Alternate Text
Alternate Text

راه‌های مقابله با استرس کنکور را بشناسیم
گزارش تصویری

یک روانشناس گفت: اگر داوطلبی هستید که برای آمادگی کنکور دچار استرس هستید و احساس می‌کنید که ممکن است استرس سر جلسه کنکور نیز به سراغتان بیاید، باید از همین الان راه های مقابله با استرس کنکور را بشناسید و برای برطرف کردن این مشکل تلاش کنید.
فریدون طالبی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که بدون شک موفقیت تحصیلی، کسب رتبه و قبولی در رشته دلخواه هدفی است که هر داوطلب کنکوری به دنبال آن است، اظهار کرد: در این راه دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان متحمل استرس و فشار روانی زیادی خواهند شد.
وی ادامه داد: عدم توجه به درمان اضطراب و استرس سبب شده تا بسیاری از دانش‌آموزان علی‌رغم مطالعه زیاد و آمادگی بالای تحصیلی نتوانند در کنکور نتیجه مناسبی را کسب کنند، کنترل استرس مهارتی است که در هر سنی می‌تواند باعث پیشرفت و ابزاری برای رسیدن به اهداف‌تان باشد.
طالبی عنوان کرد: کنکور یکی‌از چالش‌هایی است که نتایج آن تا سال‌ها بر مسیر زندگی نوجوانان تأثیر می‌گذارد، بنابراین برای موفقیت در کنکور علاوه‌بر دانش نیاز به مهارت کنترل استرس در کنکور نیز دارید.
این روانشناس با اشاره به اینکه بسیاری از دانش‌آموزان در دوران طلایی پیش‌از کنکور دچار فشارهای روانی و عاطفی می‌شوند، بیان کرد: این موضوع باعث می‌شود به جای تمرکز بر دروس دچار احساس ناکامی و ناامیدی شوند، این افکار باعث می‌شود به جای مطالعه و جمع‌بندی دروس، مدام در حال فکر کردن به نتیجه کنکور و پیامدهای بعد از آن باشند.
وی ادامه داد: این امر دو پیامد دارد، اول اینکه با فکر کردن مداوم به مسئله‌ای که نتیجه آن مشخص نیست، تنها زمان خود را برای آماده شدن برای کنکور هدر می‌دهید و از بقیه دانش‌آموزانی که در حال مطالعه هستند، عقب می‌افتند، دوم اینکه مداوم فکر کردن به هر مسئله‌ای استرس‌زایی سبب زیاد شدن استرس و اضطراب در فرد شده و می‌تواند سلامت روحی و جمسی فرد را بسیار تهدید کند.
طالبی با اشاره به این‌که پدر و مادرهایی که به هر دلیلی انتظارات بیش‌از حد از فرزندان خود دارند یا مدام با گوشه و کنایه با آن‌ها صحبت می‌کنند، فشار زیادی به فرزندان خود وارد می‌کنند، عنوان کرد: تزریق کردن استرس و اضطراب بر فرزندان نه‌تنها سبب بهبود رتبه فرزندانتان در کنکور نمی‌شود بلکه می‌تواند نتیجه‌ای عکس داشته باشد، متأسفانه بارها شاهد این قضیه بودیم که استرس و نگرانی بیش‌از حد والدین باعث می‌شود فشار روانی بیشتری به فرد وارد شود.
این روانشناس ناآگاهی را ریشه بسیاری از ترس‌ها و استرس‌ها دانست و افزود: لازم است در ابتدا اطلاعات کافی در مورد کنکور و منابع آن به دست آورید تا بتوانید برنامه‌ریزی مناسبی برای مطالعه منابع براساس زمان باقی‌مانده‌تان داشته باشید.
وی با اشاره به این‌که برای کنترل استرس ابتدا باید هدف خود را تعیین کرده و بعد به مطالعه بپردازیم، افزود: با توجه به زمان باقی مانده برای کنکور، رشته و دانشگاهی که قصد ادامه تحصیل در آن‌را دارید انتخاب کنید و درصدهای قبولی در آن رشته دانشگاهی را از روی رتبه و نمره داوطلبان سال‌های گذشته در بیاورید.
طالبی با اشاره به این‌که با خواب کافی و با کیفیت می‌توان استرس خود را کنترل کرد، افزود: بدون داشتن خواب مناسب نمی‌توانید تمرکز کافی بر روی دروس داشته باشید، همچنین کم‌خوابی باعث استرس و احساس خستگی می‌شود و قدرت یادگیری و حافظه را کاهش می‌دهد.
این روانشناس با بیان این‌که داشتن کمی استرس برای کنکور امری طبیعی است و کمک می‌کند تا با دقت بیشتری برای کنکور برنامه‌ریزی کنید، عنوان کرد: اگر استرس از حد طبیعی بیشتر شود، روند یادگیری‌تان را با مشکل رو به رو می‌کند، استرس پیامدها و علائم جسمی مانند معده درد عصبی را نیز به همراه دارد.
وی ادامه داد: شما باید علاوه‌بر مطالعه، زمان‌هایی را برای استراحت و تفریح خود در نظر بگیرید، مطالعه پیوسته و بدون استراحت به مرور زمان، شادابی و بازدهی‌تان را کاهش می‌دهد و عملکردتان افت خواهد کرد.
طالبی خلاصه‌برداری و مرور را از دیگر راهکارهای کاهش استرس کنکور دانست و افزود: خلاصه‌برداری نقش بسیار مفیدی در دوره و جمع‌بندی قبل از کنکور دارد، در روزهای پایانی کنکور، مرور کردن مطالبی که خوانده‌اید بسیار حائز اهمیت است و زمانی‌که خلاصه‌برداری می‌کنید این روند را با سرعت بیشتری انجام خواهید داد.
این روانشناس با اشاره به این‌که کاهش اضطراب کنکور به میزان زیادی عملکرد داوطلبان را تحت تأثیر قرار می دهد، عنوان کرد: استرس شب کنکور و سر جلسه کنکور باعث می‌شود که این داوطلبان نتوانند از زحمات خود نتیجه بگیرند و این موضوع باعث افسردگی و نااُمیدی آن‌ها می‌شود.
وی با بیان این‌که سطحی از استرس برای انجام بعضی از کارها از جمله امتحان دادن طبیعی است، اما حتماً باید به این نکته توجه کنید که کنکور هم آزمونی مانند دیگر آزمون‌هاست و هیچ تفاوتی با بقیه ندارد، افزود: بسیاری از داوطلبان سال‌های گذشته که کنکور را تجربه کرده‌اند، این مطلب را تایید می‌کنند و حتی برخی از آنان که دچار استرس بوده‌اند، اکنون با یادآوری این موضوع و علت استرس خود تعجب می‌کنند.
طالبی با اشاره به این‌که برخی‌از دانش‌آموزان در هنگام امتحانات نهایی یا کنکور دچار استرس شدید می‌شوند، ضربان قلبشان تند می‌زند، دست‌هایشان می‌لرزد، عرق کرده و احساس می‌کنند ذهنشان خالی شده، افزود: استرس سر جلسه کنکور باعث می‌شود که وقتی سؤالات امتحان را می‌خوانند احساس کنند گیج شده‌اند و منظور سؤال را متوجه نمی‌شوند و فکر می‌کنند همه آن چیزهایی را که خوانده بودند فراموش کرده‌اند، در نهایت بعداز اینکه فشار زیادی را به ذهن خود می‌آورند یا سؤال را بدون پاسخ رها می‌کنند و یا پاسخ نادرست و بی‌ربطی می‌نویسند، در اینجا آنها به اهمیت امتحان و عدم موفقیت خود می‌اندیشند و این اندیشه، اضطراب آنان را بیشتر می‌کند و عملکردشان را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد.
این روانشناس افزود: در حوزه آسیب‌شناسی، علل اضطراب کنکور ناشی از عوامل خانوادگی، آموزشگاهی، شخصیتی و تحصیلی است که ازجمله آن‌ها می‌توان به عدم آمادگی کافی و همچنین عوامل آموزشگاهی ازجمله سیستم آموزشگاه‌ها و معلمان که می‌توانند تأثیر بسزایی در چگونگی عملکرد شخص در امتحان داشته باشند اشاره کرد.
وی ادامه داد: یکی دیگر از علل اضطراب کنکور، تجربیات منفی قبلی است، هنگام صحبت با داوطلبان کنکوری مضطرب مشاهده می‌کنیم که بسیاری از آن‌ها علت اضطراب خود را عدم کسب نتیجه قابل قبول در کنکور سال قبل بیان می‌کنند، همچنین ماهیت امتحان‌ها باعث افزایش یا کاهش استرس می‌شود؛ به‌عنوان مثال کنکور یا امتحانات نهایی می‌تواند استرس بیشتری نسبت به امتحانات کلاسی ایجاد کند.
طالبی بیان کرد: گاهی نیز علل خانوادگی مانند انتظارات بیش‌از حد والدین، تنبیه، سرزنش، تهدید و عدم ارائه تقویت مناسب و مقایسه‌های نابجا از سمت آنان و انتقال این پیام که همین امسال فرصت داری،  کلی هزینه کرده‌ایم و ... از علل اضطراب کنکور است، گاهی نیز خود والدین آنقدر مضطرب می‌شوند که نقش والدین و دانش‌آموزان تغییر می‌کند.