اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

دبير کل انجمن صنفي کارفرمايي صنعت پالايش نفت کشور:

هدر رفت 25 ميليون دلاري بنزين در سال

دبير کل انجمن پالايش نفت کشور گفت: با اطمينان خاطر مي‌گويم ناترازي به علت مصرف بي‌رويه است.

13:57
هدر رفت 25 ميليون دلاري بنزين در سال

ناصر عاشوري در نشست خبري با اصحاب رسانه با اشاره به برگزاري نمايشگاه نفت تصريح کرد: ما طي مدت 4 روز برگزاري نمايشگاه ضمن مذاکره با شرکتهاي داخلي و خارجي از جمله سازندگان و شرکتهاي دانش بنيان و دانشگاهها تعدادي از تفاهمنامه هايي را که سالهاي گذشته به امضا رسانده بوديم؛ به قرارداد تبديل ميشوند و چه بسا تفاهم نامههاي جديدي با بانکها و بيمه به امضا برسانيم.

وي ادامه داد: در اين نمايشگاه 3 پنل با موضوعات برنامه ريزي براي توليد با کيفيت، تأثير کاهش منابع مالي در تکميل پروژه و تهديد کاهش نيروي انساني و نيروي متخصص برنامه ريزي کرديم.

يه گفته دبير کل انجمن صنفي کارفرمايي صنعت پالايش نفت کشور در گذشته تنها متخصصان اين حوزه مهاجرت ميکردند و اکنون نيروي فني در حال مهاجرت هستند که اين مسأله تهديدي براي ما است.

وي ادامه داد: حداقل پيشنهاد دستمزد خارج از مرزهاي ما 600 ميليون تومان است در حالي که در کشور 50 ميليون تومان است.

عاشوري با اشاره به اينکه ناترازي يکي از مسائل است که در همه عرصهها وجود دارد، اضافه کرد: براي ناترازي گازوئيل و بنزين دو نوع تفکر وجود دارد؛ يکي ظرفيت افزايش توليد و ديگري دوگانه سوز کردن خودروها و مصرف بهينه با همين ميزان توليد ادامه دهيم.

وي ادامه داد: من با افزايش ظرفيت توليد مخالفتي ندارم اما با پالايشگاههاي فعلي افزايش ظرفيت امکان پذير نيست. چرا که اگر تحريمها وجود نداشت و سرمايهگذاري کافي صورت ميگرفت ساخت پالايشگاه مادر دست کم به 6 سال زمان نياز دارد.

عاشوري اضافه کرد: در 15 سال اخير مصوبات ساخت پالايشگاههايي وجود دارد که هيچ کدام به ثمر نرسيدند.

دبير کل انجمن پالايش نفت کشور تاکيد کرد: با اطمينان خاطر ميگويم ناترازي به علت مصرف بيرويه است. زيرا در مصرف رشدي داريم که نقشي در اقتصاد ما ندارد.

چي با اشاره به اينکه هدر رفت انرژي بسيار بالاست خاطر نشان کرد: متأسفانه خودروهايي استفاده ميشود که توليد آنها مربوط به قبل از انقلاب است و آنطور که کارشناسان ميگويند ميزان هدر رفت بنزين در سال 25 ميليون دلار است.

وي با بيان اينکه دولت و مجلس بايد به دنبال بهينه سازي سوخت و کنترل مصرف باشند، اضافه کرد: اگر دولت تدبيري در نظر نگيرد بدون شک تا دو سال آينده در همه حوزههاي انرژي ناترازي خواهيم داشت اعم از آب، گاز و بنزين با مشکل روبرو خواهيم شد.

دبير انجمن صنفي کارفرمايي صنعت پالايش تصريح کرد: ريشه ناترازي بنزين در بخش توليد نيست بلکه ريشه ناترازي بنزين در مصرف بيرويه است؛ ناوگان حملو نقل کشور هر سال روبه نزول است و خودروهاي فرسوده هنوز در خيابانهاي کشور تردد ميکنند و خودروسازي ما نيز بر اصول بهينه طراحي نميشود و مصارف بالا، کار را بهجايي رسانده که بهجاي اينکه قرار بود صادرات بنزين داشته باشيم، در سال گذشته حدود 3 ميليارد دلار واردات بنزين داشتيم.

عاشوري متوسط ظرفيت توليد روزانه بنزين در کشور را 115 ميليون ليتر اعلام کرد و گفت: اين ميزان از ابتداي دولت تغيير محسوسي نداشته و تا پايان دولت هم تغيير محسوسي نخواهد داشت، چراکه از شرکتها و پالايشگاههاي فعلي نميتوان انتظار رشد ظرفيت توليد داشت، هرچند پروژههايي در راستاي افزايش کيفي محصولات در پالايشگاهها در حال اجرا است.

وي افزود: دولت بايد بهدنبال احداث پتروپالايشگاهها و پالايشگاههاي بزرگ است که اين روند، زمانبر است، بهجاي آن بهتر است روي پالايشگاههاي کوچک برنامه ريزي شود که هم با سرمايه کمتر و هم در زمان کمتر قابل بهرهبرداري است و اشتغالزايي و ارزآوري براي کشور بهدنبال دارد.

دبير انجمن صنفي کارفرمايي صنعت پالايش اضافه کرد: اگر دولت پالايشگاههاي کوچک را حمايت کند، ميتوان پالايشگاههاي 20 تا 40 هزار بشکهاي احداث کرد که هر 10 تاي آن به اندازه يک پالايشگاه بزرگ آورده به دنبال دارد و بهدليل پراکندگي، هم سرمايهپذيري کمتري دارد و هم از نظر پدافند غيرعامل بسيار مؤثر خواهد بود.

عاشور با اشاره به بدهي 200 همتي دولت به پالايشگاهها، خاطر نشان کرد: يکي از راهکار اين است که دوات اجازه تهاتر بدهي مالياتي 50 همتي پالايشگاهها را با بخشي از مطالبات آنها بدهد و راهکار ديگر که پيشنهاد شده اين است که در 6 فرآورده اصلي توليدي پالايشگاهها، در بخش مازاد به ما اجازه فروش بدهند.

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.