکميل خواهد شد. در طرف ارمني اين اقدامات بسيار کند انجام مي گيرد و ما بر همين اساس با ايران نيز يک توافقنامه به امضا رسانديم که از رود ارس اولين پل مشترک ساخته خواهد شد. در اين وضعيت، يک جايگزين براي عبور از خاک ارمنستان داريم که عبور از رود ارس و ايران است. اين پروژه در هر صورت عملياتي خواهد شد؛ اتصال خاک اصلي آذربايجان به نخجوان و از آنجا به ترکيه. اين فرصتي براي ارمنستان است تا از پروژه هاي توسعه منطقه اي کنار نرود...»

ايسنا نيز به عنوان يکي از خبرگزاريهاي مطرح کشورمان در خبري نوشت:« وزير امور خارجه جمهوري آذربايجان در گفتوگويي از آغاز ساخت اولين پل بر روي رودخانه ارس به عنوان مسيري جايگزين براي متصل ساختن باکو به ارمنستان از طريق نخجوان خبر داد.

به گزارش روزنامه آسبارز، جيحون بايرامف، وزير امور خارجه جمهوري آذربايجان گفت: آذربايجان مسير جايگزيني براي متصل ساختن نخجوان آذربايجان از طريق رود ارس دارد که ارمنستان را دور ميزند. باکو به اين منظور و طبق توافق با ايران، ساخت اولين پل روي رود ارس را آغاز کرده است...»

درباره موضع نادرست  وزير امور خارجه باکو مبني بر استفاده از خاک ايران به عنوان جايگزين ارمنستان! نکاتي گفتني است:

1- بعد از فروپاشي شوروي و تشکيل کشور جمهوري آذربايجان، دو دروازه مهم ايران يعني آستارا به نخجوان - يا هر کجاي ايران و حتي خارج از ايران-  و بيله سوار- نخجوان بر روي جمهوري آذربايجان باز بوده است. علاوه بر مسير بيله سوار- جلفا که ارتباط ميان باکو با نخجوان و ترکيه نيز را برقرار کرده است و حتي سالها از اين مسير ، نفت باکو با خودروهاي سنگين به ترکيه صادر ميشد، از مسير آستارا نيز مردم و خودروهاي سبک و سنگين جمهوري آذربايجان وارد ايران مي شود و سالها نفت جمهوري آذربايجان با خودروهاي تانکربر از آستارا به عراق صادر مي شد!

2- جاده مرزي بيله سوار- جلفا- (نخجوان) بعد از مناقشه قراباغ و اشغال مناطقي از خاک جمهوري آذربايجان توسط ارمنستان و مسدود شدن مرزهاي اين دو کشور به روي هم، به عنوان تنها مسير ارتباطي جمهوري آذربايجان با نخجوان و نيز ترکيه، با هزينه اي در حد رايگان به روي جمهوري آذربايجان و نخجوان طي حدود سي سال از سوي ايران باز بوده است.

در سالهاي نخست مناقشه قراباغ و هنگام حضور حيدر علي اف در نخجوان به عنوان رييس مجلس اين منطقه، مردم اين منطقه در شرايط فلاکت باري از لحاظ نياز به سوخت، مواد غذايي و ...به سر مي بردند و آرد و نان و سوخت و...اين منطقه به صورت رايگان از سوي ايران تامين مي شد.بنياد مستضعفان،کميته امداد امام خميني، هلال احمر و ساير نهادهاي بشردوستانه ايراني، نيازهاي صدها هزار نخجواني را تامين مي کردند.

جاده مرزي بيله سوار- جلفا که يک جاده قديمي و در حد تامين نيازهاي تردد اهالي مرزنشين و روستاهاي محل بود، با ميلياردها هزينه و ماهها کار مهندسان و کارگران ايراني بازسازي و بهسازي و آسفالت ريزي شد تا مردم و خودروهاي سنگين و سبک جمهوري آذربايجان نيز بتوانند به راحتي و با امنيت در اين جاده مهم مرزي تردد کنند و ارتباط ميان جمهوري آذربايجان و نخجوان قطع نشود.

به بيان روشن، تنها مسير اتصال و ارتباط امن و ارزان و زميني جمهوري آذربايجان با نخجوان براي حدود سي سال از طريق ايران و جاده بيله سوار- جلفا بوده و هم اکنون نيز چنين است.

3- اکنون سؤال اين است که؛ با وجود اينکه اراضي و جاده هاي ايران طي بيش از سي سال، تنها مسير ارتباط زميني جمهوري آذربايجان - نخجوان بوده است و در حال حاضر نيز چنين است، چگونه جيحون بايرام اف، اين مسير ديرين و شناخته شده براي خواص و عوام را به عنوان «جايگزين!» براي مسير يا جاده اي معرفي مي کند که هنوز احداث نشده است؟ آيا اين موضع وزير امور خارجه، چيزي جز انکار  سي سال استفاده جمهوري آذربايجان از مسير ايران براي ارتباط زميني با نخجوان است؟

4- يکي از اهداف دولت باکو از تاکيد و پيگيري مسير ارتباطي جمهوري آذربايجان- نخجوان از طريق خاک ارمنستان آن در قالب موهوم «کريدور!»، کاهش روابط با ايران و خصوصا با آذربايجان ايران است. متاسفانه دولت باکو طي سالهاي گذشته به شيوه هاي مختلف از جمله لغو قوانين مربوط به تردد آسان مرزنشينان جمهوري آذربايجان به آذربايجان ايران، الزام تردد مرزنشينيان آذري ايران به داشتن گذرنامه براي تعامل با مرزنشينان آن سوي ارس، تيراندازي به مترددين مرزي و... گامهاي متعددي براي کاهش روابط مردمي و تجارت مرزي بين دو کشور برداشته است. پيش از آن نيز دولت باکو با عدم قبول عبور خط لوله باکو- جيهان از آذربايجان ايران به عنوان امن ترين و کوتاه ترين مسير، نشان داده بود که علاقه اي به گسترش روابط با ايران خصوصا در منطقه آذربايجان ايران ندارد.

در واقع اگر دولت باکو از سي سال پيش تاکنون از مسير ايران براي ارتباط و تردد ميان جمهوري آذربايجان- نخجوان استفاده مي کند، به اين علت است که جايگزيني براي اين مسير ندارد! و اکنون به دنبال يافتن مسيري جايگزين از طريق ارمنستان براي اين مسير است. ولي جيحون بايرام اف، موضوع را به صورت عکس، مطرح کرده و مسير واقعي و ديرين ايران ميان جمهوري آذربايجان - نخجوان را به عنوان مسير جايگزين براي مسيري مي نامد که اين مسير در عالم واقعيت وجود ندارد!

5- از برخي ديپلماتها بخصوص ديپلماتهاي دولتهاي لاييک انتظار اين نيست که همواره راست بگويند، ولي انتظار اين است که اگر دروغ هم مي گويند، به گونه اي بگويند که صد در صد با واقعيت در تضاد نباشد! شايد هم بايرام اف ميخواهد از کارت روابط با ايران و تفاهم نامه هاي زيادي که بيش از 90 درصد آن به عمل نينجاميده، با ارمنستان بازي کند. ولي براي کارشناسان مسايل ايروان- باکو روشن است که حتي اگر ارمنستان به کلي از قراباغ قطع علاقه کند، «کريدور» براي «اتصال» جمهوري آذربايجان- نخجوان به باکو نخواهد داد. زيرا کريدور تخيلي باکو، بهايي سنگين تر از قراباغ بر ارمنستان تحميل کرده و تماميت ارضي و حاکميت و هويت ملي ارمنستان را در مخاطره جدي قرار ميدهد و مردم ارمنستان آن را نمي پذيرند. باکو در نهايت مي تواند، از «مسير» آينده ارمنستان براي تردد ميان جمهوري آذربايجان - نخجوان استفاده کند، مسيري که اگر در آينده ساخته شود، مي تواند براي «تردد» ميان باکو و نخجوان مورد استفاده قرار گيرد، اما دولت باکو، نه مسيري براي تردد، که کريدوري براي «اتصال» از ارمنستان مي خواهد!

6- و سخن پاياني با برخي رسانه هاي ايراني است که دروغهاي ديپلماتيک خارجي را ذيل تيتر جذاب اما دروغين «ايران؛ مسير جايگزين براي اتصال جمهوري آذربايجان با نخجوان!» و تيترهاي مشابه منتشر کردند. گويي که دولت باکو گام بلندي براي گسترش ارتباطات با ايران برداشته، يا مسير ارتباطي ميان باکو- نخجوان از طريق ارمنستان را - که هنوز وجود ندارد- وانهاده و مسير ايران را برگزيده است!..

انتظار اين است که برخي رسانه ها هشيار و مراقب باشند که به دليل عدم نگاه کارشناسانه به موضوع، ظرفيتشان به جاي استفاده در تامين منافع ملي، در راستاي تامين منافع ديگران به کار گرفته نشود. البته متاسفانه اخيرا واژه «کارشناس» به صورت بي رويه اي در برخي رسانه ها حتي در مورد آماتورها نيز در نسبت با موضوعات مختلف از جمله «قفقاز» به کار مي رود و في المثل جواني که از قضا سفري به آن سوي ارس داشته يا مطلب و مقاله اي خوانده و چيزکي درباره قفقاز نوشته، به عنوان «کارشناس قفقاز!» و در صورت لزوم «کارشناس ارشد!..» معرفي مي شود، با وجود اين گونه به اصطلاح کارشناسان، البته نبايد از برخي رسانه ها انتظار داشت که فعاليت خبري آنها درباره موضوعات حساس  و گره خورده با منافع و امنيت ملي ايران، تخصصي و حرفه اي باشد.

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.