اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

آزادراه اروميه - تبريز در مسير بلاتکليفي

سکينه اسمي: آزادراه اروميه - تبريز از جمله طرح‌هاي زيربنايي حوزه راه در منطقه شمال غرب محسوب مي‌شود، اين آزادراه علاوه بر کاهش 10 کيلومتري فاصله بين 2 شهر، در صورت تکميل بسترساز رشد و شکوفايي اقتصادي منطقه شمال غرب و توسعه صنعت گردشگري در مناطق پيرامون درياچه‌اروميه خواهد شد.

آزادراه اروميه - تبريز در مسير بلاتکليفي

پروژه آزاد راه اروميه تبريز به طول تقريبي 152 کيلومتر از شهر اروميه آغاز و با گذر از پل ميانگذر درياچه اروميه و جزيره اسلامي با عبور از سه راهي خاصبان و جنوب شهر سهند به شهر تبريز متصل ميشود.

هم اکنون مديريت ساخت آزادراه اروميه - تبريز که از سال 91 آغاز شده در دست وزارت راه و شهرسازي است اما تعلل در خلع يد پيمانکار و جذب سرمايه گذار جديد موجب کندي و توقف روند اجراي اين طرح و به يکي از چالشهاي اساسي و مطالبه جدي مردم تبديل شده است.

زاده راه اروميه - تبريز در 5 قطعه اجرا ميشود که قطعه اول به طول 24.5 کيلومتر از اروميه تا ساحل غربي درياچه اروميه است، قطعه دوم به طول 15.5 کيلومتر در خاکريز ميانگذر درياچه اروميه قرار دارد و قطعه سوم نيز به طول 29 کيلومتر از ساحل شرقي درياچه اروميه تا سه راهي سراي (جزيره اسلامي) واقع شده است.

قطعه سوم اين طرح که بايد تعيين تکليف شود به طول 29 کيلومتر از ساحل شرقي درياچه اروميه تا سه راهي سراي (جزيره اسلامي) بوده و مسير مصوب اين قطعه عبور محور از پيرامون جزيره اسلامي يا گزينه ساحلي درياچه اروميه بود، ولي بنا به درخواست مقامات استاني و طرف مشارکت جهت تغيير کريدور در اين قطعه از گزينه ساحلي به گزينه کوهستاني با احداث تونل در دست انجام است.

احداث قطعه سوم آزادراه اروميه به تبريز «از آق گنبد به سراي» و ادامه احداث تونلها به دلايل مختلف از پيمانکار بخش خصوصي گرفته شده و اما با گذشت مدت زمان زيادي هنوز اين بخش از طرح تعيين تکليف نشده است.

 

کوتاهي وزارت راه و شهرسازي در تعيين تکليف پيمانکار قطعه سوم آزاد راه اروميه - تبريز

 

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرين وضعيت بزرگراه اروميه - تبريز اظهار کرد: متأسفانه گره اين بزرگراه توسط وزارت راه و شهرسازي با وجود پيگيريهاي مکرر هنوز باز نشده است.

وحيد جلال زاده در گفتگو با خبرنگار مهر با بيان اينکه در دو سال گذشته با وجود به صورت مستمر از وزراي راه و شهرسازي دو دولت دوازدهم و سيزدهم پيگير وضعيت اين بزرگراه بودهام گفت: از وزير راه به دليل تعلل در تعيين تکليف قطعه سوم اين آزاد راه در مجلس سوال کردهام اما هنوز جواب مشخصي دريافت نکردهام.

جلال زاده با تاکيد بر اينکه وزارت راه در اين زمينه کوتاهي کرده است و وزير راه و شهرسازي بايد پاسخ دهد چرا بعد از دو سال پيگيري به کوچکترين درخواست استان در زمينه تعيين تکليف پيمانکار قطعه سوم اين آزاد راه اقدام درخوري صورت نگرفته است.

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به ديدار اخير استاندار آذربايجان غربي با وزير راه و شهرسازي در خصوص تعيين تکليف وضعيت طرحهاي حوزه راه و شهرسازي استان افزود: هر چند سوال از وزير راه و شهرسازي در مجلس را آخرين راه مي دانم اما بايد وضعيت اين طرح هر چه سريعتر تعيين تکليف شود.

ارديبهشت امسال آذربايجان غربي ميزبان رئيس جمهور و هيئت دولت بود در جريان اين سفر وزير راه و شهرسازي ضمن بازديد از آخرين وضعيت اين پروژه با اشاره به وضعيت نامناسب و بلاتکليفي طرح آزادراه اروميه تبريز، بر لزوم برگزاري جلسه ويژه جهت تعيين تکليف اين طرح تاکيد کرد.

رستم قاسمي در اين بازديد عنوان کرد: اين طرح به هر دليلي سالها است متوقف شده که براي از سرگيري تونل و پروژه بايد جلسهاي جهت تعيين تکليف ادامه کار با بنياد تعاون ناجا برگزار شود. بالاخره بايد معلوم شود که اين پروژه را ادامه ميدهند يا رغبت ندارند که به نظر ميرسد با شرايط فعلي تمايل به ادامه پروژه ندارند.

وي افزود: در صورت قطع همکاري بايد تسويه حساب انجام شود و روشهاي ديگري را در نظر بگيريم، اين بازديد بسيار تعيين کننده بود که توانستيم آخرين وضعيت را از نزديک ببينيم و نياز و خواسته مردم را لمس کنيم.

وزير راه و شهرسازي، تصريح کرد: بيش از 80 درصد از سهم کار انجام شده متعلق به دولت است. اما تا زماني که پروژه اين گونه بلاتکليف باشد نميتوان نظر قطعي در خصوص اعتبار مورد نياز داد.

اما تاکنون با گذشت وعده وزير راه و شهرسازي اين طرح همچنان بلاتکليف باقي مانده و قرار نيست به اين زودي ها گره اين طرح مهم در استاني که عنوان شاهراه ارتباطي ايران به اروپا را يدک ميکشد باز شود.

 

 

تونلهاي پروژه آزادراه اروميه-تبريز بايد تکميل شود

مديرکل راه و شهرسازي آذربايجان غربي در خصوص وضعيت پروژه احداث آزادراه اروميه - تبريز گفت: اين پروژه به طول کلي 164 کيلومتر و ساخت آن در شش قطعه تعريف شده که قطعه 1 و 2 در حوزه آذربايجانغربي و قطعه 3 تا 6 در حوزه آذربايجان شرقي است.

محسن حمزه لو در گفتگو با خبرنگار مهر با تأکيد بر اينکه اتصال شهر اروميه به شبکه آزادراهي کشور مستلزم اتمام قطعات باقيمانده پروژه به خصوص دو دستگاه تونل در قطعه 3 پروژه احداث آزادراه اروميه-تبريز است، گفت: علاوه بر اينکه اصليترين راه ارتباطي شهر اروميه با مرکز کشور با تکميل قطعه 3 اين پروژه راهسازي از نظر مهندسي اصلاح ميشود، تصادفات جادهاي کاهش مييابد و مهمتر از همه 13 کيلومتر از مسير کوتاهتر ميشود.

وي ادامه داد: براي اينکه ارتباط کريدور بزرگراهي غرب کشور و همچنين بزرگراه بين المللي اروميه- سرو با مرکز کشور تسهيل يابد، بايد قطعههاي باقي مانده آزادراه اروميه- تبريز تکميل شود و با توجه به نقش پدافندي غيرعامل اين پروژه ميتوان گفت اتمام قطعه 3 آزادراه اروميه- تبريز نياز حياتي توسعه و زيرساخت لازم بخشهاي اقتصادي، صنعتي، کشاورزي و گردشگري آذربايجان غربي قلمداد ميشود.

مديرکل راه و شهرسازي آذربايجان غربي يادآور شد: مراحل ساخت قطعه 1 و 2 آزادراه اروميه-تبريز در حوزه آذربايجانغربي به بهرهبرداري رسيده که پل ميانگذر درياچه اروميه بخشي از قطعه 2 اين آزادراه است.

با توجه به همسايگي استان آذربايجان غربي با کشورهاي ترکيه و عراق و کشورهاي پرتعداد منطقه قفقاز، بهره برداري از آزادراه تبريز - اروميه ميتواند زمينه ساز ايفاي نقش مؤثرتر منطقه شمال غرب در سياست توسعه مناسبات منطقهاي کشورمان با همسايگان باشد.

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.